I källaren har vi ett "duschrum utanför bastun på ca 1.4x1.4 meter. Just nu delas rummet av med drapperi men det skvätter utanför och elementet och fodret till bastun tar stryk så en fast duschvägg är planerad. Nu till utmaningen, på halva vägghöjden delas väggen med en bård som sticker ut ca 5-10 mm utanför de plattor som sitter på väggen i övrigt. (klinkers på nedre halvan och kakel ovanför. Detta innebär att det finns tre olika mått att ta hänsyn till. Har tittat på vägg med list och vägg som bara är glas med väggfästen men inget är perfekt här. Listen måste i så fall antar jag få uttag för bården, om jag inte ska få den sönderknackad. Sen vet jag inte om överdelen som är någon mm annorlunda mot underdeln går att kompensera med mjukfog eller om man måste klippa. Glasfästena verkar inte vara tillräckligt långa för att gå utanför bården och då måste istället glaset beställat med utskärning för bården. Någon som gjort något liknande och har några tips?
 
  • Duschhörna med draperi, kakelväggar, klinkers och utstickande bård på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Kan du sätta rektangulära stänger av aluminium över och under bården och sedan sätta duschväggen i dessa?
 
kulle
Haka ur i bården för duschväggen är det enklaste.
 
Precis som Kulle tycker, så skulle jag def jacka ur i kakellisten.
I alla badrum jag gjort med en utstickande kakelbård/list, så är det ju inte i duschväggen man gör ngt.
Gör inte problemet större än det är, utan jacka du ur bården/listen
 
ingen risk att det blir sprickor och risk för vattenskador? kändes spontant som listen till duschväggen var "tryggare" att modifiera..? Vad säger försäkringsbolag om att man har sönder kakelbården?
 
T tombe691 skrev:
ingen risk att det blir sprickor och risk för vattenskador? kändes spontant som listen till duschväggen var "tryggare" att modifiera..? Vad säger försäkringsbolag om att man har sönder kakelbården?
Absolut ingenting, listen har ingenting med tätskiktet att göra
 
J Jörgen Ö skrev:
Absolut ingenting, listen har ingenting med tätskiktet att göra
ok.. så egentligen behövs inget kakel alls, räcker med tätskikt? Har sett att mjukfogen börjar släppa på vissa ställen. En tillverkare hade en montering av stolpar som bygger på att man borrar hål i en klinkersplatta, bör även detta vara säkert då, så länge man inte går igenom tätskiktet?

mitt rädsla är att jag eller eventuell ny ägare av huset om x antal år av någon anledning kommer ta bort duschväggen och då står man där med fula märken i kaklet. På så sätt känns det som listen till duschväggen vore bättre att modifiera än själva bården på väggen...
 
T tombe691 skrev:
ok.. så egentligen behövs inget kakel alls, räcker med tätskikt? Har sett att mjukfogen börjar släppa på vissa ställen. En tillverkare hade en montering av stolpar som bygger på att man borrar hål i en klinkersplatta, bör även detta vara säkert då, så länge man inte går igenom tätskiktet?

mitt rädsla är att jag eller eventuell ny ägare av huset om x antal år av någon anledning kommer ta bort duschväggen och då står man där med fula märken i kaklet. På så sätt känns det som listen till duschväggen vore bättre att modifiera än själva bården på väggen...
Såklart kaklet behövs, men inte för ändamålet att stoppa fukt, mer för det estetiska och att skydda tätskiktet. Du ska inte vara orolig för nästa ägare, det är liksom inte ngt du behöver bekymra dig om, detta är ditt badrum. Jag har monterat kanske 400 duschväggar genom åren, och har då aldrig anpassat duschprofilen ist för kakellisten. Så jacka du ur i listen, problemet löst. Lycka till.
 
Åsa Lund
T tombe691 skrev:
En tillverkare hade en montering av stolpar som bygger på att man borrar hål i en klinkersplatta, bör även detta vara säkert då, så länge man inte går igenom tätskiktet?
Om du borrar hål i kaklet kommer du garanterat att borra igenom tätskiktet. Täta/fyll hela hålet med silikon innan du sätter i pluggen och lite till när du sätter i skruvarna sedan så blir det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.