Hej

Jag har stött på ett litet problem när jag har spacklat skarvarna på mina gipsväggar, problemet är att när jag lagt första lagret spackel och tryckt dit pappersremsan med spackelspade (har tryckt ordentligt så remsan trycks in i spacklet och spaden glider på gipset) så är det sedan helt slätt, alltså det går inte att lägga ett lager spackel ovanpå för ”fasningen” är redan fylld. Har kollat med 45cm spade och de finns inte en glipa någonstans

Testade först med mediumspackel, tog sedan bort det och använde LH-spackel men det blir samma sak där, Vad gör jag för fel?
Använde 15cm spade för att trycka dit remsan och de borde väl vara rätt?
Har testat vått-vått och testat med att lägga remsan och låta det torka men det blir samma resultat oavsett = inget spackel utanpå remsan.
MÅSTE man ha ett lager spackel till utanpå remsan eller räcker det som de är utan att det kommer spricka?
 
Vet inte om jag förstår riktigt vad som skett. Men om det ligger spackel ovanför remsan när du slipat så är det inget problem. Om remsan sticker fram ovan spacklet när detbär slipat har jag svårt att se att det blir bra.

Jag har fått pappremsa som sticker ut från spacklet på små ytor när jag satt pappremsa i spackel. Då skar jag bort remsan som stack ut och spacklade igen hålen. Det blev bra.

Numer så limmar jag remsan med våtrumsgrund innan jag spacklar. Jag tycker det är svårt att sätta remsa med spackel.
 
Nej alltså först så smetar man ju på ett lager spackel och jämnar av lite lätt sedan trycker man dit remsan med spade så den sätter sig och överblivet spackel jämnas av helt sen låter man det antingen torka för att sedan lägga ett lager spackel eller så lägger man ett lager spackel direkt utanpå remsan.
Jag har testat båda men det går liksom inte att lägga något lager spackel utanpå remsan för nedskärningen i skarvarna är redan helt fyllda och väggen är helt slät så skarven är ju liksom borta men pappersremsan har ju bara spackel bakom sig och inte utanpå.
Hoppas det är lättare att förstå nu
 
Kör med våtrumslim istället, fungerar mycket bättre men blir ett extra torkmoment istället.
 
Det är alltså bäst att ta bort skiten igen, köra våtrumslim och sen spackel?
Risken är att det endast kommer gå att lägga ett lager spackel utanpå remsan men det gör kanske inget så länge man får väggen slät och fin?
 
Utan att vara någon expert på spackling så låter det som att du lägger på för mycket spackel innan remsan läggs dit. Du får se till att dra av mycket med spackeln så att det fortfarande är en "grop". Sen finns det också speciellt spackel för skarv som kanske fungerar bättre med remsan. Efter det kan man använda mer lättslipat spackel som lätt hand eller lätt medium etc. för att få jämnt.
 
Så som jag har förstått det ska man använda LH-spackel till skarvarna men kanske har fel?
Får man ens dit remsan om man har såpass lite spackel? Känns inte som spaden kommer kunna trycka dit remsan ordentligt då

Har kollat på en del filmer om hur man gör och har försökt göra precis likadant men ändå blir det fel så någonstans gör jag ju något konstigt så alla tips är välkomna
 
Som jag har blivit lärd så använder man ett spackel för att få fast remsan och fylla upp det mesta av skarven. Se länk nedan på några exempel. Sedan fyller man upp resten med ett spackel som är lättare att slipa som LH (lätt hand). Jag har spacklat mitt eget hus enligt detta och det fungerade bra. Jag tror att spackel för remsa är lite blötare så att det är lättare att få fast remsan ordentligt med dem.

https://www.nordsjoprofessional.se/sv/produkter/nordsjo/professional-rems-skarv-0
http://www.coloramashop.se/farg/skivspackel-10-l
 
Det är ingen panik om det blir lite "bula" över skarven. Det kommer inte att synas.
 
Har jag förstått allt rätt nu så måste remsan iallafall täckas med spackel för att det ska bli bra och inte spricka? Hur är det med att limma fast remsan när ytan inte längre är 100% slät? Blev lite skavt här och där när jag skrapade bort spacklet förra gången och kommer väl bli samma nu igen när det ska bort
 
Ja, första lagret med spackel är för att fästa remsan, nästa lager för att spackla ut även på kanterna, man täcker inte bara remsan med spackel, utan man spacklar ju även ut mer på bredden. Spackla är en konst, det dom flesta gör fel är att lägga på för lite spackel.
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Så långt är jag med, problemet är att nu när jag satt fast remsan så är väggen helt slät över skarven (har kollat med 45cm spackelspade och det finns inte en enda glipa) så nu när det ska läggas på mer spackel så kommer det bli en ganska ordentlig puckel över skarven vilket inte kommer vara snyggt överhuvudtaget.

Frågan är egentligen om jag måste täcka remsan med spackel eller inte. Om ja, Vad gör jag för fel? För då måste jag göra om det igen
 
T Tronget skrev:
Så långt är jag med, problemet är att nu när jag satt fast remsan så är väggen helt slät över skarven (har kollat med 45cm spackelspade och det finns inte en enda glipa) så nu när det ska läggas på mer spackel så kommer det bli en ganska ordentlig puckel över skarven vilket inte kommer vara snyggt överhuvudtaget.

Frågan är egentligen om jag måste täcka remsan med spackel eller inte. Om ja, Vad gör jag för fel? För då måste jag göra om det igen
Ja du måste lägga på mer spackel!
Och "puckeln" uppstår inte iom att du spacklar ut på sidorna, sen slipar du ner till bra resultat.
Och vad gör du för fel? Ja du kanske inte trycker ner remsan tillräckligt hårt, men tror mer på att du inte riktigt haft koll på hur mycket spackel man måste lägga på. Remsan är ju mer bara bara för att det inte ska spricka. Det är spacklet som gör att det blir slätt.
Men du måste sträva efter att remsan INTE ska synas.
 
Det är ju första gången jag spacklar så det är nog mycket jag inte har koll på men har kollat på ett par filmer och läst en del och försökt göra där efter
Så om jag förstår dig rätt nu, jag ska alltså INTE dra spaden tills den träffar gipset för att jämna av spacklet och göra det slätt utan lämna en del spackel och sedan försöka slipa det slätt? Menar nu när man kör ca 45cm brett över skarven
 
Fyll inte hela diket med spackel och använd en smalare spackelspade när du trycker fast remsan. Då kommer remsan hamna någon millimeter under omgivande nivån.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.