Jag och min fru vill hitta en bra lösning på hur vi skall hantera vår hushållsbuffert. Vår första tanke var att öppna ett gemensamt ISK konto och lägga pengarna i fonder, men detta går inte då ISK konton måste vara kopplade till en person pga skattförpliktelser. Att lägga pengarna på ett gemensamt sparkonto ger väldigt låg avkastning om ens någon vilket inte känns bra. Vi vill inte heller låsa pengarna i något tidsbestämt sparkonto då man aldrig vet när bufferten måste nyttjas. Önskar tips från andra i denna fråga, hur har ni löst det?
 
1. Spara på ett ISK-konto i en persons namn och skriv ett avtal om det.
eller
2. Öppna varsitt ISK-konto och spara lika mycket på vardera.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Samma fundering har jag och min fru nu med just vårt fastighetskonto, har för mig att genom Skandia så kunde man ge fullmakt på ett ISK konto men att det då kräver en fysiskt blankett in till dem.
 
  • Gilla
Byggtankar123
  • Laddar…
Om det är buffertpengar så vill ni antagligen inte ta någon större risk med dem. Ni kan alltså inte heller förvänta er så hög avkastning. I så fall passar en vanlig aktiedepå bättre än ISK, eftersom man där bara skattar på vinsten och inte hela beloppet. En aktiedepå kan ni båda två stå som delade ägare på.

Sen om ni är gifta så spelar det väl egentligen ingen roll vems namn som står på kontot?
 
Frågor ni skall ställa er är bl.a.,
hur mycket av kapitalet är korta pengar, (under 3 år) och hur mycket är långa?
Sätt korta pengar på konto i nischbank, typ SBAB eller Marginalen med insättningsgaranti.
Skall ni gå in aktier behöver ni minst 3 års tidshorisont.

Hur ser ni på risk, har du o frun samma syn på risk? Hur reagerar ni om värdet sjunker 10-15%?
Gäller att man sover gott även när det svänger lite, svenska börsen är lika volatil som många marknader i tillväxtländer, dvs den svänger mer än andra börser i västvärlden.
När ni fundera på er risk så måste ni se på total risk, dvs hur mycket aktier har ni förhållande till ert totala kapital? En medelrisk brukar ligga 50-60% aktier.
Bestämmer ni er för aktier, hitta billig indexfond, över tiden är det marginell skillnad i avkastning mellan en aktivt förvaltat fond och en indexfond o ni spar mycket i avgiften på indexfond.

Indexfonder ger er också en bred portfölj, hitta enskilda aktier själv är oerhört svårt o tidskrävande, få lyckas över tiden.
Har ni övervägande aktier kör med ISK, klart bäst skattemässigt, ni kan ha vars ett och köra identisk om det känns bäst för er.
ISK har idag en effektiv ränta på under 0,4%. per år, mycket bättre än vanlig kapitalskatt.
Har ni utgiftsräntor blir det ännu bättre eftersom låneräntan kvittas mot schablonintäkten från ISK under kapital i deklarationen.
Lycka till!
 
  • Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
En hushållsbuffert som man inte vill låsa utan kan behöva när som helst bör man heller inte sätta i aktier. Sparräntan är noll men alternativen är sämre som jag ser det. Risken finns ju att aktierna är ned 10-20% när man behöver pengarna.
Aktier sparar man i långsiktigt
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Vad är det för fel på Lönekontot ;)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Buffertpengar ska man väl inte spekulera med? Dem ska man väl köpa ny kyl och frys för när den gamla plötsligt dör. Eller ta ett oplanerat verkstadsbesök för bilen. Jag skulle säga sparkonto hos nischbank. Ni kanske kan få 1,0-1,5 % typ.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Sen om ni är gifta så spelar det väl egentligen ingen roll vems namn som står på kontot?
(y)
 
S Sir Duke skrev:
Buffertpengar ska man väl inte spekulera med? Dem ska man väl köpa ny kyl och frys för när den gamla plötsligt dör. Eller ta ett oplanerat verkstadsbesök för bilen. Jag skulle säga sparkonto hos nischbank. Ni kanske kan få 1,0-1,5 % typ.
Kan inte hitta den räntan hos någon bank med insättningsgaranti och fria uttag. Har jag missat någon?
 
B Byggtankar123 skrev:
Kan inte hitta den räntan hos någon bank med insättningsgaranti och fria uttag. Har jag missat någon?
Om ni sätter in pengarna på ett 2-årskonto hos någon av bankerna som har insättningsgaranti så.
Och vid behov går det bra att ta ut pengar, men då går ni miste om räntan på dessa pengar.
Bufferten är ju till för oförutsedda utgifter som kanske kommer.
Och det är skönt att veta att kulorna inte försvinner snabbt vid en bankkrasch,
som de gjorde för mig till ca 40% under krisen 2007-2008 :cry:
 
VKReno
Om det är en buffer är ett sparkonto bra då ni snabbt kan få ut pengarna. SBAB tillåter gemensamma konto med en ränta på 0.65% och insättningsgaranti.
 
  • Gilla
Duttarmajster
  • Laddar…
Om du vill ha pengarna på ett isk konto rent investeringsmöjligheter, så spelar det väl ingen roll om det ör kopplat till en av er. Vid en ev. skilsmässa är det ändå giftorättsgods, och delas.

Och ni kan väl ha bufferten uppdelad på var sitt isk konto?
 
Många bra synpunkter i denna tråd. Känner att vi måste ta en diskussion kring hur vi ser på risker, att börsen kan variera lite är ju normalt men någon krasch har vi nog inte råd med ifall man skulle behöva pengarna precis då. Kanske ett sparkonto med högre ränta där man låser pengarna 1-2 år men har möjlighet att plocka ut dem mot utebliven ränta eller avgift.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.