Hej

Jag bor i ett gammalt hus utan någon isolering alls mer än 4-5 cm tjocka plankväggar. Hallen är gjord och nu jobbar jag mig inåt mot en liten gäst toalett, men, nästa "rum" är trappen till övervåningen här har jag gått och funderat o funderat över hur jag skall göra...

I hallen har jag lagt på 45mm isolering och gips, men hur gör jag i trappen, trappinfästningen i yttervägg är 45 mm, detta skulle innebära att reglar och isolering skulle sluta i liv med infästningen och gipsskivan skulle då ligga på varje trappsteg.

Jag är osäker på hur man gör i dessa situationer... hur skulle ni ha gjort.

Kommer även isolera på utsidan då fasaden tyvärr måste bytas, ska jag helt enkelt strunta i att isolera trapphuset?

PS Det är inte själva metoden att isolera insidan jag vill ha en diskussion om i denna tråd utan hur man gör och hur man skall tänka, känns inte helt bra att klä in trappkonstruktionen.
 
Jag hade samma problem när jag isolerade kallvinden. Trappan var i farstun som var oisolerad. Dessutom var det en spiraltrappa så om jag hade isolerat inifrån så hade stegen blivit väldigt smala. Utifrån gick inte heller eftersom det fanns fönster som var i vägen.

Jag rev den gamla trappan, isolerade och byggde en helt ny trappa. Det var förvånansvärt enkelt både att bygga och rita. Ritningen gjorde jag i 2D i skechup. När jag var nöjd med hur stegen såg ut var det bara att "lyfta" upp dem för att få en 3D ritning.

Nybyggd trätrappa inomhus med vitmålad stol och vattenpass för kontroll av rätsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd trätrappa i en inomhusmiljö med obehandlade furusteg på stående konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på nyligen byggd svart trappa i en hall, sedd uppifrån, med mörkbrunt laminatgolv och gråstenstapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
S
Strunta i att isolera. Blir både fulare och smalare annars. De där 45 mm isolering gör inte någon jätteskillnsd ändå om du jämför med att få utsidan vindtät och isolerad utan köldbryggor.
 
S sinuslinus skrev:
Strunta i att isolera. Blir både fulare och smalare annars. De där 45 mm isolering gör inte någon jätteskillnsd ändå om du jämför med att få utsidan vindtät och isolerad utan köldbryggor.
45mm isolering gör ganska mycket skillnad om det inte finns någonting där från för. Men jag håller med om att det är för lite med 45.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.