Fick ett halvfärdigt attefallshus på köpet när vi köpte hus. Elen skulle vara indragen och klar redan och det sitter en massa uttag och knappar för belysning på de platser som tidigare byggherre hade tänkt sig ha dem. Har nu varit i kontakt men en snickare för att färdigställa huset. Snickaren säger att hans elektriker måste godkänna elen innan de går vidare med att fixa badrum/kök/ytskikt (som är kvar).

Jag skickade lite bilder på hur det ser ut nu till elektrikern som skulle komma och påbörja en besiktning imorgon. Nu ringer han och säger att han redan nu misstänker att allt är skit och måste dras om till en kostnad på 30-40k. Kan man se allt det utifrån bilderna? (lägger till bilderna nedan) Vad kan det vara som är så fel på elen att den måste göras om? Räcker det inte att man kollar att uttagen och knapparna fungerar och sen är man nöjd med det? Är medveten om att det är fler konktakt boxar än vad seden kräver. Men om det bara är estetiskt dåligt så gör det inget för mig.

Halvfärdigt attefallshus interiör med synliga eluttag, rör och oslipade OSB-skivor på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt attefallshus interiör med synliga eluttag och strömbrytare på OSB-vägg, isoleringsmaterial staplat och byggnadsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av ett halvfärdigt attefallshus med oskyddade elinstallationer, uttag och elcentral synliga på en OSB-vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt attefallshus interiör med exponerad elinstallation, uttag och två fönster på OSB-vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av halvfärdigt attefallshus med öppna väggar, eluttag, ledningar och isolering synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av halvfärdigt attefallshus med öppen elinstallation och synliga uttag på en blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt attefallshus med synlig elinstallation, OSB-skivor på väggarna och två fönster, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett enkelt funktionsprov räcker inte.
Har förre ägaren berättat för dig vilken elektriker som har gjort dragningen? Vissa saker ser lite ovanliga ut och jag skulle vara lite oroligt för hur det är tänkt, hur centralen ser ut, vilka grupper som finns, om jordningen är rätt utförd, om placeringarna är lämpliga för våtutrymmen mm.
Visst kan man först inspektera allt först och mäta och ha sig men det tar nog ganska lång tid.
Vore jag proffselektriker skulle jag inte vilja göra det.
 
Bilderna är för suddiga för att jag ska kunna göra en bedömning. Kanske lite märklig placering av dosor, och det stora antalet. Kan annars inte se något alarmerande.
 
  • Gilla
Christian 435
  • Laddar…
Ska ta lite bilder på nära håll när jag kommer hem ikväll. Är det standard att man som elektriker alltid vill dra om allt om man inte tycker det ser ut som på "sitt sätt"? Vad är vanliga fel en hemmapulare kan tänkas göra? Personen som gjorde installationen ska enligt utsago varit en pensionerad elektriker (pappan till frun i huset).

Vad kan vara farligt?
 
Elektrikern kommer att behöva undersöka rätt djupt. Flera lösningar, framförallt placering av dosor ser väldigt konstigt ut. Och elektrikern drar troligen slutsatsen att det är ett hempul, utifrån det han ser.

Därmed räknar elektrikern troligen med att allt som inte bevisligen är korrekt, är fel. Då kan det faktiskt vara snabbar eoch billigare att göra om allt, än att utreda hur allt är kopplat.

Huruvida det vi ser är farligt går inte att säga från vad vi ser på bilderna. Men det som är oroande är att det vi ser tyder på att personen som gjort detta har begränsad erfarenhet. Och då finns det risk för i princip vilka fel som helst som är helt dolda i väggarna.
 
  • Gilla
Jönas och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Ska ta lite bilder på nära håll när jag kommer hem ikväll. Är det standard att man som elektriker alltid vill dra om allt om man inte tycker det ser ut som på "sitt sätt"? Vad är vanliga fel en hemmapulare kan tänkas göra? Personen som gjorde installationen ska enligt utsago varit en pensionerad elektriker (pappan till frun i huset).

Vad kan vara farligt?
Varför kollar du inte vad pensionären vill ha för att göra klart jobbet? Lär vara betydligt billigare än 30 tusen och är han utbildad elektriker så ska det väl inte vara några problem. Har han däremot ingen behörighet så kan du istället be om en utförlig ritning hur det är kopplat så du, eller någon annan, kan verifiera att det ser bra ut.

Är han däremot totalt ovillig att hjälpa till så kan du ju hinta lite om att du funderar på att kolla med Elsäkerhetsverket om det han har gjort är tillåtet och att han har rätt behörighet. Då kanske du i alla fall får en muntlig genomgång av hur det är kopplat...
 
  • Gilla
Adam F och 1 till
  • Laddar…
Var är centralen till Attefallshuset? Hur är anslutningen till huset?
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
vcx, jag tror knappast att det går att skrämma "pensionären" genom att hota med elsäkerhetsverket, möjligen surnar "pensionären" till och blir totalt ovillig att hjälpa till. Vad skulle säkerhetsverket kunna göra???? Det är ju ingen anläggning som är ansluten till elnätet och så länge det inte är det har elsäkerhetsverket inget med jobbet att göra. Det är först när man ska spänningssätta anläggningen det börjar ställas krav, utan spänningsättning inga krav.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Hela huset ser ju ut att vara byggt enligt principen "man tager vad man haver". Tänker på ytterdörren, stumpar av reglar och OSB, uttag och brytare ur en massa olika serier osv. Verkar också vara byggt lite vart efter andan fallit på och material funnits tillgängligt. Alltså kanske inte så konstigt att inte alla dosor sitter som man satt dom om man tänkt efter och gjort allt på en gång.

Behöver ju inte vara fel för det. Det fanns en värld före slang med fördragen FK. Byt elektriker till en som klarar av annat än nyproduktion. För typ så där kan det ju se ut i vilket som helst gammalt hus. Fördelen här är ju att väggarna inte är klara, så är det något som är helt tokigt så är det betydligt lättare att ändra än om alla ytskikt är klara.
 
  • Gilla
Ulric och 9 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är först när man ska spänningssätta anläggningen det börjar ställas krav, utan spänningsättning inga krav.
Hänger ju en naken lampa, så något är väl inkopplat kan man förmoda.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Jag har förståelse för att en elektriker inte ör sås igen på att gräva i det där. Man har ingen aning om hur det ser ut i väggarna. Det ser väldigt mycket ut som någon amatör har byggt det där.
 
Om han skulle ta detta och kunden senare får frågan om vem som utfört arbetet kommer hans namn förmodligen upp och det är av bilderna att döma inget jobb han skulle vilja förknippas med.
Jag kan förstå elektrikern, troligtvis handlar det om yrkesstolthet. Å antagligen har det ekonomiska aspekter också, just nu har de flesta av oss lyxen att antingen välja bort "obekväma" arbeten eller ta bra betalt för dem.
 
Kan också förstå en elektriker i detta läget. Det är lite samma sak i min branch. Att ta över ett program som nån annan systemutvecklare gjort (eller bara börjat på) är ibland mer tidsödande än att skriva om alltihop
 
PNO PNO skrev:
Hela huset ser ju ut att vara byggt enligt principen "man tager vad man haver". Tänker på ytterdörren, stumpar av reglar och OSB, uttag och brytare ur en massa olika serier osv. Verkar också vara byggt lite vart efter andan fallit på och material funnits tillgängligt. Alltså kanske inte så konstigt att inte alla dosor sitter som man satt dom om man tänkt efter och gjort allt på en gång.

Behöver ju inte vara fel för det. Det fanns en värld före slang med fördragen FK. Byt elektriker till en som klarar av annat än nyproduktion. För typ så där kan det ju se ut i vilket som helst gammalt hus. Fördelen här är ju att väggarna inte är klara, så är det något som är helt tokigt så är det betydligt lättare att ändra än om alla ytskikt är klara.
Jo precis så är det, personen som byggt har återanvänt en hel del gammalt materiel.
 
E elmont skrev:
vcx, jag tror knappast att det går att skrämma "pensionären" genom att hota med elsäkerhetsverket, möjligen surnar "pensionären" till och blir totalt ovillig att hjälpa till. Vad skulle säkerhetsverket kunna göra???? Det är ju ingen anläggning som är ansluten till elnätet och så länge det inte är det har elsäkerhetsverket inget med jobbet att göra. Det är först när man ska spänningssätta anläggningen det börjar ställas krav, utan spänningsättning inga krav.
Det är ju tänkt som plan B. Man börjar självklart med moroten innan man tar fram piskan...

Som Hasse påpekade lär anläggningen vara spänningssatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.