Vad händer om köparen av fastighet avlider mellan kontraktsskrivningen och överlåtelsen?
 
L
P-plats P-plats skrev:
Vad händer om köparen av fastighet avlider mellan kontraktsskrivningen och överlåtelsen?
Det vet nog mäklaren hur man förfar med tillsammans med arvingarna , fråga
 
P-plats P-plats skrev:
Vad händer om köparen av fastighet avlider mellan kontraktsskrivningen och överlåtelsen?
Dödsboet lär ju inte kunna slutföra affären om även om arvingarna skulle vilja "göra rätt för sig". Dödsboet kommer inte att beviljas lån.

Sedan är väl frågan om säljaren kan ha rätt till skadestånd från dödsboet, vet ej.
 
L
L Liteavvarje skrev:
Det vet nog mäklaren hur man förfar med tillsammans med arvingarna , fråga
Svarar mig själv , det var ju köparen som avled , men troligtvis vet mäklaren hur det ska gå till
 
Jag dödsförklarar ingen utan min frågeställning är rent hypotetisk...
 
Det är sådant man har handpenning till. Dödsboet kommer inte att krävas på att slutföra affären, men köparen äger rätt att ur erlagd handpenning få ersättning för sina merkostnader som detta dödsfall medför.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Enligt en mäklare jag pratade med idag så är dödsboet bundet till att slutföra köpet men att man toligtvis skulle försöka komma överrens om en annan lösning.
 
Säljaren löser troligen detta genom att häva köpet då dödsboet kommer att göra sig skyldigt till avtalsbrott.

Då kan säljaren kräva dödsboet på skadestånd för uppkomna extrakostnader. T ex mäklararvode och förlust vid försäljning om sådan uppkommer, och kostnad för dubbelbosättning om sådan uppkommer.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.