Tänkt bygga ut huset. Ligger ute på landet, inga grannar. Fått från kommunen att det är en " ej bygglovspliktig åtgärd" efter att ja skickat in förhandsbesked med ritningar osv. Har nu fått startbesked. Har under tiden tänkt om lite och vill utöka utbyggnaden ytterligare med ca 11kvm. Från 37kvm till 48kvm. Kommer det ställa till några bekymmer? Ska jag ansöka om nytt? Eller ska jag ringa o berätta hur jag tänkt? Eller ska ja bara bygga?
 
Å ena sidan är kanske risken för upptäckt begränsad, men kommunen flygfotograferar med jämna mellanrum, för att upptäcka sådana regelbrott.

OM det upptäcks så ligger den standardiserade byggsanktionsavgiften för att påbörja bygge utan startbesked (du har inte startbesked för den extra ytan) på ett halvt basbelopp, och lioka mycket till om man tar en byggnad i bruk utan slutbevis, totalt ca 44 000.

Sedan kan man ju inte veta om dessa 11 kvm kan spräcka gränsen för vad som får göras utan bygglov.

Jag skulle antingen kört på och chansat, eller ingt handläggaren och hör efter hur det skall hanteras. Vissa sådana här avvikelser kan hanteras i efterhand som "byggfel".
 
Om det är en åtgärd som inte kräver bygglov, hur har du då fått startbesked?

Om du har fått startbesked behöver du också slutbesked och i samband med det ska du vanligtvis intyga att du byggt enligt startbeskedet. Har du otur kommer kommunen ut i samband med att slutbesked ska ges. Det du kan göra är att säga till redan nu att du funderar på att bygga större, kanske omfattas det ändå av bygglovbefrielsen. Om det inte gör det så kan du behöva söka bygglov. Eller så kan kommunen se det som en mindre ändring och det räcker att du lämnar in en relationsritning när nu är klar. Men fråga först, ändra sen, annars kan det bli sanktion som hempularen skriver ovan.
 
Har pratat med kommunen, dom sa att det enda jag behövde göra var att skicka in en reviderad ritning på det nya...annars var det bara bygga på...
 
  • Gilla
eemeliie och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.