Fruktsallad
Hej igen!

Husletandet hade tagit paus här hemma och plötsligt dyker det upp en jättefin enplans villa som vi ska kolla på kommande veckan. Huset är byggt 2007, har en torpargrund och något som heter frånluftsvärmepump ivt som uppvärmning. Träfasad, 3-glas fönster, klinker/kaklat badrum, plastmatta i tvättstugan och betongpannor på taket. Det ser väldigt fräscht och välvårdat ut så min första fråga är om om uppvärmningen är bra och energieffektiv? Jag ser inga element på bilderna! :oops::p:rofl:

Vad ska vi kolla efter för "brister" och riskkonstruktioner i ett så pass nytt hus? Byggde man säkra krypgrunder 2007 eller har man fortfarande problem med fukt och mögel även om man har radonplast på marken?

Vi har mest kollat på hus från 40- 80-talet så nu vet jag inte vad vi ska vara observanta på. :) Det känns ju inte så aktuellt att förvänta sig fönsterbyte, nytt tak, dränering, fukt i källaren och gammal el?

Vad händer i ett hus efter 10 år som man ska ha koll på? Något som når sin livslängd eller ska underhållas mer än ommålning av fasaden? Det känns nästan overkligt att vi ska kolla på ett hus som är byggt 2007 istället för ett som är 50-70 år gammalt. :D Hjälp mig, vad ska vi kolla efter? Byggde man smart för 10 år sen?
 
Åsa Lund
Undvik enstegstätad fasad
Kolla fukthalt i kryprummet, helst max 65%
Dags måla om/ se över fasad dörrar och fönster
 
Fruktsallad
Kan ett hus som har träfasad ha enstegstätad fasad? Jag har bara läst om putsfasad och detta.
 
L
Är ni intresserade , gör ett förbehåll om ni vill besikta , ta den besiktning som kanske framförs med en nypa salt , det är säljaren som beställt den , brukar stå hos mäklaren besiktad med stora bokstäver , men är rätt ofta inte värt papperet det är skrivet på , för ni har undersökningsplikt ändå , eftersom ni inte är bekant med besiktning .
Kolla runt om ni har någon med kunskaper om hus i er omgivning eller ta in en besiktningsman ,
det kan löna sig på sikt
Besiktningsfolk friskriver sig för allt som inte kan ses okulärt , och det är VA, EL och kanske även en del bygg
En sak till huset är från 2007 så ni kan förvänta er fel och brister p-g-a husets ålder och då faller en hel del med dolda fel
 
Fruktsallad
Jo, tycker vi om huset och lägger bud så ska vi så klart besikta själva men jag tänkte mer om det är något vi själva kan se så här direkt på visningen.
 
L
Har ni kunskap om något och läst på , antecknat vad som ni ska titta på , så varför inte .
Det svåra blir nog att hinna med att se saker på en visning .
Spola i duschen ,åt viket håll rinner vattnet , spola i toa gurglar det handfatet , kolla och hör noga om det är ombyggt något , ( kanske badet ) vem har gjort det och när ,
värmen e.t.c listan kan göras hur lång som helst av oss som vet
 
Fruktsallad
Vi har kollat på massor av hus och lärt oss hur mycket som helst. Men det är som sagt hus som varit väldigt gamla och haft riskkonstruktioner i grunden, källaren och kanske legat i riskzonen för att behöva både nytt tak, badrum och dränering. Det jag undrar nu är så klart om det är något speciellt med ett så pass nytt hus att kika efter. Vi har tex aldrig kollat på ett hus med golvvärme men kan allt om reglade väggar i källarväggen som stinker genom golvspringor. Spola i kranar, smaka på vatten, kolla fall och sånt gör man i alla hus ju.. men finns det något specifikt för NYA(re) hus att hålla koll på.
 
Det verkar va ett relativt riskfritt hus, ingen källare som man behöver va orolig för då är mycket vunnet.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
L
Då verkar ni ha en del på fötterna grattis , det är då vattenburen värme , vilken värmekälla är det , med vattenburen värme så är det helt fritt att stoppa in vad som helst för att skapa värme ,
allt går att göra då , inte helt fel .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.