ska bygga hus i lätt betong 365mm tjocka block som ska putsas på både ut och insida.
Jag undrar vad ni föredrag för glid skilt. Papp eller rostfri plåt?

Har hört att någon sagt att man kan få problem med att vatten tränder in under nedersta blocket men har sett massa bilder på projekt där man lägger papp dirket på plattan ocj sen börjar mura.
En lösning hade ju varit en ned sänkning i betong plattan så första blocket hamnar några centimeter under övriga delen av plattan men detta blir en jobbig lösnikg att genomföra när man ska bygga med färdiga L element

Någon expert som vet?
 
L
Finns en remsa i betuni den är mjuk ( ta inte vanlig asfaltspapp ) ca 4 mm tjock som lägges först och när stenen kommer på så kläms den till och tätar perfekt , går in i små ojämnheter och klistrar fast stenen
Kommer inte ihåg vad det heter , men finns på varuhusen
 
Vi la nedersta skiftet något lägre än ök plattan, fast vi byggde med källare och då kändes det bra att ha en kant som höll emot jordtrycket. Det krävdes gjutning i två omgångar.
 
Glidskikt i plåt skulle jag undvika. Risk det blir kondens med tanke på att plåten kommer bli rejält kallare än resten. Rätt sorts gummi/bitumen är lämpligt (tex Icopal Icothene, men finns säkert billigare varianter också)

Jag hade inte velat mura ovanpå L-element av cellplast heller. Det kanske är ok om större delen av stenen står på plattan, men väggen blir klart känsligare för att tippa.
 
Vi limmade våra 365-block direkt mot platta och grundmur.
Har du gjort ett bra jobb så den ytan är plan kan du limma blocken direkt.
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.