Jag ska isolera på insidan av en 1800tals-stomme.
Mellan stockarna har det vart(är kvar) mossa och rester av lerkliningfinns också.
Ska jag bara borsta av och låta det vara eller krafsa ur så mycket jag kan för att sedan gå på med lindrev?
 
L
Återkommer i morgon , en granne längre bort , miljögubbe , stockhus , lin och lera
 
Om det är så stora springor att det drar igenom dem kan du dreva, med samma som du isolerar med, men väggmossa eller husmossa och lera är väl inte fel och finns det gott om på de flesta håll, kanske på din mark eller fråga resp markägare om lov. Den lera och mossa du har i ditt hus är rimligen hämtad inom några hundra meter. Lindrev funkar säkert men är på inget sätt så överlägsen att det finns anledning att pilla bort mossan.

Jag har svårt att tro att kvarvarande lerklining och mossa gör nån skada om den inte är ivägen. Mossa har du ju förresten alltid kvar mellan stockarna.

Lerklining är så enkelt och bra att jag undrar hur det kunde dö ut i svensk byggtradition. Förmodligen just för att det var billigt och enkelt och därför ansågs fattigt och att folk ville ha slätt och kunna hänga tavlor på väggarna. Tretex och sedermera gips har folk satt upp i mina hus, ibland utanpå lerkliningen.

Snabbare för att dragtäta är väl annars att häfta vindväv/vindpapp på timret.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.