G gråsten skrev:
Intenon beskrivs som en "tjänstefördelningsswitch"

Förvirring på högre nivå. en systematisk beskrivning om hur det är tänkt att fungera saknas.
Det sitter en fiber->ethernetomvandlare i Intenon liksom en switch. Det går att plocka ut tjänster på alla portar, men begränsas av antalet IP adresser per tjänst som finns, typ 1 för internet.
 
J
Port 1– No VLAN ID, prioritet 0 INTERNET RÖD

Port 2 – VLAN ID 845, prioritet 4 TV GUL

Port 3 – VLAN ID 855 prioritet 5 TELEFONI GRÖN

Port 4 – VLAN ID 865, prioritet 1 MANAGMENT BLÅ"

I Telias fiberlösningar är Internet otaggat.
Dvs det har ingen q-tag alls, det finns inget vlan, det har ingen vlan-id.
När det gäller TV och voip så kommer dessa taggat (845 resp 855) men utrustningen som du ansluter (box och voip-adapter) vill ha otaggat. Din switch måste mao ta bort taggen på portar som används som accessportar. I villor använder Telia oftast en Inteno som är både mediaomvandlare och bredbandsswitch samtidigt. Den har alltså alla tjänster på port 1, enligt ovan taggning och på övriga portar ligger respektive tjänst ensamma. Man kan alltså välja hur man vill plocka ut tex tv. Antingen sätter man sin box direkt i gul port på inteno, eller en kabel från gul port till en eller flera switchar och vidare ut i huset, eller så sätter man en managerad switch direkt vid inteno och kopplar in alla tjänsterna och sprider vidare ut i huset, vilket kräver managerade i varje ände man plockar ut respektive tjänst igen, eller så kör man med Telias Technicolor, som egentligen gör det samma men lite elegantare, eftersom du inte behöver bry dig vilken av portarna som har vilken tjänst, och du kan switcha hur du vill med blandade tjänster. Allt beroende på om du vill använda en lite mer Svenssonlösning eller avancerad och med bättre prylar. Lite så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Bra skrivet Jocke, tillägger några saker.

Själva fiberporter kan man plocka ur Intenon och sätta in i en egen switch (som har SFP-port samt VLAN).

Om man kör Telia på både internet och IP-TV samt har deras router (Technicolor) så fungerar deras app Zappa, anledningen är att tvboxen måste ligga i samma ip-nät som telefonen, för i routern så routas både internet & IP-TV in i samma LAN. Det borde gå att få till med egen router om man är kunnig.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Enligt Data Networks installatörer som på uppdrag av IP Only nyligen monterade kopplinsbox och mediaomvandlare hos mig är mediaomvandlaren en router. Annars skulle man få olika ip adresser på varje port. Jag vet att just detta kan vara fallet med Telias mediaomvandlare/router som jag stött på hos grannar. Det hela är väldigt oklart.
Stämmer inte. Om din tjänsteleverantör tillåter att du plockar flera IP-adresser så får du en publik IP-adress per enhet som du kopplar in. Får du bara 1 IP så kommer dina enheter att slåss om den IP-adressen och det kommer hoppa upp och ner för dig.
 
Men om IP Onlys mediakonverter är en router så plockar den bara en IP adress från nätet liksom andra routrar. Jag vet inte om routern använder NAT.
 
G gråsten skrev:
Men om IP Onlys mediakonverter är en router så plockar den bara en IP adress från nätet liksom andra routrar. Jag vet inte om routern använder NAT.
Det är ingen router. Din CPE plockar ingen IP-adress men däremot plockar din utrustning du kopplar in en IP-adress.
 
OK. Här är det svårt att hänga med om man inte är nätverkstekniker. IP Onlys använder en switch. Kopplar jag in olika enheter direkt i någon av de fyra portarna så kommer de att få var sin IP adress via DHCP i fibernätet. Har jag t ex Bahnhof som leverantör kan jag begära en publik adress som är statisk och som jag får lägga in i den router jag ansluter till IP Onlys switch.

AVM- routrarna jag tänker använda har egen inbyggd voip-funktion så den trafiken kommer att gå över den publika adress jag behöver för port forwarding till kameror och annat.

Är det en fördel att lägga TV på någon av de andra portarna för att spara bandbredd till internet?

Så långt IP Only. Vad gäller Telia läser vi ovan om att t ex TV ligger på dedicerad port i Intenon men att TV boxar man ansluter inte vill ha VLAN-taggad anslutning. Vad gäller IP telefonin kan jag förstå om Telia vill låsa in kunderna till just sin telefonitjänst men vad är vitsen med VLAN för TV om de anslutna enheterna inte vill ha det utan man måste koppla in ytterligare burkar för att ta bort taggningen? Effektivare trafikhantering? Finns det inte tillräcklig redundans i nätet för att klara hög belastning från enskild kund? IP Only använder ju inte VLAN.
 
Du kan välja olika tjänsteleverantörer med Telia ÖppenFiber. Väljer du t.ex. enbart Telia får du en router och kan då plocka ut tjänster enbart ur routern, även TV.
Men "teoretiskt" kan du välja olika tjänsteleverantörer för IP-telefoni, IPTV och Internet, då måste du ansluta dem till de olika portarna i medieomvandlaren/switchen.
Så med VLAN kan du skapa logiska förbindelseroch separera trafiken men även styra/kontrollera trafikflöden/kapacitet, etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du kan välja olika tjänsteleverantörer med Telia ÖppenFiber. Väljer du t.ex. enbart Telia får du en router och kan då plocka ut tjänster enbart ur routern, även TV.
Men "teoretiskt" kan du välja olika tjänsteleverantörer för IP-telefoni, IPTV och Internet, då måste du ansluta dem till de olika portarna i medieomvandlaren/switchen.
Så med VLAN kan du skapa logiska förbindelseroch separera trafiken men även styra/kontrollera trafikflöden/kapacitet, etc.
Det är inte Telia öppen fiber utan Zitius men det fungerar nog på samma sätt.
 
Det var mera ett svar på frågan om VLAN och varför en fiberoperatör ev. använder VLAN, se inlägget före mitt svar med frågorna.. Det blir så mycket text om man alltid tar med inlägget man svarar på.;)
 
Som tillägg till det som skrivits om telias VLAN och taggning, så gäller det bara när telia står för själva fibern, "öppen fiber".
När telia är tjänsteleverantör i annat stadsnät (testat i pite-energis nät) så fungerar det som för andra leverantörer. Telia levererar en standard Netgear-router som kopplas till cpe/mediaomvandlare. Vill man ha tv kopplas det direkt till en annan port på mediaomvandlaren. Inte via routern.
Telias "smarta" routers fungerar inte alls.
 
Precis så är det utifrån vem som äger switcharna på "stationerna" och hur de näten är byggda, tillsammans med den "CPE" (medieomvandlare, etc) som placeras hos kunden.
Tar vi Telias fiberbolag Skanova så levererar de fiberanslutningar till Telia ÖppenFiber, Telenor/Bredbandsbolaget, Comhem, Bahnhof, etc, så du kan ha Telia ÖppenFiber medan din granne valt Bredbandsbolaget. Och de här fiberoperatörerna har sina egna switchar på "stationerna" där de finns beställningsbara och egna medieomvandlare. På "station" kopplas sedan din fiberanslutning till den fiberoperatörs switch som du beställt av.
Ska inte förväxlas med valet av tjänsteleverantör som ofta också behöver göras.
 
Finns det någon konkret teknisk fördel för kund med ”all Telia” inkl smart router jämfört med andra fiberoperatörer som inte använder VLAN? Driftsäkerhet är en aspekt. Det har sagts mig att Telia-Skanova-nätet oftare har tekniskt trassel än IP Only vilket skulle kunna bero på större komplexitet och elektronik som går sönder. Ingen aning om det stämmer.
 
Med vlan kan du kontrollera olika trafiktyper så att t.ex. internetstreaming inte stör TV-trafiken, QoS. Sedan vet jag inte hur och om man gör det i Telia ÖppenFibers nät.
Däremot har jag hört att Boxer (idag Comhem) har problem med IPTV och pixlingar/frysningar, skulle kunna vara just detta att de kör all trafik blandad men bara en gissning. Jag har aldrig något sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.