Jag har installerat en dagvattenbrunn i plast (https://www.byggmax.se/gjutning-och.../dagvattenbrunn-utlopp-sandfång-orange-p31380) som har färdiga anslutningar. Då jag byggt ett vattenlås mot dagvattenledningen så står någon anslutning under vatten. Jag ser att att det läcker vatten från dessa anslutningar ner på brunnen, dock oklart hur mycket. Även om jag inte hade haft vattenlås kommer utgående anslutning alltid stå i vatten i underkant, så problem är ju delvis oberoende av mitt vattenlås.

  • Är detta att förvänta sig?
  • Är det något att bry sig om att brunnen inte är helt tät?
  • Brukar man täta på något vis?
 
L
Läcker det i anslutningen rör och brunn , så vattnet kommer utifrån ?
Är det bara dagvatten eller dränering med , om det läcker något i brunnen och rinner ut , spelar det ingen roll ,
 
L Liteavvarje skrev:
Läcker det i anslutningen rör och brunn , så vattnet kommer utifrån ?
Är det bara dagvatten eller dränering med , om det läcker något i brunnen och rinner ut , spelar det ingen roll ,
Det är enbart dagvatten i den brunn. Det läcker i anslutningen som fanns färdig i brunnen. Då den ena är utloppet från brunnen och läcker skulle jag med säkerhet hävda att det läcker genom anslutningen inifrån brunnen och ut. Även inkommande anslutning är jag övertygad om att det läcker inifrån brunnen och ut. Varför gör det ingen att det läcker inifrån brunnen och ut?
 
L
Gjort en skiss är det så här det läcker
 
  • Skiss av dagvattensystem med markerat inlopp och utlopp samt potentiell läckpunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det läcker dock bara ut. Ja fast troligen mest undertill de förgjorda anslutningarna.

Skiss som illustrerar vattenläckage, markerat på ett rör med pil för vattennivå och texten "läckage".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Hur kan det vara så hög nivå i brunnen ? då måste utgående ligga väldigt högt , inte bra .
det är en uppåtgående krok på din skiss , är det något du vet om att det är så ?
Utgående rör ska ligga i nivå med hålet ,
Att det är en läcka vid röret som kommer in i brunnen är inte bra , det betyder att det finns vatten utanför brunnen som vill in , kanske det beror på att det ute går ut som det ska , och går tillbaka , fyller upp på utsidan av brunnen , lite rundgång
Mera info behövs
 
"Kroken" är ett vattenlås jag gjort för att få bort ev illaluktande lukt från dagvattennätet. Verkar vara ganska standard att göra så. För att vattenlåset ska ha någon funktion behöver det vara tillräckligt högt (utgående tillräckligt lågt) så att hela utloppet är vattenfyllt. För annars smiter ju lukten upp i brunnen.

Läckan är alltså inifrån och ut. I och med att utloppet är täckt med vatten så lyckas vatten tränga ut genom den fabriksgjorda anslutningen. Som sagt, dock oklart hur mycket. Brunnen står fortfarande helt blottad därav har jag möjlighet att se detta.

Att det läcker in i ingående är samma anledning, dvs att nivån i brunnen när den anslutningens underdel.

Vatten ut i dagvattennätet rinner på bra och kommer inte tillbaka.
 
L
Att du behöver ett lås är naturligt för lukt , men ser problemet , du kanske ska tänka om med låset , och ändra det , vet inte hur du har med rören mot gatan i fallhöjd
Gjorde en skiss , med den typen så går allt vatten ur brunnen och läcker inte in eller ut
Kanske dom rör som finns in till brunnen klämmer ner eller upp så det blir en glipa
 
  • Handritad skiss av dagvattenavloppssystem med spolrör och vattenlås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för förslag, men försöker få det så underhållsfritt som möjligt. Med din skiss så kommer utgående rör ligga i vatten hur som helst, men jag tror jag är med på vad du menar. Det känns lite riskabelt och att det finns risk att löv etc ganska snabbt sätter stopp i vattenlåset.

Min installation är delvis baserad på: https://www.orebro.se/download/18.1d8f9a39155628f738416713/1467966291674/Dag- och dräneringsvatten.pdf
I det dokumentet ligger inkommande vatten en bit upp från vattenlåset.

Men det finns en nästan identisk bild från en annan kommun som ser ut så här:
Schema för dräneringssystem med pump, backventil och dagvattenbrunn markerade, vatten står i inkommande rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man att det kommer att stå vatten i inkommande vatten pga höjden på vattenlåset. Den första känns mer korrekt, men frågan är om det är någon skillnad egentligen.

En fördel med att det står vatten i inkommande dagvatten är att det är helt tyst, dvs inget pårlande.
 
L
Jag har även den med lite modiefiering av mig , på utgående för pumpen , vill du se hur det ser ut så säg till
 
Jag ser gärna hur den ser ut. Alla tips känns bra i detta läget :)
 
L
Kommer här , den är i princip lika din , förutom frysfri utfart , hämtat på samma ställe som din
 
  • En diagramillustration av ett dräneringssystem med olika komponenter markerade och beskrivna, som dagvattenbrunn och pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.