Aha! Det är sådär de nordkoreanska raketerna ser ut på mera håll:crysmile:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
När jag drog om elen på landet så var det tygkablar den delen som var i rören var i bra skick. Det var de kablar som var i kopplingsdosan dom kunde vara spröda
Japp. Det är vanligt. Syre oxiderar gummit i kablarna så att det blir extremt sprött. I min egen anläggning så var det likadant: det som legat inne i rören såg ut och kändes som nytt, men en del som hängt ur rörutlopp till taklampa blev det bara "damm" av när jag böjde i den. Hela isoleringen på 10cm längd bara försvann.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
T
Inte Sverige, men denne Matthias Wandel gör mig mörkrädd varje gång han demonstrerar sina elinstalationer..
 
  • Gilla
magnuse74 och 2 till
  • Laddar…
Han är ju den direkta motsatsen till det så välkända ”dont do this at home” :D
 
  • Gilla
LJC och 1 till
  • Laddar…
Vad hände med skyddsjorden?
 
Vilken komplett idiot.
 
Det är han säkert. Men exakt vilka fel gör han? Jag som f d hempulare kan se en del, men - hur ser den kompletta listan ut?
 
Ok. Nu kollade jag igen. Han använder biledaren som skyddsjord.
 
T Thullen skrev:
Inte Sverige, men denne Matthias Wandel gör mig mörkrädd varje gång han demonstrerar sina elinstalationer..
[media]
Även sig själv tydligen. Dessutom för lat för att hämta en batterilampa.
 
Jag tycker inte att det ser ut som en biledare i svensk mening. Ser snarare ut som en oisolerad jordledare med full area. Inte konstigare än norsk kulo som också har oisolerad jordledare. Ser inget fel i det om reglerna tillåter det.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 3 till
  • Laddar…
E
Den här gången tycker jag inte att han gjorde några fel. Förutom att arbeta i skåpet och att ta på fasskenan utan att stänga av strömmen, vilket han har full koll på vad han gör.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Kanske inte den värsta kopplingen, men...
Jag köpte en färdigkopplad normcentral och insåg att märkningen på noll- och pe/n-plintarna bara är dekoration.
 
  • Normcentral med felaktigt märkta noll- och PE/N-plintar och inkopplade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En normcentral med färgkodade kablar kopplade felaktigt till noll- och PE/N-plintarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Är inte plinten delad mitt på?
 
Jo, men den vänstra sidan är märkt med en jordsymbol - Där har man satt nollan. På den högra märkt N har man satt Pen.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Fult i vilket fall. Finns det märkning ska den väl följas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.