Hej!

Står i faktum att be behöver en ny router till hemmet med bra räckvidd.
Också någon form av slav via el till ett annat hushåll
Vi har fiber.

Hoppas på inga invecklade svar.
 
Maximal uteffekt för routers sålda i EU är 100mW. Dvs. är det ganska liten skillnad på "räckvidd". Det man betalar för är mjukvara och finesser. Dyrare har t.ex. VPN och ac-standard på WiFi.

Har man problem med räckvidd sätter man upp flera accesspunkter och/eller väljer annan kanal/bandbredd.

Det kommer tyvärr inte att hindra försäljare att kränga "spejsiga" routrar med rymddesign som ser ut som en spindel och påstå att "denna räcker längre"...men uteffekten är fortfarande max 100mW.
 
Ubiquiti UAP LR har upp till 500mW
Men det hjälper bara i ena riktningen, din telefon eller dator måste också nå fram.
 
Det är inte tillåtet med så hög effekt. Och, som du säger så måste ju både sändande och mottagande enhet ha samma effekt för att det ska ge något (I praktiken är det inte routerns uteffekt som är begränsningen eftersom den har bättre antenn(er) än mobilen/surfplattan/datorn).
 
Glöm spejsade Bara den funkar å är bra!
 
Vilken standardrouter som helst av känt märke funkar bra så länge man undviker de allra billigaste modellerna.
Kolla ut lämpliga modeller i den prisklass du tycker är bra och Googla på tester.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
BirgitS
T Trollskidan skrev:
Hej!

Står i faktum att be behöver en ny router till hemmet med bra räckvidd.
Också någon form av slav via el till ett annat hushåll
Vi har fiber.

Hoppas på inga invecklade svar.
Vad har du idag och hur stort är ditt hem?
Hur är det andra hushållet anslutet till ditt hem?
 
Tips: Ta en "vettig" 500-kronors router och använd endast som router (inget Wi-Fi). Köp två-tre billiga ac-routrar, sprid runt i huset och koppla med tråd till "huvudroutern". Sätt samma SSID och lösenord på alla tre.

Vips har du supertäckning i hela huset och tre extra gigabitportar vid vare "accesspunkt". För priset av en "spejsspindel-superduper-9000" - router.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jag köpte precis asus lyra hem. Tre routrar som pratar med varandra, gav riktigt bra täckning. Framförallt känslan av att det bara var att plugga in och allt funkar. Dock långt ifrån billigaste lösningen.
 
Min favoritlösning är Ubiquitis Unifi. Det är ett stabilt och framtidssäkert system. Du installerar ett program på datorn, loggar in, ansluter enkelt till alla dina enheter, skapar ett trådlöst nätverk sen är det klart. Vissa tycker att detta är svårare än vanliga hemroutrar. Jag tycker det är enklare och mer logiskt.

Ubiquiti USG - Router som är snabb och stabil (OBS! Endast router, inget trådlöst)
Ubiquiti Unifi AP - Accesspunkter för trådlöst nätverk
Ubiquiti Unifi Switch - För att ansluta accesspunkter och andra enheter via kabel.


Lösning 2!

En enkel lösning som inte kräver några större kunskaper. :)

https://www.kjell.com/se/sortiment/...link-deco-m5-mesh-system-ac1300-3-pack-p61990
 
Fippe c Fippe c skrev:
Min favoritlösning är Ubiquitis Unifi.
...
Ubiquiti USG - Router som är snabb och stabil (OBS! Endast router, inget trådlöst)
Ubiquiti Unifi AP - Accesspunkter för trådlöst nätverk
Ubiquiti Unifi Switch - För att ansluta accesspunkter och andra enheter via kabel.
Lånar tråden då jag sitter i planeringsstadiet och har kikat på denna lösningen. Jag är rätt novis på nätverk hittills.

På denna routern står det ju 3 portar, men det bara en port som kan användas till LAN?
Fiberkonvertern kopplas väl in på WAN? sen switch till LAN. men kan man även använda VOIP till LAN och koppla in ytterligare en switch vid behov?

Jag kommer snart dra kabel till 6 dubbeluttag + 1 till 2 Accesspunkter --> totalt 14. Jag kommer ju ändå inte använda alla dessa direkt, så jag klarar mig nog länge med en switch med 8 portar. Tänkte då senare komplettera med 8 portar till vid behov.
 
J Joh_81 skrev:
Lånar tråden då jag sitter i planeringsstadiet och har kikat på denna lösningen. Jag är rätt novis på nätverk hittills.

På denna routern står det ju 3 portar, men det bara en port som kan användas till LAN?
Fiberkonvertern kopplas väl in på WAN? sen switch till LAN. men kan man även använda VOIP till LAN och koppla in ytterligare en switch vid behov?

Jag kommer snart dra kabel till 6 dubbeluttag + 1 till 2 Accesspunkter --> totalt 14. Jag kommer ju ändå inte använda alla dessa direkt, så jag klarar mig nog länge med en switch med 8 portar. Tänkte då senare komplettera med 8 portar till vid behov.
Det stämmer bra! Fiberkonverter till WAN. Sen skiljer det lite hur man gör med voip. Hur många telefoner ska du ha? Ska du ringa internt? Du kan antingen koppla voip direkt till fiberkonvertern eller till port 3 på USG eller köra på samma lan.

Köp ubiquitis unifi switch så kommer ditt liv att bli enklare när du ska konfigurera.
 
Ingen telefon alls är tanken.
Frågan var egentligen om VOIP-porten även fungerade som en LAN-port, så man kan koppla på ytterligare en switch.

Annars är det alltså bara att koppla en ev. ny switch på den gamla? eller skaffa en större switch?
 
J Joh_81 skrev:
Ingen telefon alls är tanken.
Frågan var egentligen om VOIP-porten även fungerade som en LAN-port, så man kan koppla på ytterligare en switch.

Annars är det alltså bara att koppla en ev. ny switch på den gamla? eller skaffa en större switch?
Okej! Det går att koppla ev ny switch till den andra switchen eller till port 3 på routern. Kopplar du den till port 3 så måste du se till att routern är konfigurerad för samma lan på port 3 som port 2 :)
 
Perfekt svar! Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.