Hej

Tänkte det var bäst att fråga experterna innan jag sätter igång. Jag har en öppning i min lägenhet som jag vill sätta igen med en dörr. Öppningen är 230 cm hög och 94 cm bred. Tjockleken på väggen är 10,7 cm. Det är ju inte standardmått någonstans vad jag förstår. Antar att en modul 210*90 är bäst men är det för mycket med drygt 2 cm på varje sida? Bör jag fodra väggen så att öppningen blir mindre? Och hur hade ni löst utrymmet ovanför väggen, regla och försöka passa in med gips så att det livar med befintlig vägg? Behöver karmen ha stöd uppifrån, dvs skall den regeln staga upp dörren på något sätt?

Stort tack för alla tips!

/Martar Öppning i en lägenhets tak mellan två våningsplan, sedd från ett undre golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M martar skrev:
Antar att en modul 210*90 är bäst men är det för mycket med drygt 2 cm på varje sida?
Karmen till en 21x9 dörr är bara 880 mm bred, så du får 3 cm på varje sida.
Jag skulle satt in 20 mm tjocka passbitar på sidorna, och sedan täckt över springan med foder i önskad bredd.
M martar skrev:
Och hur hade ni löst utrymmet ovanför väggen, regla och försöka passa in med gips så att det livar med befintlig vägg?
Ja, så hade jag kanske gjort. Men det kan vara snyggt med en utfyllnad med samma djup som dörrkarmens också.
Det senare kanske är enklare?
M martar skrev:
Behöver karmen ha stöd uppifrån, dvs skall den regeln staga upp dörren på något sätt?
Nej, så gör man inte. Det räcker att skruva på sidorna.
 
OK, stort tack!

/Martar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.