Golvvärmen vill man normalt sett inte mara med samm temperatur som radiatorer och handdukstorkar. Jag skulle rekommendera en separat shuntgrupp till golvvärmen.

Vad har du för värme i resten av huset? Golvvärme eller radiatorer?
 
Det går utmärkt att byta plats på termostaten och strypventilen, så att strypventilen sitter på tilloppet och termostaten på returen, det gäller bara att tänka på flödesriktningen så att inte flödet går bakvägen genom termostaten.
 
D Daniel 109 skrev:
Golvvärmen vill man normalt sett inte mara med samm temperatur som radiatorer och handdukstorkar. Jag skulle rekommendera en separat shuntgrupp till golvvärmen.

Vad har du för värme i resten av huset? Golvvärme eller radiatorer?
Jo så är det, max +55C för golvvärmen. Vill inte ha en shunt för mindre än 5 kvm. Det är LK Minikretsventil med dubbelslinga för att utjämna temperaturerna. Vår till höst körs de parallellt, vintertid, med höga tilloppstemperaturer seriekopplas de. Därav ventillösningen. Visst, lite experimentellt men det är bara spännande..
 
Okej. Jodå det kommer att funka.
 
F folkeorg skrev:
Jo så är det, max +55C för golvvärmen. Vill inte ha en shunt för mindre än 5 kvm. Det är LK Minikretsventil med dubbelslinga för att utjämna temperaturerna. Vår till höst körs de parallellt, vintertid, med höga tilloppstemperaturer seriekopplas de. Därav ventillösningen. Visst, lite experimentellt men det är bara spännande..
Vad är det som hindrar dig från att ha dem i serie hela tiden? Visst kan det vara kul att labba lite, jag såg din andra tråd också. Och allra bäst om man kan göra lösningen så enkel som möjligt utan för många konstgrepp som två trevägsventiler. Bör gå att lösa bra med självverkande termisk ventil.
 
GK100 GK100 skrev:
Vad är det som hindrar dig från att ha dem i serie hela tiden? Visst kan det vara kul att labba lite, jag såg din andra tråd också. Och allra bäst om man kan göra lösningen så enkel som möjligt utan för många konstgrepp som två trevägsventiler. Bör gå att lösa bra med självverkande termisk ventil.
Det är ju att på vår till höst är tilloppstemperaturen under +30C så då vill jag inte ha någon extra avkylning via handdukstorken. Visst borde det gå att lösa med en termostat men att vrida två spakar samtidigt som man ställer klockan är ingen jätteuppgift. Glömmer man det så blir antingen golvet hett eller kallt..

Det fina med de två 3-vägsventilerna är ju att man även kan välja bort handdukstorken eller golvvärmen och bara köra en av dem om man så önskar.

Det som är lite oklart är hur handdukstorken ska dimensioneras..
 
Frågan är om torken ens stör dig vid de driftfallen då framtempen är låg du skulle kunna låta den vara början av golvslingan som styrs av din M5.
 
GK100 GK100 skrev:
Frågan är om torken ens stör dig vid de driftfallen då framtempen är låg du skulle kunna låta den vara början av golvslingan som styrs av din M5.
Absolut men om tilloppet är +30C och "energiförlusten" sänker till +20C så blir nog golvet kallt eller iaf kallare än om den också fick +30C på tilloppet. Så risken med konstant seriekoppling är att golvet blir kallt under större del av året (sommartid går det bara ut +20C så då är iaf hallgolvet kallt).

Det går ju att lägga en elslinga parallellt i golvet om man absolut vill ha värme även sommartid..
 
Ja kallare men mycket marginellt vid de låga temperaturerna (eller rättare diffen mot omgivningen) och den dåliga värmare en sån tork är den har ju en liten yta jämfört med golvslingan och spridningen i golvet. Ett bra sätt kan ju vara att överdimensionera slingorna lite också. Och oavsett får du ju värmen i utrymmet även om en andel går via torken även vid sommardrift.
 
GK100 GK100 skrev:
Ja kallare men mycket marginellt vid de låga temperaturerna (eller rättare diffen mot omgivningen) och den dåliga värmare en sån tork är den har ju en liten yta jämfört med golvslingan och spridningen i golvet. Ett bra sätt kan ju vara att överdimensionera slingorna lite också. Och oavsett får du ju värmen i utrymmet även om en andel går via torken även vid sommardrift.
Jo, du har helt rätt i att det kan vara overkill att kunna växla mellan olika kopplingar, att det är marginell märkbarhet..
 
Torken ger 325W vid +50C tillopp och 185W vid +30C. Golvvärmen ska ge ca 300W vid +40C tillopp och 5kvm (60W/m2).
 
Vilken temperatur gäller de siffrorna för?
 
Jag vet inte delta-T, bara tilloppstemperaturerna för effekterna. För golvvärmen sa LK siffrorna. För torken står det på hemsidan:
Effekt
- Effekt Dt 50: 325 W
- Effekt Dt 30: 185 W
 
Det var rumstemperaturen jag syftade på.
 
M
F folkeorg skrev:
Jag vet inte delta-T, bara tilloppstemperaturerna för effekterna. För golvvärmen sa LK siffrorna. För torken står det på hemsidan:
Effekt
- Effekt Dt 50: 325 W
- Effekt Dt 30: 185 W
Det betyder att vid framledningstem 50C så ger den 185W, vid framledningstemp 70C 325W.
Dt = delta mellan framledningstemp och rumstemp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.