Hej,

Plattan till vårt hus och till vårt garage göts för två dagar sedan. Svärfar hade varit förbi i onsdags och då var plattan torr. Jag var precis förbi tomten och såg att plattan fortfarande var torr.

Jag har läst lite på forumet och har sett att folk skriver att det är viktigt att grundligt (och ofta) vattna nygjutna betongplattor för att undvika sprickor. Därför blir jag orolig. Har laddat upp bild på plattan.

Just nu är det runt 4 grader på dagarna och runt nollan på kvällarna. Behöver man inte vattna betongplattor när det är så "kallt"?

Stomleveransen kommer om två veckor. Kan det ha betydelse?

Hoppas att någon vänlig själ kan svara☺️
 
  • Nyggjuten, torr betongplatta med synliga spår och viss ojämn färgning, omgiven av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Nej, du behöver inte vattna. Men skadar iofs inte heller.
Under 5 grader går mognaden ganska sakta. När det är platta till hus, så hade jag vattnat och haft plast över som skydd mot solen. Allt för vara helt säker. Men som sagt, lite överkurs skulle jag tro i detta fallet.
 
Okej, tack för ditt svar! Då känner jag mig lite lugnare.
 
Vattna inte vid risk för frost. Då finns det en risk att betongen fryser sönder, beroende på vilken betong det är och hur länge den har fått härda.

Man vattnar betong p.g.a. det är mycket vatten som avgår till 2 saker. Kemiska reaktionen med cementet och avdunstning. En kall höstdag med hög relativ fuktighet så dunstar inte så mycket. Men allt beror på hur mycket (rättare sagt lite) vatten som fanns i betongen från början.

Att vattenhärda betongen hindrar plastiska krympsprickor att uppstå. Har du inte fått några sådana än så är risken liten att dom uppstår i framtiden. Den viktigaste tiden att härda är direkt efter gjutning.

Edit: regnade det vid/ direkt efter gjutning?
 
Edit 2: En annan sak som man bör tänka på när man vattnar är att man fördröjer betongens uttorkning. Nu kan man ju inte direkt tänka på någon uttorkning innan det är vädertätt men ändå. Betongen behöver komma ner till 90% RF för att lägga parkett med tät plast under
 
Okej så om sprickor inte har uppstått två dagar efter gjutningen så bör dom inte uppstå senare? @Gukken

Nu har det gått fyra dagar sedan plattan gjöts och det har inte regnat något sedan dess tyvärr.
 
All betong spricker - så är det bara. Frågan är om man kan se sprickorna eller ej. När man pratar om synliga sprickor i ung betong finns det två huvudsakliga sprickor - 1. Sättsprickor, 2. Plastiska krympsprickor.

Har du inte sett några sprickor idag är risken liten att dom uppkommer i framtiden. Däremot så kan man ju få andra sprickor (t.ex sättningar i hus - inte att blanda ihop med sättsprickor)

För övrigt så är sprickor i en husgrund inga problem. Du lägger väll ändå golv på? Det finns inga tösalter eller havsvatten som kan tränga ner och skada armeringen. Det ända bekymret är om man får kantresning vid sprickorna - då får man slipa.

Lite överkurs kanske - nej, jag skulle inte oroa mig för sprickor
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
H
P Paulina123 skrev:
Okej så om sprickor inte har uppstått två dagar efter gjutningen så bör dom inte uppstå senare? @Gukken

Nu har det gått fyra dagar sedan plattan gjöts och det har inte regnat något sedan dess tyvärr.
Nä de är inte helt sant. Sprickor kan uppstå under lång tid,
G Gukken skrev:
All betong spricker - så är det bara. Frågan är om man kan se sprickorna eller ej. När man pratar om synliga sprickor i ung betong finns det två huvudsakliga sprickor - 1. Sättsprickor, 2. Plastiska krympsprickor.

Har du inte sett några sprickor idag är risken liten att dom uppkommer i framtiden. Däremot så kan man ju få andra sprickor (t.ex sättningar i hus - inte att blanda ihop med sättsprickor)

För övrigt så är sprickor i en husgrund inga problem. Du lägger väll ändå golv på? Det finns inga tösalter eller havsvatten som kan tränga ner och skada armeringen. Det ända bekymret är om man får kantresning vid sprickorna - då får man slipa.

Lite överkurs kanske - nej, jag skulle inte oroa mig för sprickor
Detta är ju inte helt sant, dock håller jag med om att de mesta sprickorna är helt ofarliga i en villaplatta.

Plastiska sättsprickor och plastiska krympssprickor uppstår inom de närmsta timmarna/dagarna.

Dock så dröjer de flera dagar/veckor innan temperatur sprickor uppstår

Och ytterligare månader innan krympspickor uppstår (ej plastiska)
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
H
Sen finns de självklart många fler typer av sprickor och orsaker de spricker.

Men de viktigaste är att veta vilken typ av spricka som uppstår och vad man ska använda plattan till då kan man lätt åtgärda de flesta sprickor om de ens behövs
 
En osprucken betong är ju jättebra. Den behöver man ju ingen armering i. Den håller ihop av sig självt.

Temperatursprickor uppstår under härdningen då betongen blir varm (expansion) och sedan blir kall (kontraktion?). Då temperaturskillnader finns i betongen (yta kontra mitten). Dessa sprickor är farliga då dom ofta är genomgående. Fast de uppstår oftast bara i grova konstruktioner (t.ex broar)
 
H
G Gukken skrev:
En osprucken betong är ju jättebra. Den behöver man ju ingen armering i. Den håller ihop av sig självt.

Temperatursprickor uppstår under härdningen då betongen blir varm (expansion) och sedan blir kall (kontraktion?). Då temperaturskillnader finns i betongen (yta kontra mitten). Dessa sprickor är farliga då dom ofta är genomgående. Fast de uppstår oftast bara i grova konstruktioner (t.ex broar)
nu förstår jag inte vad du menar, armering förhindrar ju inte betongen från att spricka.
det är inte därför man armerar btg.
 
  • Gilla
Johan Gebert
  • Laddar…
Vi gjöt vår platta för drygt ett år sedan, vi vattnade väldigt mycket första veckorna, sen kom hösten och regn, sen vinter, och sen vår, då började vi mura upp ytterväggarna.
Det blir sprickor efterhand, små små sprickor som kan vara ganska långa.
Så oavsett hur mycket du vattnar så kan det bildas sprickor.

Men som övriga har skrivit, det är inget du behöver oroa dig för.
 
  • Gilla
Tomros74
  • Laddar…
Tusen tack för att ni tar er tid att läsa och svara. Nu känns det bättre och jag behöver inte vara lika orolig.
 
  • Gilla
Tur'e'de
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.