Hej!
Nu är det dags för mig att bygga en carport men innan jag börjar tänkte jag stämma av med er mer kunniga på konstruktionen.

Längd 7.2m och bredd 6.5m.
Plåttak och duk.
Snözon 2.5
Står på plintar 9st plintar, 4 per sida samt 1 i mitten längst in.
Panel på 3 sidor

Det jag funderar på är om jag ska använda limträpelare eller dubbla reglar som stolpar. Betydligt enklare att fälla in den övre bärlinan om jag slår ihop 2 reglar som hackas ur än att kapa ur en limträpelare.

Vilka dimensioner kan ni rekommendera på stolpe samt infälld bärlina?
 
murak
Här finns ett jättebra verktyg för att dimensionera limträ:

http://swelagerbalk.inadire.se/Lagerbalk.aspx

Sen för jämföra limträ kontra vanligt virke så är vanligt virke ca 20% klenare vid samma dimension har jag fått förklarat för mig av en annan medlem på detta forum. Ingen källa på det dock.

Lycka till och lägg gärna upp bilder på bygget!
 
Jag har faktiskt inte lyckats använda någon av de beräkningsmodeller som finns..
Det blir en projekttråd snart!

Men i det här fallet är ju spännvidden ca 215cm mellan stolparna vilket inte ställer så stora krav på limträ.
Men jag vill absolut inte underdimensionera..

Har funderat på dubbla 45x145 som pelare och limträbalk 56x270. Det borde räcka gott men jag är ingen expert..

Alt limträpelare men där känns 95x95 klent och utseendemässigt fult. 140x140 funkar men dyrt och svårt att jacka ur
 
  • Gilla
Stockinger
  • Laddar…
Med en förståndig placering av pelarna, rätt kvalitet på virket och rätt sammanfogningsteknik så kan du mycket väl använda konstruktionsvirke, t.ex. 2 st 45x95, som stolpar. Det är mycket lättare att få till snygga upplag för limträbalkarna. En fråga, innan jag ger mer input: Står den nionde pelaren på den inre kortsidan?
 
Stämmer att den står där, här är en planritning med mått.
 
  • Planritning med måttangivelser för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur hade du tänkt dig bärningen i stort?
 
Jag har tänkt limträpelare med limträbalk infälld men eftersom det är betydligt krångligare att göra uttagen bra så har jag börjat fundera på dubbla reglar. Det blir sjukt mkt billigare också men det är inte anledningen att jag funderar.
Den bakre mittplinten är enbart för att stötta när jag spikar panelen
 
Skall limträbalkarna ligga på tvären med spännvidden 6,5 meter?
 
Men en limträbalk på 56x270 bör väl räcka gott och väl som bärlina.

Här sett vissa som tar en pelare med 2 reglar på var sida och lägger balken emellan men jag tycker inte det blir så fint. Dessutom ska jag ju ha vägger som också stabiliserar
 
Limträbalken fälls in stående på 7.2 m

Takstolarna spänner över hela bredden
 
Kanske ska tillägga att det är sadeltak på 22grader
 
Jag har räknat på det med följande förutsättningar: Snölast 2,5 kN/kvm, egenvikt tak 0,5 kN/kvm, spännvidd i varje fack 2,2 m. Taklutningen ger inga fördelar när det gäller bärlinorna. Jag kommer fram till att en 56x180 klarar brottkravet och en nedböjning på 1/270 av spännvidden vilket jag tycker du kan godta. Beställer du en limträbalk som klarar hela längden på 7,2 meter så blir nedböjningen i praktiken lägre.

Nu när jag förstår den tänkta konstruktionen bättre skulle jag föreslå att du använder 2 st skruvlimmade 45x120 C24 som pelare. Den klenare riktningen (dvs 2x45 mm) behöver stagas i sidled, t.ex. genom en horisontell regel på halva höjden, men det antar jag att du ändå behöver med hänsyn till panelen.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Tack för ditt svar! Jo limträbalken blir en i full längd på 7.2m.
Precis som du säger med horisontell regel så kommer det bli 3st för panelen.

Då kör jag på det där men med en något större limträbalk, fixk riktigt bra pris.

Vad för sorts lim bör jag använda?
 
Det är jag ingen expert på annat än att det måste vara ett utomhuslim. Själv använde jag polyuretanlim när jag tillverkade en nockbalk till vårt växthus häromåret och det har hållit väldigt bra.
 
Min tanke var också polyuretanlim eftersom det tränger in i trät.
Det får jag undersöka lite närmare.
Jag har aldrig skruvlimmat något sådant här men jag gissar att man går vara flitig med skruv och A4 kvalité
Stort tack för dina beräkningar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.