Hej!
1. Har en arbetsbelysning på 500 eller 1000 W minns ej vilket. Speciell lampa, en sån där smal remsa.
När jag ansluter lampan tänds lampan men direkt går jordfelsbrytaren för huset.
Kollat i kontakt/kopplingsdosa som sitter på lamphuset. Inget glapp. Lampan ej fuktig. Stickpropp ok.
Vad skall jag mer leta efter? Byta lampan?

2. En Meec slagborrmaskin från Jula. Borrar om maj håller maskinen pekandes uppåt, när man vinklar den så slutar den fungera. Hjälper ej att knacka på den.
Öppnat och kollat kolen som knappt är använda (maskinen är väl ett par år gammal bara)

Nån som har tips kring detta?
tack :)
 
Ang belysningen kan du göra lite tester för att bekräfta eller utesluta fel i lampan.
1. Vänd på stickproppen. Om JFB inte löser nu så är det fel på lampan.
2. Prova en värmefläkt eller dylikt med hög effekt i det uttag som lampan normal används i. Om JFB fortfarande löser så är det fel i anläggningen, kontakt mellan N och PE någonstans.
3. Prova den i ett annat uttag på helt annan plats. Om JFB fortfarande löser så kan vi bekräfta fel på lampan. Om den inte löser så kan det vara fel på uttag, felkopplat etc och en elektriker behöver komma in.

Vad som kan vara fel på lampan är ju svårt att säga utan att se den. Men någonstans har ena polen kontakt med det skyddsjordade höljet.

Ang borrmaskinen skulle jag gissa på kabelbrott precis där kabeln går in i handtaget. Ett vanligt fel som förklarar varför den bara fungerar i vissa lägen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ang belysningen kan du göra lite tester för att bekräfta eller utesluta fel i lampan.
1. Vänd på stickproppen. Om JFB inte löser nu så är det fel på lampan.
2. Prova en värmefläkt eller dylikt med hög effekt i det uttag som lampan normal används i. Om JFB fortfarande löser så är det fel i anläggningen, kontakt mellan N och PE någonstans.
3. Prova den i ett annat uttag på helt annan plats. Om JFB fortfarande löser så kan vi bekräfta fel på lampan. Om den inte löser så kan det vara fel på uttag, felkopplat etc och en elektriker behöver komma in.

Vad som kan vara fel på lampan är ju svårt att säga utan att se den. Men någonstans har ena polen kontakt med det skyddsjordade höljet.

Ang borrmaskinen skulle jag gissa på kabelbrott precis där kabeln går in i handtaget. Ett vanligt fel som förklarar varför den bara fungerar i vissa lägen.
Tack så mycket för dessa tips! Jag skall kolla på det inom kort :)
 
Ja så var borrmaskinen fixad. Precis fel där du sa :)
Har även öppnat upp arbetslampan och det jag såg var att bakom metallskyddet ligger två tåtar som går till lampan. En av dessa har fått en cm av skyddshöljet avskavt. Därav löser nog JFB ut .
Förslag på vad jag skall lägga runt tåten? Gissar att vanlig eltejp smälter fort igen? Skall även försöka få lite distans mellan tåt och metallreflektorn. Nåt material som tål lite temp och inte leder det vidare? Glasbit? Annat?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag antar att du kortade av sladden till borrmaskinen lite grann, mitt förslag är att du gör samma sak med lampan.
Och om det är något som är vasst och skaver kanske du ska passa på att slipa lite på det.
 
Dheri Dheri skrev:
Jag antar att du kortade av sladden till borrmaskinen lite grann, mitt förslag är att du gör samma sak med lampan.
Och om det är något som är vasst och skaver kanske du ska passa på att slipa lite på det.
Ja kanske klokt att göra så. Skall se om det är lättgörligt. Skrev 'avskavt' men jag undrar om det inte är värmen från metallskölden som smält kabelhöljet. Back to work!
 
Om det blir väldigt varm kan man trä på lite siliconslang över ledarna som ett extra värme/isolationsskydd.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.