Det går också att köpa ett överskåp till kyl/frys och montera en låda i. Eller rättare sagt så gick det i Faktum-serien, vet inte hur det är i Metod men det bör de ju veta i kundtjänst eller i varuhuset.
 
Ok får prata med Ikea om det.
 
Benny_o_Lina Benny_o_Lina skrev:
Största nackdelen med IKEA tycker nog jag är att om man valt att sätta in ett kök från dom och senare efter några år vill komplettera med mer saker i samma serie så nog tusan har den utgått och bytats mot annan. Tycker mig höra detta rätt ofta..
Går att beställa 10år efter köp,blev jag upplyst om när jag köpte mitt kök! Som vi är väldigt nöjda med!!
Ikea tillverkar ju inte köken själva,utan köper in av andra tillverkare. Enda nackdelen var när vi köpte kök var(ca.5år sen)att det var för lite olika bredder på underskåpen att välja på. Men den nya serien som kommit nu är tydligen mer flexibel!
 
BirgitS
G Grumsgrums skrev:
Går att beställa 10år efter köp,blev jag upplyst om när jag köpte mitt kök!
Tre år efter att Ikea introducerade Metod och Faktum upphörde, slutade de att ta emot kompletteringsbeställningar på Faktum. Så inga tio år där inte.
 
  • Gilla
Yaken och 1 till
  • Laddar…
Dock finns det tredjepartsleverantörer som kan leverera t ex nya köksluckor till gamla Ikea-kök.
 
Köpte IKEA kök för ca fem år sedan och är helnöjd. När jag för någon månad sedan skulle köpa en ny häll och lös ugn visade det sig att det inte fanns passande underskåp och frontlucka i bok. Dessbättre är jag ganska händig så det blir inga problem för mig att köpa en stomme som passar till ugnen och kapa en bit av skåpstommen och tillverka en lucka av bok som passar till lådan.
På min arbetsplats fick vi ett HTH kök i vitt där spånskivorna tittade fram efter bara två år och efter fem år fick vi ett nytt kök från IKEA med massiva luckor som verkar hålla bättre än de plastfanerade vita luckorna från HTH.
 
K
Jag har precis byggt ett ikeakök och jag tyckte benen var helt värdelösa. Har monterar ett kvikkök tidigare och deras ben betydligt bättre, dom satt ihop i ett stycke och trillar inte sönder när man flyttar skåpet.

En annan sak som irriterade mig var att man fick en lista över vilka lådor som skulle sitta i vilket skåp. Där kunde stå:

1 låda hög
2 lådor medel
1 låda låg.

Sedan antal fronter till samma skåp. Men där står inte vilken front som tillhör vilken lådan. Främst ett problem när man har sk låda i låda.

Ikea hade inte heller en täcksida stor nog till köksön där två skåp står rygg mot rygg utan man får en skarv i mitten på täcksida vilket känns lite onödigt.

När jag monterade gångjärnen till lådorna stämde inte ritningen utan jag fick sätta dom i hålet under för att lådan inte skulle sticka under eller över skåpet vilket var väldigt konstigt. Den lådfronten jag hade stod inte med på monteringsanvisningen men jag fick inte heller någon alternativ monteringsanvisningen så jag vet inte vad som gick fel här. Passar hursomhelst när jag flyttade gångjärnen ett pinnhål.
 
F f91jsw skrev:
Dock finns det tredjepartsleverantörer som kan leverera t ex nya köksluckor till gamla Ikea-kök.
En del av IKEAs gamla massiva luckor t.ex. i ek tillverkas och säljs fortfarande på andra håll vilket gör att det går att få tag på passande luckor. Det är värre med de luckor som IKEA själva tillverkar för de är omöjliga att få tag på när de gått ur sortimenter.
 
Är i byggbranschen och sett ett och annat marbodalkök monteras. Ser ingen skillnad på dem och ikea, i iaf inte på stommar och gångjärn. Precis samma!

Luckor från Ikea har jag varit med att de ändrat nyans på ganska fort, men å andra sidan är det heller inte så dyrt att byta ut alla luckor om det är inhandlat från samma ställe.

Men övrigt som bänkskivor, blandare osv skulle jag nog leta efter på andra ställen än Ikea.
 
T
K Kortling skrev:
Jag har precis byggt ett ikeakök och jag tyckte benen var helt värdelösa. Har monterar ett kvikkök tidigare och deras ben betydligt bättre, dom satt ihop i ett stycke och trillar inte sönder när man flyttar skåpet.

En annan sak som irriterade mig var att man fick en lista över vilka lådor som skulle sitta i vilket skåp. Där kunde stå:

1 låda hög
2 lådor medel
1 låda låg.

Sedan antal fronter till samma skåp. Men där står inte vilken front som tillhör vilken lådan. Främst ett problem när man har sk låda i låda.

Ikea hade inte heller en täcksida stor nog till köksön där två skåp står rygg mot rygg utan man får en skarv i mitten på täcksida vilket känns lite onödigt.

När jag monterade gångjärnen till lådorna stämde inte ritningen utan jag fick sätta dom i hålet under för att lådan inte skulle sticka under eller över skåpet vilket var väldigt konstigt. Den lådfronten jag hade stod inte med på monteringsanvisningen men jag fick inte heller någon alternativ monteringsanvisningen så jag vet inte vad som gick fel här. Passar hursomhelst när jag flyttade gångjärnen ett pinnhål.
Har jag varit med om men då har jag monterat fronten i fel läge, viktigt att kolla så man sätter beslaget som låser fast lådan i rätt hål annars blir det som i ditt fall. Så det är alltså ett monteringsfel från din sida:p
 
K Kortling skrev:
Jag har precis byggt ett ikeakök och jag tyckte benen var helt värdelösa. Har monterar ett kvikkök tidigare och deras ben betydligt bättre, dom satt ihop i ett stycke och trillar inte sönder när man flyttar skåpet.
Benen är värdelösa på alla skåp. Köp glespanel 28x70 istället. Måla vit på en sida, skruva ihop till en låda att ställa skåpen på.
 
  • Gilla
Höök
  • Laddar…
A
Har IKEA-kök Faktum med tillhörande Ståt-luckor som tidigare ägare satt in 2005. De luckorna är riktigt risiga nu och har varit fula i ett antal år nu. Lacken på luckorna klarar inte värme och fukt och gör sedan att spånet i luckorna sväller.

Jämfört med de köksluckor från 60-talet som jag hade i lägenheten, som fortfarande var snygga 50 år senare, så är IKEA-luckor rent skräp.
 
A Allinug skrev:
Har IKEA-kök Faktum med tillhörande Ståt-luckor som tidigare ägare satt in 2005. De luckorna är riktigt risiga nu och har varit fula i ett antal år nu. Lacken på luckorna klarar inte värme och fukt och gör sedan att spånet i luckorna sväller.

Jämfört med de köksluckor från 60-talet som jag hade i lägenheten, som fortfarande var snygga 50 år senare, så är IKEA-luckor rent skräp.
Om dom har varit risiga länge, varför inte reklamerat luckorna ?
 
hsd
IKEA har ju lång garanti på köksinredning.......
 
BirgitS
Fast frågan är ju om det faller in under material- och produktionsfel (vilket är vad garantin omfattar) eller om fuktproblemet beror på något av nedanstående (täcks inte av garantin):
Garantin täcker inte normalt slitage, ...
Garantin gäller inte om produkterna har placerats utomhus eller i fuktig miljö.
Garantin täcker nämligen inte produkter som har förvarats, monterats eller installerats felaktigt, använts på ett olämpligt eller felaktigt sätt, förändrats eller rengjorts med felaktig rengöringsmetod eller felaktiga rengöringsprodukter.
Garantin omfattar inte skador som uppstått indirekt eller till följd av användandet av produkten.
Om du råkar spilla något, torka bort det omgående.
Placera inte till exempel kaffebryggaren eller vattenkokaren så att ångan stiger motundersidan av skåpluckor och dörrar.
Öppna inte luckan till diskmaskinen direkt efter att programmet är avslutat.
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/garanti/ikea_FAKTUM_kok_garanti.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.