L
Får fiber och har några frågor kring detta.

Mediaomvandlaren. Den har 3 olika vlan, för Internet, tv, och telefon.
1. Kan man stänga av den funktionen och göra en egen sådan med en switch längre bort i nätet?
2. Om inte, kan jag dra dessa tre kablar till en Switch och överföra allt i samma kabel för att sedan dela strömmarna igen med en annan switch (vlan)?
3. Nu när jag har ADSL så splittar routern ut telefondelen. Måste jag ha separat telefondel eller vilka leverantörer kör den funktionen i sin router?
4. Måste jag bygga ett helt fysiskt separat nät för IP-TV? Dvs ett uttag för varje ström vid varje tv.
5. Måste jag sedan då även dra fram uttag för internet om de ska köpa smarttv?
6. Jag inser att jag måste skaffa någon form av patchpanel. Vad är billigt och bra?
7. Jag skulle behöva någon form av box att montera Mediaomvandlaren och kanske fiberkontakten i. Tips på bra sådan?
8. Kan man istället själv dra vidare med fiber i bostaden och montera Mediaomvandlaren nära patchpanelen långt nere i källaren?
9. För att täcka hela huset med Wifi. Hur bygga nätet med switchar och routrar? Ska det vara egna nät och ap eller hur sätter man det hela smart?
 
Svaret på en del av dessa frågor skiljer ju sig beroende på fiberleverantör.
Vilken leverantör har ni valt?
 
L
Några olika, då det är flera villor. Men Telia främst.
Jag har kollat lite på det och Telia säger att man kan koppla på båda sätten. Att man kan ta deras digitaltv från ett uttag på deras router som då kopplas mot internet porten på mediaomvandlaren, eller kopplar in sin utrustning för digital-tv till porten för digital-tv på mediaomvandlaren.
 
När jag skrev fiberleverantör, så tänkte jag på den som ni köper installationen av.
Telia/Skanova är ju en aktör, liksom exempelvis Jönköpings Energi/Wetternet.
Dessa båda erbjuder ju s.k. öppen fiber, d v s ni är fria att välja Internetoperatör.
Via internet så finns det ju sedan möjlighet att köpa tjänster för t.ex. TV och IP-telefoni, och dessa tjänster levereras ju ibland på olika sett rent tekniskt.

I andra delar av länet finns det också andra installatörer, som exempelvis Vaggeryds Energi som erbjuder s.k. låst fiber, d v s ni kan bara köpa Internetanslutning av dem. De erbjuder också ett TV-utbud via en teknisk lösning. Man har dock möjlighet att välja en annan TV-lösning, som då inte levereras på samma sätt tekniskt. De erbjuder heller inte IP-telefoni, vilket man får köpa på den fria marknaden.

Klarnade det, eller blev det grumligare?
 
Ett tips, dela upp alla dina frågor i mindre områden och flera trådar. Jag brukar försöka svara men nu orkade jag inte läsa alla dina frågor. Och då kan man fokusera på respektiva område utifrån kunskap.
 
Om du väljer Telia så har du fritt att prova på under 3 månader för en liten summa typ 199-299kr /månad vad du vill jag tog 1000/1000 då får man den häftigaste routern gratis.
Jag hade 965 Mbit i TP-test och 360 Mbit på WI-FI till en i-pad
Innan dom 3 månaderna gått graderar du ner till 100/100.
Jag har cat6 kapel till ett datorrum där är en switch 8-portas Gb , skrivare datorer är kopplade där.

Smart TV + ATV samt satellitbox går på WI-FI 2.4 samt 5.0 MHz
 

Bästa svaret

Telia använder VLAN för telefoni och TV. IP Only och andra gör det inte. Funktioner som kräver VLAN-anslutning måste nog kopplas direkt till respektive port på mediaomvandlaren. Jag tror inte att du kan få ut de tre undernäten på en switch som bara är ansluten till en port på Teliamediaomvandlaren. I Belgien har jag en lite liknande situation med den Bbox 3 router som operatören och tjänsteleverantören Proximus leverar. Routern har fyra portar. Vilken som används för TV eller voip spelar ingen roll - men dessa funktioner behöver var sin port.

Du kan flytta mediaomvandlaren i bostaden genom att använda en längre patchkabel från kopplingsboxen. Finns i längder 0,5-50 meter på Ahsells (proffsbutik). Inkommande fibern i sig är det inte aktuellt att förlänga, dålig idé.
Om man nu inte vill/kan flytta mediaomvandlaren kan man göra följande: Skaffa ett par splitters för nätverkskabeln. Kablarna har åtta trådar som alla använd av Cat 6 men det brukar räcka med Cat 5 i hemmet och då används bara fyra trådar. det innebär att en nätverkskabel kan bära två oberoende LAN. Framme vid patchpanelen delar en omvand splitter upp kabeln på två nätverkskablar. Det tredje LAN, t ex för TV, kan man köra över Home plug system. Jag använder Devolos grejor och de fungerar utmärkt, Undvik simpla billiga grejor.

flera TV apparater bör funka på samma TV port. För smart-TV över internet, som Netflix och sådant behövs internet-LAN.

Många voip operatörer kör direkt över internet-LAN, t ex Voicetech som jag använder till belåtenhet. De berättade att IP Only slutat med separata portar för internet/TV/tel för att folk satte kontakter fel hela tiden. Med en op som Voicetech kan du ha flera svarsställen, t ex din smartphone , en analog telefon kopplad till telefonibox eller en DECT-telefon (jag har fem svarsställen). Löser man fint med AVM7490 som kan användas både för ADSL och fiber. Den nyaste modellen 7590 verkar ha lite barnsjukdomar men tyska AVM är mycket seriösa och det kommer nog att funka OK om några månader. Jag satsar nog dock på 7490 för kommande fiber. Den funkar helt stabilt med mycket snabbt vektor-adsl hos mig. Med Telia är du rätt låst och kan inte få in Telia telefoni om du har andra internetförbindelser och icke teliautrustning.

Fråga 9 är för grundläggande. Kan ingen svara på med rimlig insats.
 
L
Det är några olika villor, så vissa frågor är endast för en villa.
Nu har jag ringt Telia två gånger, samt pratat med nätägaren, som är kommunen. Har fått olika svar alla tre gångerna angående IP-tv och Telia.
Jag ringde Telias kundtjänst och där sa de att det gick utmärkt att använda deras router, och där ansluta nätet som blir för IP-tv. Denna router kunde sedan anslutas mot internet porten på omvandlaren.
Det kvittar vad som stämmer, jag kommer dra 3 st cat6 från mediaomvandlaren till en patchpanel.
Svaret på fråga 1. är nej. Fråga 2. Tydligen kan man bygga ett sådant vlan med hjälp av två vlan switchar, som samlar samman tre stycken kablar, kör allt genom en enda kabel och delar upp strömmarna igen.
Fråga 3. Telia har både i sin router och en separat dosa, påstår de på supporten.
Fråga 4. ja
Fråga 5. Nej, går nog köra trådlöst
Fråga 6. - Kollar fortfarande på den.
Fråga 7. - Kollar fortfarande på den.
Fråga 8. Du har svart på den, ja det går. Men blir enklare då jag själv kan dra och sätta uttag.
Fråga 9. - Jag kommer nog köra 2 separata trådlösa nätverk. Ett för källare och ett för övervåning.

Angående att köra två nät i samma kabel. Så är det en hård Cat5e UTP utomhuskabel. Den har 8 trådar som jag har monterat till ett cat6 uttag. Kanske kör jag din lösning med splitter. Eller så får jag dra en extra kabel om de nu ska ha Telia och inte kommer köra Boxer för sin iptv.
 
Fråga 1:
Ja, Telia har alla VLAN tillgängliga på den första porten, så det går bra att spiltta upp dem längre bort med en egen VLAN-switch.
På första porten finns internet otaggat och övriga VLAN taggade. Om man Googlar hittar man lätt vilka VLAN Telia använder.
 
  • Gilla
Lolight och 2 till
  • Laddar…
J
Tycker du fått bra svar redan av Gråsten och b_hasse m fl så ska inte gå in på dessa. När det gäller fråga 3, så stämmer det att du får ut bredbandstelefoni ur Telias smart-router, men det finns även telefoniadaptrar, tex Tilgin som används när man inte har en smart-router/Technicolor/RGW etc, kärt barn har många namn. Denna måste kopplas i den gröna porten i din bredbandsswitch/mediaomvandlare. Du behöver iofs ha en pin-kod för att aktivera telefonin utan router, men den bör du kunna få från Telia, eller vem du nu vill välja som tjänsteleverantör.
 
Jag hade uppenbarligen fel eftersom man kan plocka ut de olika VLAN utanför routern via en enda port. Kan någon beskriva mer ingående hur det går til och vilken utrustning som krävs förutom accessuppgifter för respektive VLAN?

Kan man ha flera svarsställen med ett och samma nummer med Telia IP telefoni t ex om man har fiber i stan och en 4G router med VoiP funktion på landet och sedan voip i smartphone?
 
Redigerat:
den stora frågan är väl är det en mediaomvandlare som det pratas om eller är det routern?
mediomvandlaren är ju den prylen som fibern går in i och som på andra sidan ger ut en tnätverks sladd som man sen kopplar man in i en teliarouter som delar vlanen.
Om det är så då är det ju rätt enkelt att splitta vlanen i en enkel mangerad switch förutsatt att man inte ska använda telefoni den vägen.
Är det däremot redan i mediaomvandlaren som man separerar vlanen kan det nog bli svårare
 
Tycker inte det framgår ifall det är Telia öppen fiber eller något annat stadsnät? Telia kan ju vara tjänsteleverantör i andra stadsnät. I vissa stadsnät lägger dom de olika tjänster på separata portar i CPEn.
 
Enligt Data Networks installatörer som på uppdrag av IP Only nyligen monterade kopplinsbox och mediaomvandlare hos mig är mediaomvandlaren en router. Annars skulle man få olika ip adresser på varje port. Jag vet att just detta kan vara fallet med Telias mediaomvandlare/router som jag stött på hos grannar. Det hela är väldigt oklart.
 
L
B brasklappen skrev:
Tycker inte det framgår ifall det är Telia öppen fiber eller något annat stadsnät? Telia kan ju vara tjänsteleverantör i andra stadsnät. I vissa stadsnät lägger dom de olika tjänster på separata portar i CPEn.
Stadsnät, Zitius, Inteno mediaomvandlare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.