Måste man ha alla grannars medgivande när man söker förhandsbesked om bygglov?

Att springa runt och ringa på alla grannar och be dem skriva på känns sådär roligt.

Räcker det inte med att man gör det sen när man söker det riktiga bygglovet?
 
Nu vet jag inte var du bygger eller om det är i detaljplanerat område. Men om det är detaljplanerat område (och du håller dig inom plan) så skall du inte behöva några grannutlåtande överhuvudtaget.

Här i Stockholm behöver man inte springa runt alls, här skickar myndigheten ut ett brev till alla berörda grannar och ger dom möjlighet att invända mot ett ev. bygglov. Detta görs oavsett om man själv varit runt och samlat in tillstånd eller ej.

Däremot så kan det ju vara bra att gå runt och presentear det hela, så inte utskicket resulterar i oönskade missförstånd.
 
Brumman skrev:
Måste man ha alla grannars medgivande när man söker förhandsbesked om bygglov?

Att springa runt och ringa på alla grannar och be dem skriva på känns sådär roligt.

Räcker det inte med att man gör det sen när man söker det riktiga bygglovet?
Varför känns det "så där".....det är ju kanon, garanterat så stoppar du en massa spekulation och snack om ditt lov. Jag skulle absolut göra det.

Dessutom förstår jag inte varför du skall söka förhandsbesked inom planlagt område. Förutsätter att det är utanför plan och då, vis av egen erfarenhet, rekommenderar jag dig absolut att tala med dina grannar!

/Calle
 
Tomten har ingen detaljplan, och är inte avstyckad. Därför måste jag söka förhandsbesked.

Har pratat med kommunen, och för att skynda på det tyckte de att jag skulle prata med grannarna själv.

Det kanske är bäst om man ringer innan.......
 
Tack Dr.Stroganoff för ett utförligt svar.
Du har gett oss något vi måste fundera över. :-/
 
Kan tillägga: Planer utgör en form av förhandsbesked dock bara under den s. k. genomförandetiden.

(Detta tillägg hade i och för sig inget med själva sakfrågan att göra, eftersom åtgärden var utanför detaljplanelagt område.)

Annars har i princip Dr._Stroganoff rätt.

Lycka till!  :) :) :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.