Jag planerar lite ventilation och funderar på om det finns någon fuktstyrningssensor som fungerar med t.ex. Nexa puck eller liknande?

Jag har betongväggar och betongbjälklag och är inte speciellt sugen på att dra 20+ meter kabel för sensor annars...
 
Det har jag inte sett, tro ej att det existerar.
Kanske ska du titta på vanliga badrumsfläktar med fuktstyrning.
Annars får du använda något hemautomatiseringssystem. Då går det bra att styra ex. en nexabrytare via en valfri sensor.
 
anders07 anders07 skrev:
Jag planerar lite ventilation och funderar på om det finns någon fuktstyrningssensor som fungerar med t.ex. Nexa puck eller liknande?

Jag har betongväggar och betongbjälklag och är inte speciellt sugen på att dra 20+ meter kabel för sensor annars...
Varför krångla till det, fläkt med fuktstyrning/timer/närvarostyrning + allt annat som finns i fläktar idag, bara att välja en som fixar vad du behöver, är inte svårare.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Varför krångla till det, fläkt med fuktstyrning/timer/närvarostyrning + allt annat som finns i fläktar idag, bara att välja en som fixar vad du behöver, är inte svårare.
Ja du, om det vore så enkelt skulle jag inte fråga... :)

Problemet är att luftkanalen är gjuten och inte har något standardmått samt att jag inte vill ha en ful klumpig fläkt hängande på väggen i badrummet...
 
Den infon gav du inte innan, eller hur.
Att en luftkvalitet är gjuten är inget hinder inga större problem att fixa, att du inte vill ha en stor ful klump hängande sa du inget om heller...
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Den infon gav du inte innan, eller hur.
Att en luftkvalitet är gjuten är inget hinder inga större problem att fixa, att du inte vill ha en stor ful klump hängande sa du inget om heller...
Nä, jag frågade ju om en fuktstyrningssensor till Nexa eller liknande så jag antog att det inte var relevant eftersom jag inte frågade om en fläkt, bara styrning...
 
Har du tillräckligt bra täckning 20 meter genom betongvägg med nexaprylar då?

Du kan ta t ex en WBT-912 och en mekanisk hygrostat, och sedan en vanlig nexabrytare i fläkten.

Elektriska hygrostater misstänker jag oftast inte har potentialfri utgång, men ett relä löser det problemet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.