Hej,

Min granne vill höja upp marken på tomten bredvid mig. Enligt detaljplan får den höjas max 0,5 m utan marklov. Han avser bygga tre hus på tomten och höja marken cirka 1,5 meter.

1. Måste han inte ha marklov för det?
2. Om han begär marklov blir vi då tillfrågade?
3. Vad händer om han höjer marken och bygger utan att ha marklov för att höja marken?

Med vänlig hälsning,

Peter
 
Om han ska bygga så söker han bygglov, och då omfattas marknivåförändringar av bygglovet. Han behöver alltså inget separat marklov.
 
Borde inte jag som granne få yttra mig innan han får bygglov om bygget strider mot detaljplanen?
 
Jo.
 
P
Beroende på ålder på området altså om det funnits hus där i 100 år eller om det är ett område som byggt upp under sista 20 åren så är min erfarenhet att om det är gammalt så kan många områden ha väldigt dåliga kartor. Är bättre med den saken i nyare områden där man oftast har kartor som stämmer. Finns det väldigt dåliga kartor så kan det vara svårt att bevisa att det är utfyllt och isåfall hur mycket. Vi har stugor i fjällen där det byggts som tusan sista åren. trots att det är delvis nytt område så ändras markhöjder rejält på många håll men ingen verkar bry sig. Det har ifrågasatts då några hus bättrat på sitt läge med större användbar tomt genom att fylla igen en stor sänka bakom deras hus mot oss. med resultatet att man skapar en svimmingpool eller lerdamm vissa årstider. Den stora frågan är väl hur det påverkar dig om grannen ändrar sin markhöjd om det egentligen spelar någon roll eller vad det egentligen påverkar. Det är väl kommunen som tar beslutet om det följer detaljplan eller inte i första läget och sen är väl en annan fråga hur det skall mätas. Brukar vara rörigt att reda ut dessa delar när man börjar forska i hur det funkar.
 
Det är ett område som precis detaljplanerats. Det står inga hus där idag utan är skogsmark.
 
Det är lämpligt att bevaka att markhöjningen verkligen är med i bygglovsansökan och att inget schaktarbete startar innan lov för det beviljats
Det är ganska vanligt att man bara ritar in en marklinje på lagom höjd för sockel och sedan fyller man upp i smyg - detta missar ofta bygglovsgranskarna.
När schaktningen är igång så är det svårt att se var de ursprungliga marknivåerna var från början.
 
P peter_sweden skrev:
Borde inte jag som granne få yttra mig innan han får bygglov om bygget strider mot detaljplanen?
Om det strider mot detaljplanen så ska du får chans att lämna synpunkter. Men om planen säger "man får höja marken 0,5 m utan marklov" och han höjer 1,5 m och redovisar detta i sin bygglovsansökan så har han inte gjort något planstridigt, han söker ju lov för både byggnad och markhöjning. Och då behöver inte grannar höras.
Men om detaljplanen även anger plushöjder på plankartan och han avviker från dessa så är det planstridigt och grannar ska höras.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Om han höjer marken med 1,5 meter så bör man beakta vart vattnet tar vägen när det regnar.
Han kanske behöver gräva diken eller dränera på något sätt så inte granntomten blir en sjö.
Om det kan bli ett problem måste det tas upp när grannarna får yttra sig om bygglovet för då kan dränering bli villkorat i bygglovet.
Kommer man med det efter när det är ett problem så kan det bli en lång uppförsbacke med juridiska tvister.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Och OM detta går igenom, se till att alla slänter hamnar på deras mark, inte din!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Som sagt han kan mycket väl få bygglov med denna höjning inom ramen för vad detaljplanen säger, och då blir du inte tillfrågad. Men om höjningen kommer närmare din tomtgräns än 4,5m så gäller grannehörande precis som om han vill bygga ett hus så nära. Gränsen 4,5 m kan variera beroende på vad som står i detaljplanen.

Detta att han vill bygga 3 hus på tomten, även det kan vara detaljplanestridigt. Om det är meningen att bli 3 separata bostäder, och omvandlas till bostadrättsförening. Normalt föreskriver en detaljplan för villaområde "en eller tvåfamiljshus".
 
  • Gilla
Basifrasi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.