Problem: jag ska sätta upp en metallställning (se schematisk bild) på en bergvägg där jag sedan ska ställa en större blomlåda. Detta är delvis för att dölja ett par väldigt fula rör.

IMG_20171017_113811.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20171017_113817.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad schematisk skiss av en metallställning för montering på bergvägg, avsedd att hålla en blomlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag undrar är hur orolig jag ska vara ang infästningen. Det jag primärt är orolig för är att det skall komma in vatten och agera snigeldynamit. Vad tror ni? Har man tagit hänsyn till detta i nuvarande upphängning? Ska jag göra som i ett badrum och spruta silikon i hålet först?

En annan fråga är hur jag ska vända vinkeljärnen i förhållande till järnrören? Min tanke är att (3) och (A) är rimligast.

IMG_20171017_224408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20171017_224414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare en fråga är vilken typ av plugg och skruv jag ska ha för infästning i berget. Nylonplugg och en rejäl skruv? Har köpt lite, ska försöka fixa en bild.
 
Jag skulle vilja säga 4 och B är bättre för då har du en något sådär "ren" överyta på vinkeljärnet som blir lättare att hålla ren från fuktsamlande smuts. Sedan skulle jag inte använda skruv och plugg utan någon form av kemmassa och varmförzinkad eller rostfri gängstång alternativ en varmförzinkad eller rostfri expander.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
+1 på kemankare och gängstång.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Övertygad.
 
Kemankare alla gånger. Har kört med essves i granit. Funkar kanon.
 
PS. Essve har en som heter typ Ice eller något som även funkar i kallare temperatur, som det nalkas framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.