Sliter med en strulade Miele w504 tvättmaskin som inte pumpar som den ska.
Vad är det för plastbehållare som sitter efter avloppspumpen påväg till avloppsslangen?
En platt, stor plastpryl.

Mvh Björn
 
  • Gilla
Detvarengång
  • Laddar…
L
Kanske ett luddfilter men det ska sitta innan det går till pumpen finns en stor plastis som går att ta bort , man vrider den , du saknar inte något , strumpa näsduk , kan sitta i filtret ,
då blir nästan stopp
Även i botten på tvätttrumman sitter det som en massa hål , ligger det något där lika med nästan stopp
 
Nu har jag grävt vidare i tvättmaskinen och kommit fram till följande (mest för att utbilda andra som kanske också stöter på detta problemet).
1. Från trumman går det en tjock svart gummi "slang" med en boll i, som jag förstått det finns den för att allt tvättmedel inte ska dyka ner i pumpen direkt. Denna del var OK, tvättade ur den ordentligt och tittade att det inte låg någon strumpa där :)
2. Luddfiltret är rengjort (många gånger), inget fel där.
3. Pumpen byttes förra gången då jag trodde att det var felet. Har nu två pumpar.
4. Från pumpen går en slang till denna plastbehållare som, efter att jag letat upp artikelnummer, jag identifierar till backventil. Dock förstår jag inte riktigt funktionen att ha en backventil i form av en lång, kontigt formad plastlåda. Inget fel här.
5. Sedan kommer avloppsslangen, inget fel här.
6. Där backventilen möter avloppslangen hittar jag en tunnare svart slang, i den sitter det en kula som backventil och som går tillbaka till där tvättmedlet spolas in i maskinen. Denna slangen var full av bös och kan inte ha släppt igenom någonting. Slangen går sedan vidare, efter där tvättmedlet spolas in i maskinen, och når tillslut avloppspumpen. Denna delen av slangen var också fylld med bös.

Min analys är att pumpen fungerar, men när den jobbar så skapas ett undertryck eftersom en av slangarna är igenproppade. Tillslut orkar den inte pumpa ut vattnet.
Detta skulle förklara varför pumpen låter konstigt och att den ibland lyckas, speciellt när det är mycket vatten i trumman.
 
  • Gilla
hamsson
  • Laddar…
L
Fick du ordning på det , fungerar det nu
 
Jag längtar till jag kommer hem och får tvätta lite tvätt :)
Jag återkommer med betyg på utfört arbete.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
A
detta är typiskt en miele konstruktion och det är inte ovanligt att backventilerna kletar igen av olika saker som tvätt eller sköljmedel. men även från hudfetter då man inte kör program med högre temperaturer. tvättar man djur-plädar brukar även hår sätta sig där
symptomen är alltid att den inte tömmer.
mieles pumpar är dock oförstörbara och har aldrig varit med om att något har hänt med dessa förutom att det ibland har varit väldigt mycket kalkavlagringar på ställen med hårt vatten.
 
  • Gilla
Dr4co
  • Laddar…
Ja, felet verkar vara åtgärdat. Tvätten blev både ren och centrifugerad.
Inte illa.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.