S Saffady skrev:
Du har fått några förslag och får avgöra viket du har ork, verktyg och kunskap till men för att svara på din följdfråga gällande min beskrivning. Ta en vanlig 45x45 regel och lägg distanser på den gamla regeln i golvet så du kommer upp strax under golvnivå med nya 45-regeln. Antingen tar du remsor av masonit, brukar vara 3mm tjocka eller så köper du distansbrickor som jag gör numera efter att tröttnat på att skära masonit. Dessa finns i 2mm(blåa), 5mm(gröna) och 10mm(svarta) tjocklek och är användbara till mycket annat med. Lägg 2 blåa (2mm+2mm)på höjd med lagom mellanrum så att nya regeln inte sviktar och skruva sedan fast nya regeln i den gamla så det blir stumt. Detta bygger då 49mm och du har nu en millimeter kvar till golvnivå. Köp valfri byggfog eller till och med trälim funkar nog bra, kludda på en sträng på nya regeln och lägg sedan dit tröskeln som den ska ligga. Limmet fyller upp den där millimetern och stöder upp tröskeln i mitten när det härdat. Lägg några tunga böcker eller motsvarande på tröskeln medans limmet torkar så att den ligger tryckt mot det nya golvet utan glipa. Du behöver inte fylla hela hålrummet mellan golven utan bara tröskelplattan får lite stöd i mitten kan du välja en så tunn du hittar med rätt bredd.

[länk]

[bild]
Tack för en väldigt bra beskrivning!

En till fråga. Är det svårt att slipa jämna kanter om jag köper en planhyvlad ek? Eller måste man fräsa? Kontaktade ett lokalt snickeri om offert för jobbet och de skulle ta 2500 kr vilket känns lite väl mycket...
 
P Pagno skrev:
Enklaste är att skruva med karmskruv, justerbara åt båda håll, finns som långa träskruv också, de få mm i different skruvar du rätt.
Essve vet jag marknadsför dem, då kan du sätta regeln med bra passning.

Mvh P-A
Som jag förstår efter att ha kollat upp lite om karmskruv så spikar man först hål i brädan med ett karmverktyg för att sen skruva i karmskruvarna i hålen? Är det inte enklare och snyggare att limma då?
 
  • Gilla
Chichis
  • Laddar…
C Carlsonn skrev:
Som jag förstår efter att ha kollat upp lite om karmskruv så spikar man först hål i brädan med ett karmverktyg för att sen skruva i karmskruvarna i hålen? Är det inte enklare och snyggare att limma då?
Man skruvar regeln i golvet med karmskruv så att man får rätt nivå för tröskeln, mest för att kunna justera till rätt nivå, tröskeln limmas eller skruvas.
 
C Carlsonn skrev:
Som jag förstår efter att ha kollat upp lite om karmskruv så spikar man först hål i brädan med ett karmverktyg för att sen skruva i karmskruvarna i hålen? Är det inte enklare och snyggare att limma då?
Du borrar hål först för karmskruvar, 14mm. Karmverktygen du har kollat på är ett par extra verktyg man kan köpa när man monterar mycket fönster och dörrar. Det är mindre pålar med samma diameter som hålet för karmskruven som håller fönstret på plats medans man positionerar och fixerar dessa. Man får dessutom en liten centrering som hindrar karmskruven från att vandra i sidled när man skruvar i den. Har aldrig använt dem själv.

Enklast för dig är att göra som jag visade med distanser, du behöver bara några 70-90mm långa träskruv, distanser och en skruvdragare. Ska du göra med karmskruvar måste du borra några 14mm hål i översta regeln för karmskruvarna och sedan använda en karmnyckel för iskruvning och justering. Å andra sidan kan det vara kul att experimentera med något du inte pillat med förut. Det finns dessutom karmskruvar av en enklare sort som bara är en träskruv med två olika gängor på, dessa behöver du inte borra för. Har aldrig använt de själv dock.

18780.jpg
18869.jpg
 
Redigerat:
S Saffady skrev:
Du borrar hål först för karmskruvar, 14mm. Karmverktygen du har kollat på är ett par extra verktyg man kan köpa när man monterar mycket fönster och dörrar. Det är mindre pålar med samma diameter som hålet för karmskruven som håller fönstret på plats medans man positionerar och fixerar dessa. Man får dessutom en liten centrering som hindrar karmskruven från att vandra i sidled när man skruvar i den. Har aldrig använt dem själv.

Enklast för dig är att göra som jag visade med distanser, du behöver bara några 70-90mm långa träskruv, distanser och en skruvdragare. Ska du göra med karmskruvar måste du borra några 14mm hål i översta regeln för karmskruvarna och sedan använda en karmnyckel för iskruvning och justering. Å andra sidan kan det vara kul att experimentera med något du inte pillat med förut. Det finns dessutom karmskruvar av en enklare sort som bara är en träskruv med två olika gängor på, dessa behöver du inte borra för. Har aldrig använt de själv dock.

[bild]
[bild]
Okej då förstår jag. En sista fråga: Jag har hittat en bra planhyvlad ekskiva med bra mått och med tjocklekarna 8mm och 15mm att välja mellan, sambon vill ha 8 mm och jag också egentligen. Men är det för tunt? Tror det skrevs tidigare i tråden att ek kan spricka? När jag tittar på vanliga golvtrösklar så är de ofta 9 mm tjocka.
 
C Carlsonn skrev:
Okej då förstår jag. En sista fråga: Jag har hittat en bra planhyvlad ekskiva med bra mått och med tjocklekarna 8mm och 15mm att välja mellan, sambon vill ha 8 mm och jag också egentligen. Men är det för tunt? Tror det skrevs tidigare i tråden att ek kan spricka? När jag tittar på vanliga golvtrösklar så är de ofta 9 mm tjocka.
Jag ser ingen anledning till varför du inte kan köra tunn tröskel när du ändå har stöd undertill. Det som nämndes innan om att ek spricker är för att ek är hårt vilket medför att det även blir sprött. Det är alltså mycket starkare än t.ex. furu men mindre elastiskt så när det väl böjs spricker det lättare men det krävs mycket mer kraft att komma dit.

Angående din fråga om att slipa kanten. Runda till den med typ 80 papper och slipa sedan slätt med typ 240 papper. Jag har kört Osmos vita hårdvaxolja på furutrappan och ett trägolv här hemma och det blev ljust och snyggt efter 2-3 strykningar, den är dock lite dyr tycker jag.
 
A
För några år sen köpte jag breda golvtrösklar på bauhaus tror att det finns fortfarande..
 
S Saffady skrev:
Jag ser ingen anledning till varför du inte kan köra tunn tröskel när du ändå har stöd undertill. Det som nämndes innan om att ek spricker är för att ek är hårt vilket medför att det även blir sprött. Det är alltså mycket starkare än t.ex. furu men mindre elastiskt så när det väl böjs spricker det lättare men det krävs mycket mer kraft att komma dit.

Angående din fråga om att slipa kanten. Runda till den med typ 80 papper och slipa sedan slätt med typ 240 papper. Jag har kört Osmos vita hårdvaxolja på furutrappan och ett trägolv här hemma och det blev ljust och snyggt efter 2-3 strykningar, den är dock lite dyr tycker jag.
Tack igen, ska göra det.

Är det denna du använde?
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...lja/hardvaxolja-osmo-pigmenterad-vit/p-449523

Jag vill få ekbrädan att smälta in i golvet så mycket som möjligt, golvet är vitt laminatgolv som syns på bilderna.
 
C Carlsonn skrev:
Tack igen, ska göra det.

Är det denna du använde?
[länk]

Jag vill få ekbrädan att smälta in i golvet så mycket som möjligt, golvet är vitt laminatgolv som syns på bilderna.
Ja det är den jag har här hemma. Men jag har bara kört den på furu för att slippa att det gulnar med tiden. Då ek är ett mörkt och kompakt träslag får du kanske aldrig en klockren matchning mot det vita golvet, men det är väl bara att testa. Du kommer få pensla flera gånger oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.