Tyresö Tyresö skrev:
Det här ämnet har säkert varit uppe mer än 100 gånger på bastuforumet, men jag tar upp det ändå.

Jag köpte förra året en "ny" sorts bastusten, eftersom alla Finnar på alla möjliga byggen jag åker runt till och pumpar betong, påstod att "Kerkes" bastusten är den bästa - visserligen dyr - men helt klart prisvärd pga bastubadandet blir så mycket behagligare.

Kan erkänna att jag var väldigt skeptisk, men samtidigt hade jag ju hört så många Finnar säga samma sak: "Pastupatet plir så mycket pehaklikare".

Faktiskt så hade Finnarna helt rätt - det var en väldigt stor skillnad redan vid premiärbadet med dom nya stenarna. Jag har haft dom stenarna i aggregatet i 1 år nu, och det finns inte en chans att jag kommer använda dom traditionella bastustenarna igen - det är verkligen en stor skillnad. Finnar tycker om att driva med Svenskar - men inte när det gäller bastu, har jag lärt mej.

Läs här om "Kerkes" bastusten - eller ännu bättre - byt ut era gamla bastustenar!

[länk]
====================================================

Kan inte låta bli att kommentera detta. Jag läste "Tyresös" tråd om bastustenarna (Kerkes) nu i söndags och köpte en sats i måndags för att testa om det verkligen kunde stämma det som påstås...

Igår tisdag testade vi och jag kan faktiskt inte säga annat än WOW!
Jag och frun upplevde EXAKT det "Tyresö" (och andra) kommenterar och kan inte annat än att rekommendera ett byte till dem.

Det blev en så stor skillnad från de traditionella stenarna att jag inte kan låta bli att kommentera som sagt. *HAHA*
(Märkte dock att jag hade köpt ett par kilo för lite så blir till att ladda upp med det inför nästa bad).
 
Ny medlem som i första inlägget hyllar en produkt. Det ser väldigt mycket ut som dold reklam.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ny medlem som i första inlägget hyllar en produkt. Det ser väldigt mycket ut som dold reklam.
:surprised:)

Sorry Daniel - inte alls dold reklam på något sätt. Jag råkade i måndags ha ett möte ett par kvarter ifrån butiken som "Tyresö" kommenterade kring stenarna och passade på att köpa/testa dem.

Delar bara med mig av den faktiska erfarenheten jag fick av en bra produkt, som i sin tur rekommenderades tidigare i tråden. Har inga andra syften med det hela.

För dialog med andra medlemmar kring gallergrindförsedda släp här, och anledningen till att jag regnade mig i söndags. :surprised:)

Må gott!
 
Ser att jag måste få koll på "smileys" här inne. haha
 
Skulle kunna tänka mig viss effekt om man har småaggregat och små vattenmängder, samt bastustorleken. Vilken stenvolym har du i ditt aggregat och hur stor är bastun.
 
A AndersS skrev:
Skulle kunna tänka mig viss effekt om man har småaggregat och små vattenmängder, samt bastustorleken. Vilken stenvolym har du i ditt aggregat och hur stor är bastun.
Det ska vara ca 8kg sten i aggregatet jag har så det är ett mindre aggregat. Dock så är det bra effekt i det (jag har det på knappt halva effekten och närmare 65 grader i bastun).
På något sätt så känns det som att det är bättre luftgenomströmning i aggregatet nu efter att ha lagt dit dessa nya Kerkes-stenar. Blir liksom en jämnare/mjukare värme i bastun på något sätt och snabbare uppvärmd än tidigare när jag hade "vanlig" sten i aggregatet.

Bastun är i två nivåer med 2x4,5 m (och 2,80m takhöjd).

Vet inte hur det blir med större aggregat och större bastu men ser inte varför det skulle bli sämre resultat. Finns en mängd olika storlekarna på stenarna att välja på beroende på typ av aggregat man har.

Som jag nämnde tidigare i tråden, så har jag inget med varken produkten eller butiken att göra utan delar bara med mig av mina erfarenheter efter att ha införskaffat och testat dem. En till sak som jag också kan nämna är att man känner sig inte så "såsig" i skallen efter bastandet nu på samma sätt som tidigare. Man känner sig helt enkelt fräschare efteråt på nåt underligt vis.
 
Syftet med stenarna är för att kunna kasta på vatten och med endast 8kg så blir det inte så mycket om det inta ska rinna rakt igenom så här kan lite specielsten kanske hjälpa till lite.
Att den blir snabbare varm bara för att man byter sten tror jag inte riktigt på så vida inte du fått lite bättre luftgenomströmning, men det har då mera med form/storlek på sten. Så tar du natusten i samma format som specialsten lär det bli samma luftgenomströmning.

Har du däremot ett aggerat där man får i 30-40kg sten, som vårat, eller ännu större så blir stenmagasinet ändå så stort att det förångar några skopor vatten. Så här har inte specialsten någon större påverkan. På 8kg sten kan du inte slå på några skopor vatten för det mesta kommer att rinna rakt igenom.
 
A AndersS skrev:
Syftet med stenarna är för att kunna kasta på vatten och med endast 8kg så blir det inte så mycket om det inta ska rinna rakt igenom så här kan lite specielsten kanske hjälpa till lite.
Att den blir snabbare varm bara för att man byter sten tror jag inte riktigt på så vida inte du fått lite bättre luftgenomströmning, men det har då mera med form/storlek på sten. Så tar du natusten i samma format som specialsten lär det bli samma luftgenomströmning.

Har du däremot ett aggerat där man får i 30-40kg sten, som vårat, eller ännu större så blir stenmagasinet ändå så stort att det förångar några skopor vatten. Så här har inte specialsten någon större påverkan. På 8kg sten kan du inte slå på några skopor vatten för det mesta kommer att rinna rakt igenom.
Helt rätt, det rinner igenom en del vatten och din analys av varför det blir varmt snabbare håller jag också med om (troligtvis formen på stenarna som gör det då de är runda och "släpper igenom" mer luft -- cirkulationen blir bättre helt enkelt, och något man säkert får till med runda naturstenar också). Men, trots att vattnet inte förångas helt så blir den ångeffekt som fås av stenarna, vilken är ganska stor med tanke på i vårt fall lilla mängden sten då stenarna har en mycket grov yta med hålrum i sig som gör att vattnet "stannar kvar" längre på stenen och därmed förångas mer än om de skulle vara släta stenar. Den termiska effekten blir inte heller den "stickande" effekt mot huden som man fick av de gamla traditionella stenarna efter att man hade vatten på dem. Den där nästan olidliga kattrivande känslan mot hud och ansikte.
Det är helt enkelt en mycket behagligare förångning på ett skumt sätt. Luften i bastun känns också mycket friskare och lättare att andas och det bästa av allt är att man känner sig inte ett dugg "dåsig" efter att man bastat.

Jag har som sagt inget med marknadsföringen av dessa stenar att göra, jag är bara otroligt nöjd med resultatet (bastade idag igen) och kan inte annat än att rekommendera dem oavsett hur stort eller litet aggregat man har. Effekten som vi upplevt är helt suverän och klart värt varenda öre. Jag skulle tro att den effekten ni skulle få med det stora magasinet ni har skulle bli än mycket bättre än effekten vi får med vårt lilla magasin. Jag kan ha fel men får bestämt den känslan...

Ha det gott!
 
Nu måste jag invända mot att vattnet skulle förångas annorlunda och kännas annorlunda. Är stenar varma så förångas vattnet resten rinner rakt igenom.
Och även skillnaden att ett litet aggregat med lite sten måste du hålla högre temp på för att få värme och förångning, där ett ett stort stenmagasin oftast används med lägre temperatur och mera vatten. Så du blandar tyvärr lite olika förutsätningar.

Jag får nog säga att tråden nu börjar likna dold marknadsföring, liteTV-shop. ;)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nu måste jag invända mot att vattnet skulle förångas annorlunda och kännas annorlunda. Är stenar varma så förångas vattnet resten rinner rakt igenom.
Och även skillnaden att ett litet aggregat med lite sten måste du hålla högre temp på för att få värme och förångning, där ett ett stort stenmagasin oftast används med lägre temperatur och mera vatten. Så du blandar tyvärr lite olika förutsätningar.

Jag får nog säga att tråden nu börjar likna dold marknadsföring, liteTV-shop. ;)
Haha
Lägger därför ner mina kommentarer kring stenarna... Blev insnöat... ;)
 
L legul skrev:
Kan ju bli svårt om man har 120 kg sten, då springer ju kostnaden iväg.
Jag har behöver bara 80kg så jag kommer billigt undan...;)
 
Är din bastu "normalstor" hemmabastu så klarar din sten även om den inte är specialsten att förånga tillräckligt med vatten så det känns i skinnet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.