P
Om man tycker det är besvärligt att köra in genom trånga passager kan man ju sätta upp några smart placerade speglar så man ser bättre hur mycket plats det är kvar på varje sida. Om man inte lyckas ta bort karmen och göra om allt från början med en lite större port. Finns ju även bilar som har elektriskt infällbara backspeglar. Man kan även klä precis där backspeglarna kan ta i med lite liggunderlag så att om det ev skulle ta i så blir det inga skador. Jobbade på bilverkstad när volvo kom med s80 då hade vi många bil lyftar som bara hade 2-3 cm mellan backspegel och stolpar. med tiden byttes dom flesta smala lyftar men tills dess så vart det liggunderlagsbitar tejpade där speglarna träffar. Det här är som sagt lösningar om det visar sig att det inte går att få större port pga för lite vägg eller liknande.
 
Tack för alla svar. Jag har inte varit i kontakt med företaget ännu. Ville kolla lite här för att se om det bara var jag som tyckte det var galet, eller om det fanns fler som tycket som jag. Har gått igenom ordererkännandet och där står ingen bredd, endast "mesta bredd x 2000 mm". Jag kan alltså inte tycka att jag godkänt en öppning på 214 cm.
 
S
Kan du påvisa att det faktiskt går att få en bredare port så kan du ju bevisa rakt av att dom avvikit från ”mesta bredd” även om det var väldigt oproffsigt formulerat.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr en klassisk kommunikationsmiss skulle jag vilja säga. Jag har tyvärr råkat ut för det flera gånger själv. Många gånger är det ju inte den som kommer utföra jobbet som man beställer det av, utan kanske en arbetsledare eller säljare, och då ska informationen överföras muntligen ännu ett led med risk för missar. Har man inte möjlighet att vara hemma och övervaka jobbet måste man vara ÖVERTYDLIG INTILL ABSURDUM när man anlitar hantverkare, annars blir det ofta inte som man har tänkt sig. Vissa saker är ju så självklara för en själv att man ibland inte ens kommer på tanken att man ska behöva säga till om det. Men när man kommer hem och ser resultatet så upptäcker man den hårda vägen att så inte är fallet... Tydliga ritningar och välformulerade dokument som beskriver vad som ska utföras är ju allra bäst.

Har själv bara några cm tillgodo för backspeglarna vilket gör att man får lov att köra lite varsamt vid garageporten. Cheva-pickisen mäter ju ca 240 cm med speglarna så jag är glad att jag den gången jag bytte till nya portar mätte noggrant och såg att jag faktiskt skulle få plats med 250 cm portöppning.

Håller annars med SueCia här ovan. Kolla om det går att få in en bredare port. Om det gör det har de ju inte gjort det med "mesta bredd".
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
P Pelk skrev:
En Passat Variant från 2011 är 2062mm bred (ytterspets backspegel enl broschyr), det blir knappt 4cm på vardera sida. Det är rätt lite, även om man har körkort...
fast får man en port som man knappt kan få in en normal bil i så borde varningsklockorna ringa hos vilken portförsäljare som helst........
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Åsa Lund
Om man beställer byte av hela porten så innefattas även karmen?!
Den gamla karmen ska bort och karmen till den nya porten monteras i den ursprungliga öppningen.
Det borde verkligen vara firmans standard att göra så. Om man byter port för att den gamla är slut så vill man inte ha kvar några gamla delar.
Jämför med fönsterbyte eller byte av ytterdörr. Inte behåller man karmen då!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
B
Detta är bara ytterligare ett exempel på att man måste vara med och ha koll på alla detaljer... tyvärr... det går för fort.. det normala är ju såklart att ta bort gammal karm, det är ju vansinne att ha kvar den, hur skulle det se ut om det gick till så vid fönsterbyten? och dörrar?....
 
H
Tänk om man låter gamla karmen vara kvar när man bytet fönster.....det skulle se ut det.
 
J
Det är lite som om man skulle lämna kvar karmen när man byter dörrar eller fönster väl?... ...
 
Om karmen lämnas eller inte beror ju på vilken port man valt från början i samråd med kunden? Jag tror som jag redan nämnt att det knappast är försäljaren som väljer vilken port man vill ha, eller bredden och höjden. En viss diskussion måste ju ha funnits och det börjar mer och mer låta som att man i slutändan tog en lite billigare port "för den skiljde så lite i storlek" eller nåt sånt. Sen kanske inte köparen tittade på specen så noga själv. Där framgår det med all säkerhet hur brett portbladet är. Det är ingenting som är dolt på något vis eller kräver experter för att ta del av.
 
B Boan skrev:
Detta är bara ytterligare ett exempel på att man måste vara med och ha koll på alla detaljer... tyvärr... det går för fort.. det normala är ju såklart att ta bort gammal karm, det är ju vansinne att ha kvar den, hur skulle det se ut om det gick till så vid fönsterbyten? och dörrar?....
Det märks att detta är ett forum för konsumenter. Det är inte alls ovanligt att man behåller gamla karmen, fönstern kallas för "instickskarm" och är säkert det vanligaste vid fönsterbyte idag
 
H H-Thomasson skrev:
Tänk om man låter gamla karmen vara kvar när man bytet fönster.....det skulle se ut det.
Det märks att detta är ett forum för konsumenter. Det är inte alls ovanligt att man behåller gamla karmen, fönstern kallas för "instickskarm" och är säkert det vanligaste vid fönsterbyte idag
 
J Jocke Best skrev:
Det är lite som om man skulle lämna kvar karmen när man byter dörrar eller fönster väl?... ...
Det märks att detta är ett forum för konsumenter. Det är inte alls ovanligt att man behåller gamla karmen, fönstren kallas för "instickskarm" och är säkert det vanligaste vid fönsterbyte idag
 
J Johnsson 56 skrev:
Det märks att detta är ett forum för konsumenter. Det är inte alls ovanligt att man behåller gamla karmen, fönstren kallas för "instickskarm" och är säkert det vanligaste vid fönsterbyte idag
Så därför gör du samma inlägg 3ggr?
Dock får du inte stå emotsagd där...Att du påstår att det är det absolut vanligaste är direkt fel!
Skulle vilja påstå raka motsatsen, kolla med alla fönsterleverantörer så får du se vad dom säljer mest utav!
 
J Jörgen Ö skrev:
Så därför gör du samma inlägg 3ggr?
Dock får du inte stå emotsagd där...Att du påstår att det är det absolut vanligaste är direkt fel!
Skulle vilja påstå raka motsatsen, kolla med alla fönsterleverantörer så får du se vad dom säljer mest utav!
Ja, jag svarade 3 st efter varandra, eftersom de inte visste vad de pratade om någon av dem. Jag behöver inte kolla med fönsterleverantörerna, jag vet att de inte säljer mest av instickskarmar, eftersom de flesta de säljer går till nybyggen, där man givetvis inte använder det. Här pratar vi om fönsterbyte och då är instickskarmar vanligast. Fördelen med instickskarmar är ju f.ö.uppenbar för de som förstår hur det går till. Man slipper byta smygar och foder etc. samtidigt som det ofta är så att väggarna är putsade och man därför riskerar mycket större skador
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.