Hej

Hjälpte en bekant med stopp i avloppet i köket i sommras, köpte ett rensband och hittade något stopp som jag tryckte bort.
MEN.... detta stoppet låg väldigt långt borta så jag hade ca 10cm rensband att hålla i. När stoppet försvann så tryckte jag ju på och rensbandet fortsatte utan att jag kunde hålla emot, jag hörde hur bandet fick en bra fart och fortsatte väldigt många meter innan det blev tyst.

Nu har det blivit tokstopp i röret och del av vägg / golv måste tas bort för att komma åt och eventuellt byta rör.

Hur ta detta mot försäkring? Och vems försäkring?
 
S Siouxsic skrev:
Hur ta detta mot försäkring? Och vems försäkring?
Jag VET verkligen inte, men det låter som att din "drulleförsäkring" ligger närmast till hands.
Det heter kanske ansvarsförsäkring eller liknande.

Ring ditt försäkringsbolag och kolla vad som gäller. Och vad självrisken är.
 
Har råkat ut för samma missöde och mitt tips är att försöka fiska upp rensbandet med hjälp av en stark neodymmagnet.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Lej nån som går ner med kamera i röret och ett rensband med krok på eller liknande så går det säkert dra ut bandet igen.
 
Om du kan få det till att du varit vårdslös (tveksamt) så kanske ansvarsmomentet i din hemförsäkring täcker.

Annars är det ju en intressant fråga, vilket moment i ägarens hemförsäkring som kan täcka.

Men borde det inte gå att få tag i den mha. en annan rensfjäder?

Och om det här är en villa, så borde väl rimligen främre delen av bandet ha åkt ut så att den är åtkomlig från utsidan? Kanske mindre insats att gräva utanför huset och försöka få tag i främre änden?
 
Haft folk där med kamera som tittat och konstaterat detta.

Att få bort det med hjälp av ett annat rensband tror jag inte då, svårt att få de att haka i varandra så pass bra. Kanske,,, mm ska spåna på detta.

Klantigt jag vet, men det var så lite att hålla i plus att jag trodde inte bandet skulle få sådan fart som det fick när den kom förbi stoppet. Man hörde verkligen hur fjädern lät mot röret när den åkte iväg xx antal meter.
 
daddydj daddydj skrev:
Har råkat ut för samma missöde och mitt tips är att försöka fiska upp rensbandet med hjälp av en stark neodymmagnet.
Detta lät intressant... Jag ska googla.
 
Fast om det är gamla gjutjärnsrör så kanske en magnet inte fungerar så bra.
 
och var hittar man sådan magnet...?
 
Jo jag såg dem där när jag sökte, men kan de verkligen funka med dem...? Någon hade urusel recension om svag, visst den om är specad för 50kg kanske kan funka...?
 
daddydj daddydj skrev:
Har råkat ut för samma missöde och mitt tips är att försöka fiska upp rensbandet med hjälp av en stark neodymmagnet.
Kan du utveckla? Hur långt bort satt bandet fast, hur fäste du magneten? Hur kändes det att den höll fast om bandet? Vilken magnet?
 
S Siouxsic skrev:
Jo jag såg dem där när jag sökte, men kan de verkligen funka med dem...? Någon hade urusel recension om svag, visst den om är specad för 50kg kanske kan funka...?
Det beror ju på hur mycket bandet sitter fast. Jag har dragit FK med sytråd (Goliath) en gång då tejpningen på dragfjädern släppte och rören hade delat sig på mitten, men det var lättdraget. Man tager vad man haver som fungerar...
 
L
Det här kan gå
En rund rensfjäder som det sättes en bokad spik i nosen på (klips så den är ca 2 cm i vinkel) med ståltråd så den sitter riktigt fast , knuffas in så den går förbi så lång som möjligt , sedan snurrar man på fjädern en massa varv, ( 25-35 varv eller tills det inte går att veva runt längre ) då kommer den nya att ta tag i och snurra sig runt den sitter i röret
och troligtvis bita sig fast p-g-a- den är virad runt .
Detta är en klassiker inom el då något hänt vid dragning i rör ,
Kallas för att fiska
 
Hej, jag håller med Liteavvarje, fiskade en gång upp en 80m dragfjäder som en kollega "tappat" ner i ett 110 rör. Jag fick ner en slang med 4st najtrådar/ståltrådar i, ändarna skall sticka ut ca 50cm och helst vara lite böjda i änden, eller böja dem som ett U, när du känner att du kommit fram till rensbandet och helst förbi det så drar du fast ändarna på najtråden i chucken på skruvdragaren och börjar köra, brukar trassla ihop sig rätt bra.
Nu var ju detta ett tomt rör och inte ett avloppsrör med diverse i, men kan funka.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.