Grymt! Verkligen inspirerande!!!
 
P perhed skrev:
Grymt! Verkligen inspirerande!!!
Får passa på att tacka för ytbehandlingstipset, om jag minns rätt var det ditt björkskrivbord som efter tips från idol-Roffe fått en släng av lut o hårdvaxolja som fick mig in på detta.(?)
 
Stämmer bra! Roffes rubank kom med original-tips!
 
@Ola C
Du är tamefan inte riktigt klok... RESPEKT... (versaler för att särskillt poängtera mitt allvar)

Har nog skrivit om det tidigare men det kan vara ett bra tillfälle att upprepa mig.
Om du skall mallfräsa 50mm djupt med handöverfräs är det värt att titta på att vända jobbet upp och ner. Sätterdu mallen på ovansidan kan du köra med en låskistfräs i flera moment.

För att få det stadigt och dessutom undvika de negativa effekterna av att ett kullager krachar när du fräser, kan du sätta flera kullager på axeln. Jag brukar ha tre lager med låsringar emellan på en låskistfräs. Dubbla lager på alla andra fräsar.

Fräsarna brukar ta slut fortare än lagren. Genom att plundra liken och återanvända går det hjälpligt att hålla sitt kullagermissbruk flytande ;).

Om man stressar kan det bli en tunn rand efter varje fräsning. Den brukar vara lätt att släta bort med en bit Hiolit slippapper med vävbas. Det är med sådant man nöter bort fingeravtrycken på tummarna.

Mvh Findus

(OBS, Skrivet efter en flaska vin. Den och en pizza var vad jag behövde peta i mig när jag tittade igenom bilderna.)
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Tack för RESPEKTEN:)

Fattar dock inte riktigt...jag fräste ju med mallen på ovansidan och körde det i tre steg med lång fräs (med lite kortare skärlängd). Efter det körde jag istället för tumavtrycksbortslipningspapper med en fräs med full skärlängd för att trimma bort småstegen. Tog bara några tiondelar med detta stål (flyttade mallen aningen).

Med risk för att jag efter ett halvt glas vin missuppfattat allting.:rolleyes:
 
För att två personer ska kommunicera väl bör båda ha druckit lika mycket vin. Gör om, gör rätt @Ola C @findus42 !
 
  • Gilla
Hedens och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
För att två personer ska kommunicera väl bör båda ha druckit lika mycket vin. Gör om, gör rätt @Ola C @findus42 !
Jaha, det är ju svårt för @findus42 att efter en flaska komma ner till min nivå på ett halvt glas, så det blir väl upp till mig att komma ikapp. Återkommer.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Dricka vin och avkoda bilder med text kanske inte är optimalt :oops:.
Missade mallen på ovansidan.

Jag brukar ju tillverka portar.
Är lite till åren och därför lat. Vill inte bolla runt hoplimmade 40-kilos dörrämnen i onödan. Efter att ha limmat ihop gör jag hela jobbet vid bänken med handmaskiner och handverktyg. Kan inte komma ifrån att det ger mig en viss tillfredsställelse att ligga en bra bit under de andra killarnas tider när de knappt ser att jag rör mig, eller gör något i en maskin ;).

Använder just låskistfräs för att "hyvla" kanter efter riktbräda. Kanske kan vara jämförbart. Lite fula tricks blir det förstås. Medmatning först sedan finfräsa tiondelarna som blir kvar med motmatning.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Det beror på hur stor glas Ola har.
 
findus42 findus42 skrev:
Det beror på hur stor glas Ola har.
Tsss, amatörer... :rolleyes:
Ni får såklart stämma av kroppsmassa/promillefaktor, storlek på glas och vinstyrka innan via PM
 
Tack för inspirationen! Jag har drömmen att tillverka ett köksbord av en hög okantade körsbärsplank som ligger i min källare sedan 25 år tillbaka. Jag vet hur det ska se ut. Fast med dålig maskinpark och dålig utbildning får det nog förbli en dröm!
 
Äntligen!

Kvällen är räddad :)

Ska skrivas ut och häftas ihop för läsning vid brasan.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Äntligen!

Kvällen är räddad :)

Ska skrivas ut och häftas ihop för läsning vid brasan.
Hoppas du har gott om papper i printern:oops:
 
Vilket extremt imponerande precisionsarbete. Först i början tänkte jag att det kanske vore något som skulle kunna stå på svenskt tenn men nu kanske det snarare är en förolämpning.
Oavsett så var det otroligt tillfredsställande att följa processen. Imponerad dessutom att du har dokumenterat det så bra. Tyckte det var svårt att hinna med att fota när jag byggde ett hus själv :)
 
S StefanP skrev:
Vilket extremt imponerande precisionsarbete. Först i början tänkte jag att det kanske vore något som skulle kunna stå på svenskt tenn men nu kanske det snarare är en förolämpning.
Oavsett så var det otroligt tillfredsställande att följa processen. Imponerad dessutom att du har dokumenterat det så bra. Tyckte det var svårt att hinna med att fota när jag byggde ett hus själv :)
Tack! Som lantis från skåne visste jag inte ens vad svenskt tenn är så fick surfa in på deras sida. Åtminstone prismässigt tar jag det som en komplimang, runt 50 papp verkar vara deras standardpris på sido- eller skrivbord:):surprised:
 
  • Gilla
StefanP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.