Jag tror mig veta att jag ansvarar för de träd som står på min tomt. Om de ramlar ner och in på grannens mark och orsakar skador är det jag som är ansvarig och det är min försäkring som får träda i kraft.
Nu har vår granne varit inne på min tomt och kapat en armstjock ytlig rot till en ca 20 m hög tall. Om nu denna tall, som en följd av detta, ramlar in på grannens tomt och orsakar skador - hur ser rättsläget ut då? Har fotograferat och dokumenterat skadan.
 
Om du läser tidigare trådar i samma ämne så är det den som får trädet på sitt hus som får använda sin försäkring, inte den som hade trädet på tomten.

Men om trädet faller pga. att någon kapat rötterna kan det kanske vara andra regler.
 
Men...har jag så fel? Om mitt träd rasar på grannens hus...menar du att det är grannens försäkring som träder i kraft då och inte min? Har jag inte ett ansvar för mina träd? Nu blev jag förvirrad...
 
Läs i de trådar som finns efter orkanen Gudrun, där förklarades det att den som får trädet på huset får nyttja sin försäkring.
 
Ahhh...tänkte inte på att söka på Gudrun. Provade innan jag skrev första inlägget att söka i jurudik/försäkringsforumen på bl.a. ansvar och träd, men hittade då inte något applicerbart. Men tack för att du tog dig tid att svara. Nu rejsar jag vidare med Gudrun...
 
Nu har vår granne varit inne på min tomt och kapat en armstjock ytlig rot till en ca 20 m hög tall.
Om han har gjort detta utan ditt medgivande är det definitivt fel! Han har dock möjlighet kapa roten på sin sida - efter att ha givit dig möjlighet att själv kapa den först!
 
Inte för att jag har någon aning egentligen, men är det jämförbart, att på en villa tomt ha träd som är i sådan kondition att de rasar på grannens hus, med den 'force majuere' situation som 'Gudrun' väl måste ha varit??

Eller är det helt enkelt alltid 'force majuere' när träd rasar?! ;)

Skulle vara rätt intressant att veta, du kan väl meddela vad du kommer fram till StarGate??

MVH//Christina.
 
Om man bortser från det juridiska så borde väl trädets motståndskraft försvagats åt ditt håll om roten försvagats på trädets sida som vätter mot grannen, eller? För roten fungerar väl som dragkraft som motverkar vindens tryckkraft, eller har jag missuppfattat det?

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.