Jag har läst tråden ovan om att amortera eller inte och har en fråga som ligger nära den diskussionen. Vi har haft turen att göra en rejäl vinst på vårt nuvarande hus och kan i vårt nybyggda hus sätta in 1 250' kontant. Det nya huset kostar med alla tillval 3 200' vilket innebär att vi lånar 1 950'. Mycket pengar såklart, men vi bor i en del av landet där fastighetsmarknaden är ganska "het".

Banken har gjort en kalkyl som innebär att vi ska amortera 3' i månaden. Spontant tycker jag att det känns lite märkligt med så hög amortering när vi sätter in så mycket kontakt. Vi har stabil ekonomi och kapital i "reserv", så ett förändrat ränteläge är inget omedelbart problem. Vad tycker ni andra? Skulle ni försökt förhandla detta med banken, eller har jag "fel" inställning? ??? ::)

/Lena
 
Hej

Med den kontantinsatsen skulle jag inte amortera ett öre. Det borde inte vara några problem för banken. Annars är det bara att ta annan bank.


/ PJ
 
Jag håller med PatrikJ. Vi ska byta bank från Spb Finn till SEB. Finn har alltid varit väldigt tillmötesgående och flexibla men nu ger de, oss iaf, dåliga rabatter och villkor.
 
Vad gav Finn dig för ränta? Lån eller byggkreditiv? Jag tycker själv att Finn ger mycket bra ränta.
 
Nu har jag inte papperna framför mig men tror det var:

Byggkreditiv började hon på 3.7% ::) men vi fick ner det till 2.4 % efter att vi nämde att fsb hade 2.45 % ;D

2.45 % rörlig
3.5 % 5 år

Vi har bättre på våra lån idag som ligger på finn? 2.35 %Tilläggas bör att det var inte "vår" ordinarie bankkvinna. Hon är mammaledig...
 
Jag skulle inte "kosta på mig" amortering vid en sådan kontantinsats. Jag skulle hellre satsa på att lägga dessa 3 k på att spara i någon aktiefond för att på lite sikt kunna få bättre avkastning än vad du betalar i ränta. Vilket inte borde vara så svårt med dagens låga räntor. Då kan man använda dessa pengar till framtida underhåll och slipper springa till banken när pannan brakat.

Samma strategi kan man ha när man funderar över om man skall ha rörligt eller bunden ränta. Om man har "råd" med lite svängningar så kan det vara en bra strategi.

Tänk då på att man kan jämna ut svängningarna genom att nalla av sparandet om räntorna skulle dra iväg. Man kanske skall ta det lite lugnare ur risksynpunkt när man väljer fond i detta avseende. Historiskt har det alltid lönat sig att ligga rörligt om man ser på en lite längre period. Gäller bara att ha råd med topparna!
 
;D Ja, det finns ju många härinne vars historia inte går 20 år tillbaka  ;D ;D ;D


Mike_x skriver: Historiskt har det alltid lönat sig att ligga rörligt om man ser på en lite längre period.
 
Med de förutsättningar som frågeställaren har så borde amortering vara helt frivilligt. Kontakta banken och meddela hur mycket ni vill amortera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.