Rum under renovering med växter på hyllor, fönster och synlig stålskena på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan ni se lite mer av rummet och fönstren.. till höger i bild står det en planka bakom "växthyllan" där kommer det bli en vägg (wc/dusch framöver). Så där kommer tvättstugan att sluta så att säga.

Ni kan också se stålskenan på golvet.. den sitter redan fast för kommande vägg (tidigare ägare som satt fast den). så den nya väggen kommer en bit ifrån fönsterväggen/stenväggen.

Så oavsett om man höjer eller sänker lutningen så måste man få till en trevlig övergång från befintliga hålet och nya väggen.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Ok, där svarade du på din egen fråga! Du skall varken 'mura upp', ha en skymmande bänk framför, eller annat som minskar ljusinflödet som dina fina skråade fönsterbänkar så förtjänsfullt bidrar med i ditt fina ljusa rum! :p Dina chilisar kommer att vara dig evigt tacksamma! ;)
Man kan ju inte få allt! Även om man vill hehe.. ibland måste man kompromissa.. bänk blir det nånstans där, måste täcka för alla rör/brunnar/avlopp som tidigare ägare satt på plats (de hade planerat att göra två badrum bredvid varandra, ett fönster i varje.. - vi gör tvättstuga istället, men får massa rör kvar här och var i golvet)

Chilisarna ska få eget boende ;)
 
Men varför bygga en innervägg?
En känd riskkonstruktion, och i mitt tycke totalt onödig. T ex betalar och bygger ni er till en hoper problem såsom "hur få en snygg övergång mellan innervägg och fönsternischer".
Ni har ju den bästa, snyggaste och tåligaste väggen som går att få?
En tvättstuga som denna, som ev kommer att fungera som orangeri (?) ska ju inte ha knastertorr fullvärme, så energimässigt är det knappast kinkigt.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Men varför bygga en innervägg?
En känd riskkonstruktion, och i mitt tycke totalt onödig. T ex betalar och bygger ni er till en hoper problem såsom "hur få en snygg övergång mellan innervägg och fönsternischer".
Ni har ju den bästa, snyggaste och tåligaste väggen som går att få?
En tvättstuga som denna, som ev kommer att fungera som orangeri (?) ska ju inte ha knastertorr fullvärme, så energimässigt är det knappast kinkigt.
Har funderat och känt mig för några år nu (ville inte göra nått överilat när vi flyttade in).. för jag gillar stenmaterial egentligen också!

Men det är en jäkla massa jobb med att knacka ner allt mellan stenarna i hela rummet och "putsa/foga" om där och jämna till ytorna.. så de håller ihop, ser bra ut och framförallt går att städa! (varje stenbit som sticker ut samlar damm och är inte torkvänlig!) - och se till att mössen och myrorna håller sig ute (y)

Idag har det börjat krackelera lite här och var på väggarna.. (ingen aning om vad de använt för material tidigare, troligen något lite för hårt.. vi har upptäckt att så var fallet på andra håll). Så det känns svårt/lurigt att välja att putsa på mer.. med "fel" material för att täta sprickor/hål (och allmänt jämna till).. risken är ju att det spricker upp ganska fort igen..(?)

Innervägg till badrum/toalett är nödvändigt (finns ju ingen vägg idag) och man vill kunna vara ifred när det behövs.. (vi är fler som delar tvättstuga).

Några halvväggar ska göras också.. där nya gjutningen/golvvärmen slutar (som sagt, förra ägarna hade planerat att bygga två separata badrum därnere och hade börjat med arbetet.. halva golvet är gjutet (den delen vi ska ha som tvättstuga och ett mindre badrum) och halva inte (nivåskillnader och lutning), rören nergjutna och sticker upp på helt fel ställen mitt på golvet). Vi försöker göra det bästa av situationen utan att behöva göra för mycket..

Rummet ska användas som tvättstuga (tvättmaskin, ev 2.. samt torktumlare) och klippa/bada hunden ställe.. och ingen växtlighet mer än i dekorativt syfte troligen (ev några sticklingar i fönstret på våren). Behöver ett par längre bänkskivor att arbeta på/sitta vid och bänkskåp (både för förvaring och för att dölja avlopp/va rör som ej ska användas, men bör kommas åt).

Ett badrum med dusch och toalett.

Har också solcellscentral där, ackumulatortank/vv..(som tidigare ägare börjat bygga in) och planen är att även få dit en möjlighet att lagra mer värme + pelletseldning.. så att vi kan värma upp logen med element om ett par år). Så den sista "tredjedelen" av rummet är "pannrum"

Tar gärna emot tips om hur man kan göra, material att använda.. :)

---

Tanken var aldrig att täta till något så mycket att det blev en riskkonstruktion - planen var att ha liggande brädor en bit från väggen på reglar, stående i stålskenor (bakom bänkarna/tvättmaskinerna).

Ingen gips, ingen plast, ingen isolering, ingen osb.. eller liknande. Luften kan röra sig fritt och hela utrymmet ska ventileras (idag ingen ventilation alls).

Den enda väggen som får lite isolering och lite tätare konstruktion är den nya badrumsväggen (och tätskikt blir bara vid duschhörnan därinne, ej wc-del)

Men som sagt, tar gärna emot tips (y)
 
Kanske inte hade med fönstren att göra, men visar lite förutsättningar..

Tvättstuga med oputsade stenväggar, tvättmaskin, torktumlare, diskbänk och diverse byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha, ja med innerväggar så menade jag endast uppreglade väggar innanför ytterväggarna. :)

Ser nu besvärligheterna med naturstensvägg enl sista bilden. Det är vackert, men inte helt lättstädat, nej. Personligen hade jag struntat i lätt avtorkade väggar och behållit den vackra naturstensväggen. I det som ska bli badrum är det en annan femma. Det går iofs att anv duschkabin, men man måste kunna ha det varmt och skönt.

För tegelväggarna tror jag det går bra att ta bort allt löst och putsa nytt. Det har jag gjort på en liten gammal halvvägg i vår matkällare, och det har hållit utan att spricka nu i 5 - 10 år iaf, och då har jag ändå helt regelvidrigt anv vanligt cementbaserat putsbruk. :oops: Och tillråga på allt dessutom målat med ngn billig plastfärg. :oops::oops:
 
harry73
Jag älskar din tvättstuga, framförallt på den första bilden. Försök behålla den charmen!
 
harry73 harry73 skrev:
Jag älskar din tvättstuga, framförallt på den första bilden. Försök behålla den charmen!
Vill åsså ha charm (y):) ska försöka att inte ta "död" på hela rummet.. (oavsett vad som händer därinne framöver) fast chiliplantorna kan inte stå kvar! Då får jag inte plats.. ;)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Aha, ja med innerväggar så menade jag endast uppreglade väggar innanför ytterväggarna. :)

Ser nu besvärligheterna med naturstensvägg enl sista bilden. Det är vackert, men inte helt lättstädat, nej. Personligen hade jag struntat i lätt avtorkade väggar och behållit den vackra naturstensväggen. I det som ska bli badrum är det en annan femma. Det går iofs att anv duschkabin, men man måste kunna ha det varmt och skönt.

För tegelväggarna tror jag det går bra att ta bort allt löst och putsa nytt. Det har jag gjort på en liten gammal halvvägg i vår matkällare, och det har hållit utan att spricka nu i 5 - 10 år iaf, och då har jag ändå helt regelvidrigt anv vanligt cementbaserat putsbruk. :oops: Och tillråga på allt dessutom målat med ngn billig plastfärg. :oops::oops:
Hela källar/sutterängdelen är natursten typ..bara rinner in sand och möss på sina håll.. småstenar som lossnar osv.

Den väggen du ser bakom tvättmaskinen är ju iaf en vägg de haft nån tanke med, börjat "fixa"...

Funderar på om det är nån form av kalk.. den vita "färgen" de verkar ha sprayat över alla stenar o fogar.. (?) skit/damm liksom "klibbar fast" på varje enskild stens ovansida.. (därför det inte går att städa) - oavsett är det en lite märklig vägg, såg snyggare ut på bilderna (som vi såg innan visning) än när man kom in och tittade närmare - hade föredragit om stenarna hade varit "naturliga", men då antar jag att rummet hade känts mycket mindre/mörkare..
 
Eftersom jag är så frikostig med att visa mina lite (mer eller) mindre vackra delar.. så bjuder jag på andra sidan av tvättstugans del också.. nu kan ni skymta lite fler rör (både avlopp från öv och ingjutna på sidan/mitt på golv) och mer krackelerade väggar..

Renoveringsprojekt i tvättstuga med synliga rör, krackelerade väggar och plantor på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill också passa på att tacka alla som svarat i tråden, den har glidit över lite på sidan av fönsternischerna i diskussionen nu (men de/nischerna ska ju hänga ihop med det övriga också) :)

Uppskattar era inputs! (y)
 
Mysigt rum!

Problemet med fönstret är inget problem, sätt kilar från fönstret inåt rummet, borra, skruva läkt från sida till sida med mellanrum, eventuellt måla dem.

Tanken är att det blir som ett glest tralldäck, sidan in mot rummet kan täckas med en högre täckbräda med någon snygg fräst dekor eller skippa brädan och sätt läkt/ribb hela vägen.

Personligen hade jag gjort "däcket" av fyrkantsstavar 1"1 (25*25) eller klenare, med samma luftavstånd spm mellanrum.

Mvh P-A
 
Handritad skiss på en fönsterdetalj med markerade ribbor och kilar, på gul lapp med leende ikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite såhär, ungefär......
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.