Jag har köpt en fastighet, eller egentligen två. Jag äger mark på båda sidor om en väg, de båda sidorna har olika fastighetsbeteckningar, på ena sidan finns själva boningshuset, på andra sidan finns ett stall/garage/sovrum/etc, de båda sidorna har även egna adresser.

Jag tänkte börja med att bygga växthus på den sidan där stall/garage/sovrum/etc finns och enligt kommunen så måste jag söka bygglov för ALLT på den sidan då det inte finns något boningshus där. Jag tänker också så småningom bygga hönshus och en masa andra större och mindre hus/stugor/bodar/etc där.

Jag tänkte då att jag kanske kan göra om stall/garage/sovrum/etc till ett en- och tvåfamiljshus, går det och hur gör jag då? Kostar det något? I så fall hur mycket? Vad krävs för att man ska få göra en fastighet till et en- och tvåfamiljshus?

Fastigheten där stall/garage/sovrum/etc finns har varit bebodd av ett par söner till hon som ägde fastigheterna innan jag köpte dem.

Tack på förhand!
 
L
Sovrum i den delen är det nog ingen som vet om , det med att bygga om till bostad kräver tillstånd av kommunen för ändrat användningsätt , grannen fick på nosen när han gjorde liknande , men har nu alla tillstånd
 
Ok, det köper jag:)

Jag kanske var otydlig och svamlig:)

Det enda jag egentligen är ute efter eller frågar efter är om det blir billigare/enklare att ansöka om ändrad användning till t.ex. en- och tvåfamiljshus för att kunna använda regler för t.ex. attefall, friggebod etc istället för att söka bygglov för ALLT då just den fastigheten inte har ett en -och tvåfamiljshus?
 
L
Den delen kan jag inte svara på , vad som är vad då det gäller detta som din fråga gäller .
Att bygga om befintlig byggnad är inte helt billigt det heller , så där kommer jag till korta
 
Hemmakatten
Finns det en detaljplan aim omfattar dina fastigheter?
 
Är fastigheten klassad som jordbruksfastighet? I så fall är ekonomibyggnader för jordbruket undantagna från bygglov. Därmed borde du kunna bygga sådant som höns- och växthus på den grunden.

Om det undantaget håller för exempelvis ett växthus med tre tomatplantor och lite hushållskryddor vet jag inte.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I så fall är ekonomibyggnader för jordbruket undantagna från bygglov
Detta är inte rätt. Bara att det är en jordbruksfastighet ger inte rätt till lovfria ekonomibyggnader. Bara en aktiv jordbruksverksamhet kan ge rätt till lovfria ekonomibyggnader som till sin art och storlek passar till den utövade verksamheten.
TS har tydligen två fastigheter som är helt oberoende av varandra. Även om det kommer att finnas ett boningshus på den fastigheten som nu har stall/garage så ger detta inte rätt till att bygga en massa andra stugor. Både friggebo och attefall har begränsningar.
 
Jag är mitt inne i en liknande process. Det du behöver göra är att söka bygglov för ändrad användning av fastigheten. Eftersom det ställs vissa krav på ett permanentboende så kommer du att behöva uppfylla dom (Det ska finnas kök och hygienutrymmen t ex, tillgänglighetskraven ska vara uppfyllda etc). När de åtgärder som stipuleras av bygglovet är utförda och kontrollerade så kommer kommunen att anmäla den nya användningen till skatteverket som i sin tur uppdaterar taxeringskoden och skickar ut en fastighetstaxering för att fastställa det nya taxeringsvärdet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är fastigheten klassad som jordbruksfastighet? I så fall är ekonomibyggnader för jordbruket undantagna från bygglov.
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta är inte rätt. Bara att det är en jordbruksfastighet ger inte rätt till lovfria ekonomibyggnader. Bara en aktiv jordbruksverksamhet kan ge rätt till lovfria ekonomibyggnader som till sin art och storlek passar till den utövade verksamheten.
Det var väl iofs det jag skrev, eller?
 
Din idé är fullt möjlig att genomföra, men som useless konstaterar ställs en hel del krav, vilket gör att det troligen blir rätt dyrt, även om det blir enklare i framtiden.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var väl iofs det jag skrev, eller?
Inte riktigt.
Det är inte fastighetens klassning som jordbruksfastighet som ger rätt till lovfri ekonomibyggnad, utan förekomsten av en aktiv jordbruksaktivitetn på fastigheten. Vilket inte är samma.
Här har en företagare byggt en stor lagerlokal på¨en jordbruksfastighet utan bygglov. Han påstår att det är en ekonomibyggnad på sin jordbruksfastighet men han har ingen jordbruksaktivitet så det är ett svartbygge.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I så fall är ekonomibyggnader för jordbruket
QED
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.