En fråga till här till er kunniga. Kan ett eternittak utsöndra asbest bara av "att vara"? Alltså endast av regn och vind och utan att pannorna går sönder? Och om ja, jan det dammet då leta sig in i huset via ventilationshål, öppna fönster, dåligt isolerad vind och liknande?
 
E elmont skrev:
Dom allra flesta bilmekaniker som under årtionden dagligen arbetat med tex bromsbelägg fulla med asbest uppnår den ålder som folk normalt uppnår och där finns ingen ökad dödlighet pga asbest FÖRUTOM hos dom som rökt OCH arbetat med asbest
Hej! men hallå där..vad har du för underlag för detta påstående ?
//Goerana
 
Samma underlag som du har för att bevisa motsatsen.
Jag känner till betydligt fler som dött av rökning, sprit, bilkörning diabetes,silikos mm mm, Hmm vid närmare eftertanke känner jag inte till en enda som avlidit pga asbest. Ändå känner jag rätt mycket folk som åldrats inom byggbranschen samt rätt många som genom tiderna bytt bromsband/klotsar.
Det är rent löjligt vilket hysteri det är hos en del som har hört talas om att asbest är livsfarligt
 
T Thomas_Blekinge skrev:
.. och för det påståendet har du klara belägg antar jag. Det finns dock andra som tycker inte likandant:
[länk]
[länk]
[länk]
Klart att rökningen ökar risken med asbest ännu mer men asbestexponeringen ökar risken även för icke-rökare.
Men inget av dessa artiklar pekar på att grannens renovering skulle öka risken för lungcancer, handlar om extremt mycket större doser än så. Tror nog oron för asbest gör mer skada än asbesten många gånger. Artiklarna var bra.

Asbest är inte nyttigt, men det finns inga restriktioner hur en privatperson får hantera det. Även om jag själv rivit eternitfasad så valde jag att inte vara oskyddad (engångsoverall och andningsskydd).
 
E elmont skrev:
Samma underlag som du har för att bevisa motsatsen.
Jag känner till betydligt fler som dött av rökning, sprit, bilkörning diabetes,silikos mm mm, Hmm vid närmare eftertanke känner jag inte till en enda som avlidit pga asbest. Ändå känner jag rätt mycket folk som åldrats inom byggbranschen samt rätt många som genom tiderna bytt bromsband/klotsar.
Det är rent löjligt vilket hysteri det är hos en del som har hört talas om att asbest är livsfarligt
Hej! men fortfarande har du inget svar. bara påstående, jag har inte presenterat nåt underlag ! läs vad jag skriver, jag bara undrar var har du för underlag för ditt påstående, inte vad du tror o känner, eller anar.. utan ett vederhäftigt underlag.

Med vänlig hälsning// Goerana
 
Fulkemisten
K kaffemonster skrev:
En fråga till här till er kunniga. Kan ett eternittak utsöndra asbest bara av "att vara"? Alltså endast av regn och vind och utan att pannorna går sönder? Och om ja, jan det dammet då leta sig in i huset via ventilationshål, öppna fönster, dåligt isolerad vind och liknande?
Nänä. Det är ju därför som det fortfarande är tillåtet om man låter det vara. Det är först när du börjar riva i skiten som fibrer lösgörs. Ta det lugnt!
 
harry73
K kaffemonster skrev:
En fråga till här till er kunniga. Kan ett eternittak utsöndra asbest bara av "att vara"? Alltså endast av regn och vind och utan att pannorna går sönder?
Såklart det kan. Asbest åldras, och det är för att det slits lite pga solljus och frost, men mest pga mossa som växer på taket.
Man ska därför låta mossan vara, och tar man bort mossan ska man lämna in det som asbest.
Och ja det skulle kunna leta in sig i ditt hem tillsammans med alla andra asbestfibrar i luften.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Nänä. Det är ju därför som det fortfarande är tillåtet om man låter det vara. Det är först när du börjar riva i skiten som fibrer lösgörs. Ta det lugnt!
harry73 harry73 skrev:
Såklart det kan. Asbest åldras, och det är för att det slits lite pga solljus och frost, men mest pga mossa som växer på taket.
Man ska därför låta mossan vara, och tar man bort mossan ska man lämna in det som asbest.
Och ja det skulle kunna leta in sig i ditt hem tillsammans med alla andra asbestfibrar i luften.
Hej,
Två helt olika svar.
Vi flyttade in i hus med eternittak för några år sedan och jag hade aldrig hört talas om eternit. Och asbest var något abstrakt som höll på att sänka ABB i USA för många år sedan men inget att fundera på här hemma typ. Angående eternittaket sa mäklaren något i stil med det första svaret, helt ofarligt så länge man inte börjar ha sönder det. Och när det gällde mossan sa besiktningsmannen att man bara skulle spruta på mossmedel så fixar naturen resten med regnet.

Jag har varit helt omedveten i flera år om miljöriskerna i gamla hus. Det är mycket märkligt att kommunen eller någon myndighet inte informerar husköpare av äldre hus om vilka risker och faror det finns så att man kan hantera det. Jag var faktiskt helt omedveten om asbestfaran.

Går det att mäta förekomsten av asbestfibrer i inomhusluften? Vem kan man anlita för det? Jag vet att mätingar kan göras på byggplatser men hur är det för privatbostäder?

Och det här med att det är lägre restriktioner för privatpersoner än yrkesfolk att hantera asbest är ju helt absurt. Är det några som kan väntas ha kompetens och utrustning att hantera det så är det ju yrkesfolk. Om en privatperson röjer runt med asbest så kontamineras bostaden och de flesta tillbringar en mycket större del av sin tid i hemmet än på arbetsplatsen. Alltså mer exponering.
 
Redigerat:
Staffans2000
Naturligtvis frigörs asbestfibrer genom dagligt slitage såsom regn och frost även när taket får vara ifred. Men i små mängder. Vesäntligt mer frigörs dock om du börjar rota i taket!
Att äga (eller hyra av banken) ett hus innebär ett egetansvar, och något som kommunen inte har med att göra.
Glöm oron för Asbest och gör något rörligare för pengarna det skulle kosta att börja mäta inomhusluften. Har du otur och träffar på en lurifax som rekommenderar sanering, kanske han kan lura dig, så du nästan blir ruinerad.

Ta en Toy.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Och det här med att det är lägre restriktioner för privatpersoner än yrkesfolk att hantera asbest är ju helt absurt. Är det några som kan väntas ha kompetens och utrustning att hantera det så är det ju yrkesfolk. Om en privatperson röjer runt med asbest så kontamineras bostaden
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Naturligtvis frigörs asbestfibrer genom dagligt slitage såsom regn och frost även när taket får vara ifred. Men i små mängder. Vesäntligt mer frigörs dock om du börjar rota i taket!
Att äga (eller hyra av banken) ett hus innebär ett egetansvar, och något som kommunen inte har med att göra.
Glöm oron för Asbest och gör något rörligare för pengarna det skulle kosta att börja mäta inomhusluften. Har du otur och träffar på en lurifax som rekommenderar sanering, kanske han kan lura dig, så du nästan blir ruinerad.

Ta en Toy.
Jag vet inte varför det är så märkligt med att kommun eller stat informerar? De finns till för medborgarna och är verkligen på hugget på att informera om faror eller begränsa tillgång till annat som är hälsofarligt som exempelvis tobak, alkohol och narkotika. Så folk som medvetet tar skadliga ämnen ska samhället ta ansvar för men folk som är okunniga eller korkade är lämnade till eget ansvar? Man läser i trådar här att till och med hantverkare ibland gör bort sig. Hur konstigt är det inte då om en helt omedveten random villaägare är omedveten om asbst och dess risker?

Kostnaden i pengar för en enda cancerpatient (för att inte tala om mänskligt lidande) måste ju vara astronomiska. Att då se till att minska den risken med information till bråkdelen av kostnaden är väl inte fel?
 
K kaffemonster skrev:
Hej,
Två helt olika svar.
Vi flyttade in i hus med eternittak för några år sedan och jag hade aldrig hört talas om eternit. Och asbest var något abstrakt som höll på att sänka ABB i USA för många år sedan men inget att fundera på här hemma typ. Angående eternittaket sa mäklaren något i stil med det första svaret, helt ofarligt så länge man inte börjar ha sönder det. Och när det gällde mossan sa besiktningsmannen att man bara skulle spruta på mossmedel så fixar naturen resten med regnet.

Jag har varit helt omedveten i flera år om miljöriskerna i gamla hus. Det är mycket märkligt att kommunen eller någon myndighet inte informerar husköpare av äldre hus om vilka risker och faror det finns så att man kan hantera det. Jag var faktiskt helt omedveten om asbestfaran.

Går det att mäta förekomsten av asbestfibrer i inomhusluften? Vem kan man anlita för det? Jag vet att mätingar kan göras på byggplatser men hur är det för privatbostäder?

Och det här med att det är lägre restriktioner för privatpersoner än yrkesfolk att hantera asbest är ju helt absurt. Är det några som kan väntas ha kompetens och utrustning att hantera det så är det ju yrkesfolk. Om en privatperson röjer runt med asbest så kontamineras bostaden och de flesta tillbringar en mycket större del av sin tid i hemmet än på arbetsplatsen. Alltså mer exponering.
Det finns mycket information, men som människa kan man inte ta åt sig allt hela tiden om allting hela tiden. Att det finns asbest i eterniten är något som de flesta (husägare) känner till. Det är nog inte topp 1000 i dödsrisk för den vanliga villaägaren nästa oavsett hur du hanterar det som privatperson. Så ytterligare information (eller skrämselpropaganda) kostar pengar som gör mer nytta någon annanstans.

Nästan alla av oss kommer att dö av någon av dom klassiska dödsorsakerna och det finns ingen "spännande" förklaring bakom det. Och i 99,9% av fallen så skulle vi troligen leva längre med lite nyttigare mat och mer motion även om vi råkar bo i ett hus med eternitfasad/tak.

PS. Det pratas om att börja K-märka eternitfasader. (För att dom är livsfarliga?)
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…

Bästa svaret

Det gäller att sätta saker i rätt proportion. Om vi utgår ifrån att siffrorna som Tomas33 anger stämmer så löper en bilmekaniker som utsatts för asbestdamm dubbelt så hög risk att drabbas av lungcancer som om han inte utsatts för dammet. Asbesten förekom i gamla bilar dels i bromsbeläggen och dels i kopplingslamellen. Många mekaniker har dessutom tryckluft som favoritmetod för att ta bort damm. Vi pratar alltså om att vistas flera år i en miljö där folk regelbundet virvlar upp asbestdamm med tryckluft. Dessa omständigheter klassades som en förhållandevis låg exponering. Observera att den förhöjda risken gällde mekanikerna som jobbade där. Inte kunderna som sporadiskt vistades i lokalerna för att hämta eller lämna en bil.

Så kontentan bör vara att du bör tänka dig ordentligt för innan du börjar riva i sådant som du misstänker kan vara eternit. Är det inomhus är det rekommendabelt att anlita experter. Men överdriv inte. Det är farligt att röka, men det är inte farligt att en gång gå igenom ett rum där någon röker. Det är farligt att vara långvarigt exponerad för större mängder asbestdamm, men det blir du inte av att grannen river asbest. Eller av att du själv har det på taket.
 
Hej,
Det är svårt att veta vad man ska tro på. Enligt vissa inlägg man hittar så är det månklassad rymddräkt som gäller om man ens ska närma sig en trasig eternitplatta. Och asbestfibrer har nästan eget medvetande när de undviker att bli bortstädade och håller sig undan i år.

Medan andra skriver att äh har man eternittak så utsöndras fibrer som man får in och det är inget att bry sig om.

Inte konstigt att man blir osäker.
 
K kaffemonster skrev:
Hej,
Det är svårt att veta vad man ska tro på. Enligt vissa inlägg man hittar så är det månklassad rymddräkt som gäller om man ens ska närma sig en trasig eternitplatta. Och asbestfibrer har nästan eget medvetande när de undviker att bli bortstädade och håller sig undan i år.

Medan andra skriver att äh har man eternittak så utsöndras fibrer som man får in och det är inget att bry sig om.

Inte konstigt att man blir osäker.
Jo, det är konstigt om man blir osäker :). Skit i alarmister av alla slag och läs information i stället. Allt är farligt i stor mängd. Dricker du för mycket vatten så kan du dö (till råga på allt så kan man drunkna i det).

Rymddräkten är vettig om du jobbar med det professionellt och utsätts för det dagligen. Många som hanterade asbest i arbetet oskyddat har dött av det, men dom flesta har överlevt även det. Men den risken ska man inte ta om man jobbar med det.

Den lilla exponeringen som uppstår av asbest som är uppsatt kommer inte förkorta ditt liv. Läs sansade inlägg som Avemo så får du en bättre bild av verkligheten :)
 
harry73
Jämför det med andra farliga saker som t ex radioaktivitet. I hög koncentration är det dödligt (även om radioaktivitet dödar snabbare). Skulle man jobba i ett kärnkraftverk utan tillräckliga skyddsåtgärder kommer man med stor säkerhet för eller senare få cancer. Jobbar man i en asbestfabrik eller gruva gäller samma sak (om man inte dör av andra anledningar innan sjukdomen utvecklar sig)
Bor man i närheten av en asbestfabrik eller asbestgruva har man också större risk (som att bo för nära Tjernobyl eller Fukushima.
Bor man i Sverige (Norrland) är risken för strålningen numera inte så stor. Men man ska akta sig med att äta torkade svampar eller vildsvin. Jämför det med att bo i ett asbesthus. Rätt så ofarligt, men man ska vara försiktigt med att såga i eller riva asbestmaterialet.
Sedan finns asbesten i luften, dels pga tidigare asbestanvändning och dels av naturliga orsaker. Det kan man jämföra med bakgrundsstrålningen. Det skulle vara bra om den inte fanns, men man kan inte göra så mycket åt den och riskerna är små.

Sen är det bara att göra sin egen riskbedömning. Att bo bredvid asbestfabrik är inte att rekommenderas men att bo bredvid ett asbesthus där asbesten rivs ligger troligtvis närmare bakgrundsstrålningen i risknivå.

Sov så gott :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.