Jag och min sambo ska bygga nytt hus och funderar över köksplaneringen. Såhär ser köket ut på senaste ritningen men nu funderar jag på om det inte vore bättre att ha spisen närmre kyl- och frys istället och diskho, diskmaskin och förvaring för porslin närmre matsalen istället? För att få ett bättre flöde liksom.

Ett alternativ är då att sätta spis och ugn i hörnet och sätta diskhon ungefär där spisen sitter på ritningen. I köksön har vi inte tänkt att ha någon spis eller diskho. Det behöver inte heller vara pelare med inbyggd micro och ugn utan ugnen kan lika gärna vara under spishällen och mikron i ett "vanligt" överskåp.

Vad tror ni? Någon som har erfarenheter från liknande kök?

Tips mottages gärna :)
 
  • Ritning av ett kökslayout med angivelser för diskmaskin, kyl, frys och övrig köksinredning bredvid en matsal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är fönsterplaceringen låst?
En hörnspis tar mer plats och då kanske det blir tight att centrera diskhon mot fönstret?
 
Hade behållit vasken där den är. Tänkt efter när du lagar mat. Du tar alltid grejer från kylen och skalar/skär innan de ska vidare till spisen. Hade blivit mycket spring med vasken borta där spisen är nu.

Dock tycker jag inte det är optimalt att ha diskmaskinen bredvid där man skär/skalar saker. Det är något jag alltid irriterar mig på när jag lagar mat hemma med vänner. Då slänger man ofta in grejer i diskmaskinen när någon står och skär. Så hade jag byggt nytt kök idag hade jag haft två vaskar. Varav en mindre vid diskmaskinen. Du skulle även kunna göra så och sätta diskmaskinen längre bort vid matplatsen och satt en liten disko vid den.
 
Fönsterplaceringen är inte låst, så det går att justera. Dock behöver inte diskhon vara framför fönstret utan kan vara bredvid. Fast antingen eller, halva vid fönstret och halva bredvid går inte (måste vara symmetriskt, haha) :)
 
Det får inte bli för långt mellan ho och häll. 120 cm är bra. (Jag föredrar en bredare häll än 60)
Jag hade absolut försökt få ett fönster vid den bänkytan. Nåt sånt här kanske?
Ritning av kök och matsal med måttangivelser för planering av avstånd mellan arbetsytor och placering av fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det som vi är nöjda med att vi gjorde i vårt kök är just att ha ett fönster framför diskhon. Så himla härligt att kunna stå och titta ut när man diskar, vilket man gör mer eller mindre hela dagen om man har småbarn. Det är värt att putsa det fönstret någon extra gång då och då.
Dessutom är vi väldigt nöjda med att ha kylskåpet nära matplatsen. Under småbarnsåren åker ju maten fram och tillbaka på bordet hela tiden. Skönt att inte behöva springa över hela köket när man ska sätta fram ett enkelt mellis och barnen sitter och skriker vid köksbordet
Så vårt råd är att ha kvar diskhon framför fönstret men flytta kylskåpet närmare matbordet. Lycka till!
 
Låt vasken vara kvar men sätt diskmaskinen på andra sidan vasken så den inte är ivägen. Man hämtar mat i kylen slänger kanske förpackningen sedan förbereder du den och sedan till spisen. Så placeringen är rätt!
 
  • Gilla
Mr Finsk
  • Laddar…
P para skrev:
Är fönsterplaceringen låst?
En hörnspis tar mer plats och då kanske det blir tight att centrera diskhon mot fönstret?
Fönsterplaceringen är inte låst, så det går att justera. Dock behöver inte diskhon vara framför fönstret utan kan vara bredvid. Fast antingen eller, halva vid fönstret och halva bredvid går inte (måste vara symmetriskt, haha) :)
 
M Moltas skrev:
Det som vi är nöjda med att vi gjorde i vårt kök är just att ha ett fönster framför diskhon. Så himla härligt att kunna stå och titta ut när man diskar, vilket man gör mer eller mindre hela dagen om man har småbarn. Det är värt att putsa det fönstret någon extra gång då och då.
Dessutom är vi väldigt nöjda med att ha kylskåpet nära matplatsen. Under småbarnsåren åker ju maten fram och tillbaka på bordet hela tiden. Skönt att inte behöva springa över hela köket när man ska sätta fram ett enkelt mellis och barnen sitter och skriker vid köksbordet
Så vårt råd är att ha kvar diskhon framför fönstret men flytta kylskåpet närmare matbordet. Lycka till!
Jag som hade tänkt att man slipper diska för hand när man har diskmaskin, men du har nog rätt i att det blir endel disk ändå när man har småbarn :) Än så länge är sonen knappt tre månader och gör inte av med så mycket disk än men jag litar på dig att det kommer när han blir äldre :p
Bredvid kyl och frys planerar vi ett stort skafferi, så min tanke var att ha alla ställen där man förvarar mat bredvid varandra för att underlätta när man packar upp matvaror. Kan dock förstå din åsikt om att ha dem närmre matbordet...hmm..får fundera på detta.

Tack för synpunkterna!
 
F FRS05 skrev:
Hade behållit vasken där den är. Tänkt efter när du lagar mat. Du tar alltid grejer från kylen och skalar/skär innan de ska vidare till spisen. Hade blivit mycket spring med vasken borta där spisen är nu.

Dock tycker jag inte det är optimalt att ha diskmaskinen bredvid där man skär/skalar saker. Det är något jag alltid irriterar mig på när jag lagar mat hemma med vänner. Då slänger man ofta in grejer i diskmaskinen när någon står och skär. Så hade jag byggt nytt kök idag hade jag haft två vaskar. Varav en mindre vid diskmaskinen. Du skulle även kunna göra så och sätta diskmaskinen längre bort vid matplatsen och satt en liten disko vid den.
Du har rätt gällande flödet, så det behåller vi som det är på ritningen! Två vaskar tål att tänkas på, det skulle ju göra köket väldigt lättarbetat!
Tack för dina synpunkter :)
 
Tycker du har helt rätt planering som det är med enda ändringen att diskmaskinen bör flyttas till andra sidan hon så att diskamskinsluckan kan stå öppen utan att blockera varken traffik mellan ho och häll eller vara i vägen när du ska öppna skåp på andra sidan.
 
Som relief lägger jag upp vår egen köks-planlösning, som vi tycker fungerar bra.
Det finns många likheter, men vissa skillnader också:
Planritning av en kökslayout med tydliga positioner för spishäll, ugn, högskåp och en kökshalvö utan överskåp.
Påpekas bör kanske att:
Spishäll, med ugn under, ligger i bänken till vänster, 60 cm från högskåpet.
Inga överskåp, förutom i vitrinskåpen över "kökshalvön".
Mikron sitter i högskåpet till vänster, som också inrymmer skafferi och lite annat.
Det hela har funkat väldigt bra nu i sju år.
Och fönstren över diskbänk och arbetsbänk skulle jag inte vilja vara utan!

Och att bygga med "halvö" i stället för köksö ger lite mer svängrum tycker jag
 
M Mr Finsk skrev:
Tycker du har helt rätt planering som det är med enda ändringen att diskmaskinen bör flyttas till andra sidan hon så att diskamskinsluckan kan stå öppen utan att blockera varken traffik mellan ho och häll eller vara i vägen när du ska öppna skåp på andra sidan.
Ni verkar vara många som tipsar om det så det ska vi absolut göra. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.