Spelar det överhuvudtaget någon roll vilket elbolag man väljer? Det är ju knappast olika kvalitet på elen som kommer ur de två hålen i väggen. Vad bör man tänka på? På elkollen.se, eller elskling.se kan man jämföra och jag kan helt enkelt inte förstå varför man skulle ta nåt annat än det billigaste. Nätet kan man ju ej välja, men själva strömmen... Tacksam för upplysning.
 
E
Strömmen som kommer ur väggvårtorna är precis densamma oavsett elhandelsbolag. Den levereras nämligen av nätbolaget.

Skillnaden mellan olika elhandelsbolag är bara olika avtal, rörligt pris, fast pris, lång bindningstid, kort uppsägningstid.
 
  • Gilla
lusplattingen
  • Laddar…
Kolla de fasta kostnaderna,faktura avgifter mm. Kan variera mellan bolagen även om kwh priset är det samma.
 
Själv kikar jag på denna sida:
https://www.compricer.se/el/

Och vad jag förstår lönar det sig att byta ofta.
För de brukar ha kampanjerbjudanden med t.ex. första året utan fast avgift.
Sedan är ju frågan hur ofta man orkar med att hålla på med detta...
 
tommib
Vissa gillar att visa hur goda de är genom att välja elbolag som de får betala mer till för att just det elbolaget bara kör sol/vind/whatever.

Vissa bolag är förjävliga med uppsägning, olika halvdolda avgifter, byte till dyrare avtal efter "introduktionserbjudandet" osv.

Ja, man kan tjäna pengar på att byta ofta, typ årligen. Frågan är precis som KoW säger, hur mycket orkar man? Hur mycket pengar får man tillbaka för att strula med det?
 
Och så bör man kanske vara lite försiktig med fastprisavtal med mindre halvt okända bolag. För några år sedan var det ett bolag som sålde billiga fasta avtal. Men lagom till vintern när det rörliga priset gick upp så blev det konkurs. Så de sopade hem ett högt pris när deras inköp var billigt, så fort deras inköp blev dyrare än fastprisavtal så lade dem ner.
 
Vi har samma som nätet. Det är en man ska ringa skriva till vid strömavbrott de kan inte skylla på den andre,
 
Det är väl alltid nätägaren man ringer vid strömavbrott? Hur skulle den kunna skylla på en enskild elleverantör?
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl alltid nätägaren man ringer vid strömavbrott? Hur skulle den kunna skylla på en enskild elleverantör?
Nej, du ska alltid kolla din anläggning själv först, är du osäker kan du i alla fall skaffa en beröringsfri testpenna och kolla bakom huvudsäkringarna. Saknas någon fas där är det läge att ringa nätägaren.
 
Ja självklart kollar man sina egna säkringar först. Men sen ringer man inte elleverantören och nätägaren kommer så klart inte att skylla på elleverantören.
 
useless useless skrev:
Ja självklart kollar man sina egna säkringar först. Men sen ringer man inte elleverantören och nätägaren kommer så klart inte att skylla på elleverantören.
Njae, det är som så att nätägaren = elleverantören i de flesta fall, man kan dock valfritt välja leverantör sedan flera år tillbaka.
Det är alltid nätägaren som ansvarar för elen fram till anslutningspunkten oavsett.
 
Men om din frys tinar och värmepumpen stanar vilket innebär att husets vattensystem fryser sönder och maten i frysen blir förstörd och du vill ha ersättning är jag övertygad om att de kommer skylla på varandra och du får ingen ersättning. Det kan var att du har rätt men att få rätt är en annan sak.
 
Nej, det där har du fått helt om bakfoten - det finns inte en chans att någon skulle få för sig att blanda in elleverantören, inte ens nätägaren. Tvisten blir enbart mellan nätägaren och abonnenten, ingen annan.
 
Precis. Om jag köper el från Nisses vindkraft i Långtbortistan så har inte han ett skit att göra med att ett träd ramlar över kraftledningen en bit från mitt hus.
 
E Erik_X skrev:
Men om din frys tinar och värmepumpen stanar vilket innebär att husets vattensystem fryser sönder och maten i frysen blir förstörd och du vill ha ersättning är jag övertygad om att de kommer skylla på varandra och du får ingen ersättning. Det kan var att du har rätt men att få rätt är en annan sak.
Förstår hur du tänker men du tänker fel.
Desdutom är felen du räknar upp nått som försäkringsbolaget tar hand om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.