R
hej!
Jag har ett borohus från 1987 med bahco luftvärme, ventilalations rören ligger oisolerade under lösullen på vinden. Jag upplever att jag tappar värme i rummen längst bort från aggregatet så min fråga är följande:
Jag har några extra 95mm glasulls skivor över, kan jag lägga ut dessa ovanpå lösullen där jag vet att ventilationsrören går för att få lite mindre värmeförluster.

Under lösullen är det plastat och vinden är välventilerad och håller ungefär samma som utetemperaturen.
 
L
Mera fart på luften dit , stänga till några inblåsventiler lite på andra platser , du behöver mera luft där du tycker det är svalt , det med att lägga något på lösullen inte bra , den trycks ihop , ska du ha mera av isolering är det bara lösull som gäller
 
L Liteavvarje skrev:
det med att lägga något på lösullen inte bra , den trycks ihop , ska du ha mera av isolering är det bara lösull som gäller
Nja, där håller jag inte med.
Det går alldeles utmärkt att lägga ett par gullfiber-skivor ovanpå lösullen.
Har gjort så själv där det fanns lite överbliven isolering.
Men hur mycket av lösullsisoleringen ligger det runt rören nu?

Men jag instämmer i att det snarare är en fråga om injustering av flödena på tilluften.
Det kanske inte är så lyckat att strypa luftflödet i andra rum, kanske det totala flödet behöver ökas.
Att fixa det är väl egentligen ett jobb för en ventilationstekniker med mätinstrument och know-how.
 
L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nja, där håller jag inte med.
Det går alldeles utmärkt att lägga ett par gullfiber-skivor ovanpå lösullen.
Har gjort så själv där det fanns lite överbliven isolering.
Men hur mycket av lösullsisoleringen ligger det runt rören nu?

Men jag instämmer i att det snarare är en fråga om injustering av flödena på tilluften.
Det kanske inte är så lyckat att strypa luftflödet i andra rum, kanske det totala flödet behöver ökas.
Att fixa det är väl egentligen ett jobb för en ventilationstekniker med mätinstrument och know-how.
Då gäller det att komma dit där isoleringen ska var utan att kliva i den andra lösullen
 
L Liteavvarje skrev:
Då gäller det att komma dit där isoleringen ska var utan att kliva i den andra lösullen
Jo, det är klart!
När vi byggde vårt hus år 2010 lade byggaren ventilationsrören längs huset i ena kattvinden, ovanpå bjälklagsisoleringen mellan bostads- och vindsutrymme.
Efter påpekande att rören skulle isoleras (80 mm isolering står det på ventilationsritningen) lindade han lite tunn isolering om rören.
Då satte vi upp brädor på stödbenen och fick sprutat 500 mm lösull i kattvindarna över ventilationsrören. Ovanpå lade jag överblivna isolerskivor om 220 mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
R
Flödena är inställda men man märker av det iallafall. De ligger nånstans runt 30-40cm ner. Kan ta mig dit utan problem på spången och sen klättra på stödbenen. Slänger på skivorna så får vi se om det kanske blir lite bättre. Tack för svaren!
 
Lägg också gärna vindpapp ovanpå för att minska luftrörelserna i isoleringen, så får du full nytta av all isoleringstjocklek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.