Hej,

VI har i huset, sedan vi flyttade in för ett år sedan, haft problem med att jordfelsbrytaren i källaren löser ut.

Förra hösten kunde jag zooma in problemet till vårt FTX aggregat - som av någon outgrundlig anledning är anslutet via stickpropp. Det intressant var att jordfelsbrytaren endast löste ut när det började bli kyligt och fuktigt ute.

När våren kom så glömde jag problemet i och med att det försvann...

MEN....

Nu är det höst igen och som ett brev på posten börjar jordfelsbrytaren lösa ut nästan på daglig basis när det är kallt och fuktigt ute. Kopplar jag ur FTX aggregatet försvinner problemet.

Några idéer på vad som kan skapa problemet - mer i detalj än att det är FTX aggregatet?
 

Bästa svaret

Vad är det för modell? Vart är den installera?
Det vanligaste felet när det blir jordfelströmmar brukar vara i värmeelementen. Testa att stänga av eventuella eftervärmare och se om det blir nån skillnad.
 
  • Gilla
jhn
  • Laddar…
Fast installation och en egen 300mA brandskydds JFB kanske?
 
  • Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
Ahh, tack för det uppslaget!

Modellen är en Systemair VX 250 TVP. Jag har noll koll på dessa aggregat men det låter fullt rimligt med värmelementen - för när hösten kommer så höjer vi ju också vanligtvis 'tillufts-temperaturen' dvs. gissar jag att värmelementen börjar jobba (alternativt jobbar mer).

Jag ska prova att köra på lägre tilluftstemperatur och se om det funkar bättre - men jag är 95% säker på att det kommer 'lösa probelemet'.

Vad tror du man behöver göra för att komma tillrätta med problemet?
 
Du skulle kunna göra ett snabbt prov bara genom att vända stickproppen. Kvarstår felet så är det sannolikt värmeelementet.
 
  • Gilla
jhn och 2 till
  • Laddar…
Troligen behöver man byta själva värmeelementet. Sen kan det, som @MagHam säger, bättre att lägga såna prylar som drar mycket ström på en egen JFB så dom inte släcker hela huset.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Troligen behöver man byta själva värmeelementet. Sen kan det, som @MagHam säger, bättre att lägga såna prylar som drar mycket ström på en egen JFB så dom inte släcker hela huset.
Alright, det släcker iofs bara källaren men det är tillräckligt jobbigt då bergvärmen sitter där =)
Då ska jag kika på värmeelementen - tror du det kan ha nåot att göra med om aggregatet ev är underdimensionerat för huset (vilket det är)?
 
Behövs värmen över huvud taget? Det är väl bättre att värma med bergvärmen som är mycket billigare...
 
  • Gilla
jhn
  • Laddar…
Osäker. Vi har som sagt bara bott här i 1 år än. Det har varit skönt att ge värmen en liten steroid-boost med FTX agget. Men vi kan säkerligen klara oss med bara elementen - så det är att föredra alltså. Alltid lär man sig något =)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nu är jag absolut ingen elektriker men vi hade tidigare en micro som löste ut jfb. Lämnade den på service och han visade mig att jordpunkten på chassit inte var renskrapat utan färgen var kvar under skruven. Han putsade ytan och satte tb jordningen och vi hade inga problem därefter. Kan det vara så enkelt?
 
  • Gilla
jhn
  • Laddar…
J jhn skrev:
Osäker. Vi har som sagt bara bott här i 1 år än. Det har varit skönt att ge värmen en liten steroid-boost med FTX agget. Men vi kan säkerligen klara oss med bara elementen - så det är att föredra alltså. Alltid lär man sig något =)
Bergvärmen är väl en 3-4 gånger billigare per producerad kWh, så det är i första hand den ni ska använda. Eftervärmaren i FTX-aggregatet är mest till för att förhindra kallras från tilluften. Om ni inte upplever problem med det så är det bättre att stänga av den helt.
 
  • Gilla
jhn
  • Laddar…
Tack snälla för alla idéer och all hjälp!
Ikväll blir det till att ägna lite tid till det här! Återkommer med svar på hur det går. Tack!
 
Så, fredag efter jobbet så drog jag ner FTXen i sommarläger dvs. ingen extra uppvärmd tilluft.

Och resultatet efter tre dagar är nu att jordfelsbrytaren inte löst ut en enda gång.

Tack snälla för hjälpen
 
  • Gilla
DanielHilding och 2 till
  • Laddar…
Gammal tråd, men nu har jag drabbats av exakt samma problem.

Hur lyckades du slå om till Sommarvärme utan att aggregatet är strömsatt?
 
För min del fanns det två vred. Det ena var helt enkelt ett MIN-MAX vred hur mycket styrka aggregatet skulle 'blåsa' med, och det andra vredet var ett MIN-MAX av värme. Jag vred helt enkelt ner denna i botten dvs. att det inte skulle leverera någon värme alls. Och problemet var löst.

Har inte löst ut en enda gång igen sedan tråden startatdes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.