Hej allihop!

Jag har läst tidigare trådar ang krypgrunder med bl a torparkungen. Utifrån dessa har jag beslutat mig om att mura min egen krypgrund. Därför vill jag stämma av mina egna planer på arbetssätt. Jag skall bygga ett fritidshus 12x7m. Jag har schaktat bort översta jordlagret så jag har sandlager(träd och stubbar har jag tagit bort).Jag har tänkt följande. I sanden tänker jag gräva ur för sulan ca 50cm bred och ca 20djup och gjuta den direkt i sanden, armeringen blir 2armeringsjärn x8mm böjda runt hörnen. Fråga 1: Är detta ett ok förfaringssätt? synpunkter.

Jag har tänkt att använda leca 19x19x 59 med 4varv, 2 armeringsjärn 8mmefter andra varvet oxå böjda runt hörnen. Fråga 2: Är detta ett ok förfaringssätt? synpunkter.

Inuti grunden har jag tänkt lägga ett lager singel 10cm +plast omlott mot grundmur +ytterligare ett lager singel 10cm.Fråga 3: Är detta ett ok förfaringssätt? synpunkter.

Utanför/mot grunden fylla upp med 40-50cmsingel 2-3m ut från huset. Fråga 4: Är detta ett ok förfaringssätt? synpunkter.

Jag har tänkt 4 luftventiler på varje sida i 3:e varvet block. Jag har tänkt mig den äldre modellen i gjutjärn med lucka Tacksam för tips var jag kan köpa dessa till bra pris!

Eller alternativt till ovanstående, skall jag börja med att fylla upp med 30cm singel på sanden, gjuta sulan och ta 3varvlecablock och fylla upp på utsidan med 20cm singel? Fråga 5: Är detta ett alternativt/bättre förfaringssätt? synpunkter.
Tacksam för synpunkter på mina ideer eller tips på saker jag bör tänka på.
mvh/larsu

Ps hur har ni gjort inspektionsluckan i golvet eller i muren? Ds




 
Bob_the_builder
Svar 1: Det låter väl helt ok. Dock funderar jag lite när du skriver "gräva ur för sulan" (i sanden). Hur löst är det egentligen? Kommer inte diket rasa igen när du gräver? Se vidare under svar 5.

Jag har själv armerat min sula med tre längsgående 10-mm, plus byglar var 30:e cm. Detta är dock överdimensionerat, så det är fullt tänkbart att 2st 8-or egentligen hade räckt.

Svar 2: Blockdimensionen är densamma som jag har. Dock ska alltid första skiftet armeras, därefter vartannat, dvs 1:an och 3:an. Bistål (små "stegar") är lite lättare att hålla på med än vanliga järn.

Svar 3: Varför ha plasten mitt i singelskiktet? Det kommer samlas vatten ovanpå plasten och den går inte att besikta längre. Lägg den överst och lås den med sten eller kanske överblivna lecablock.

Svar 4: Det låter som onödigt mycket singel. Du behöver nog inte fylla mer än 0,5-1 m ut. Vi pratar ändå ca 30 ton singel. Du behöver egentligen bara få plats med dräneringen.

Svar 5: Ja, jag hade nog gjort så om min tomt hade varit i behov av dränering (vilket din verkar vara). Det moment som tillkommer är formning för sulan, men det går ganska fort om man har en plan makadambädd att bygga på.

Jag har gjort inspektionsluckorna (jag har två) i muren. Jag tyckte det skulle bli bökigt med golvluckor eftersom vi ska ha golvvärme.
 
Tack för tipsen! angåend grävning för sulan så tänkte jag så här: Om jag vattnar så det blir fuktigt så kan jag gräva ut "formen" någorlunda rakt. Marken är torr och fin men framför(ca 6m) huset(det planerade) på långsidan är en väg nyligen anlagd vilket medfört att tomten ligger ca 3-4dm under vägnivån. Därför vill jag få upp huset över denna nivå.
mvh/larsu
 
Bob_the_builder
Hmm, du vill få upp huset över vägnivån säger du? Menar du sulan eller färdigt golv? Var det sulan du menade måste du ju fylla upp, singla, forma och sedan gjuta. Missförstår jag dig kanske?
 
Nej det är jag som är otydlig. Jag vill att det som syns av grunden över marken skall ligga i nivå med vägen. Att jag bara har ungefärliga mått beror på att jag tyvärr eldade upp min "mätpinne"där jag hade märkt ut de olika måtten när jag röjde senast. Det är 47mil till tomten så det är inte bara att "kvista över dit" men jag skall ner och göra nya mätningar nästa vecka.
mvh/larsu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.