Hej, har nyss köpt en tomt, där ena grannen har ställt sin frigga/förådd ca 70 cm in på min tomt, jag fråga snällt om han kunde flytta den eftersom den står på min tomt och att den är ivägen. Men han vägrar och säger att de var 10 år sedan han byggde den, vad gäller??
 
Stod den där när du tittade på tomten innan köpet?
 
Exakt vad vill du veta?

Byggnaden har stått där i tio år, din granne behöver inte riva eller flytta den om den står på platta, fast förankrad, vilket medför för stor kostnad.
Däremot har du rätt till ersättning, engångsbelopp eller återkommande, likt arrende.
Grannen kan inte säga nej till ersättning så länge den är skälig, finns schablon för dessa belopp.
Ett annat alternativ är att du låter den vara och går vidare, släpper det helt enkelt!
Grannen kan ha haft en uppgörelse med föregående ägare, den gäller inte nu, det skulle ha framkommit vid förvärvet av fastigheten.


Mvh P-A
 
A Andy78 skrev:
Stod den där när du tittade på tomten innan köpet?
Ja men den gammla ägaren har inte godkännt att dom får bygga på”hans tomt” förstår om det skulle vara ”okej” om den bara stod på deras egna fastighet. Och komunnen säger att att de ska flytta den men dom har inget med det att göra, ”det är upp till dig och grannen fick jag som svar
 
P Pagno skrev:
Exakt vad vill du veta?

Byggnaden har stått där i tio år, din granne behöver inte riva eller flytta den om den står på platta, fast förankrad, vilket medför för stor kostnad.
Däremot har du rätt till ersättning, engångsbelopp eller återkommande, likt arrende.
Grannen kan inte säga nej till ersättning så länge den är skälig, finns schablon för dessa belopp.
Ett annat alternativ är att du låter den vara och går vidare, släpper det helt enkelt!
Grannen kan ha haft en uppgörelse med föregående ägare, den gäller inte nu, det skulle ha framkommit vid förvärvet av fastigheten.


Mvh P-A

Den står på plintar. Och att min tomt är som en tårtbit så från tomt gräns är det bara 4,5 meter, och deras frigga /förråd är ca 3 meter högt och 5 meter långt, och den står i linje med min ingång så vill inte ha det där,
 
Finns reglerat i 3 kap. 12 § jordabalken. En friggebod är ju bara att flytta, så där har han inget att hämta. Misstänker att han menar att svartbygget är preskriberat efter tio år, men det gäller bara på hans egen mark.

Be honom visa på vilka regler han stödjer sig på när han annekterat din mark och hävdar att han har rätt att göra så. Säg vidare att du tar mycket allvarligt på det och kommer behöva gå till Kronofogden för handräckning om han inte flyttar boden själv.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Exakt vad vill du veta?

Byggnaden har stått där i tio år, din granne behöver inte riva eller flytta den om den står på platta, fast förankrad, vilket medför för stor kostnad.
Däremot har du rätt till ersättning, engångsbelopp eller återkommande, likt arrende.
Grannen kan inte säga nej till ersättning så länge den är skälig, finns schablon för dessa belopp.
Ett annat alternativ är att du låter den vara och går vidare, släpper det helt enkelt!
Grannen kan ha haft en uppgörelse med föregående ägare, den gäller inte nu, det skulle ha framkommit vid förvärvet av fastigheten.


Mvh P-A
Vad ser du för mening med gränser öht med ditt svar? TS kan ju erbjuda sig hjälpa till med flytten som en del i bygge av grannsämja och så att motparten blir medveten om att det inte lönar sig att bre ut sig. Förvånar mig lite att just du ger ett så träbockaktigt svar.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finns reglerat i 3 kap. 12 § jordabalken. En friggebod är ju bara att flytta, så där har han inget att hämta. Misstänker att han menar att svartbygget är preskriberat efter tio år, men det gäller bara på hans egen mark.

Be honom visa på vilka regler han stödjer sig på när han annekterat din mark och hävdar att han har rätt att göra så. Säg vidare att du tar mycket allvarligt på det och kommer behöva gå till Kronofogden för handräckning om han inte flyttar boden själv.

Tack !!
 
GK100 GK100 skrev:
Vad ser du för mening med gränser öht med ditt svar? TS kan ju erbjuda sig hjälpa till med flytten som en del i bygge av grannsämja och så att motparten blir medveten om att det inte lönar sig att bre ut sig. Förvånar mig lite att just du ger ett så träbockaktigt svar.
Okej, backar lite på det!
klumpigt svar av mig, ledsen för det, inte min mening, var tvungen att läsa vad jag skrev.

Vad jag menar är att det tyvärr finns fall där grannen annekterat någon annans mark och klarat sig utan att flytta byggnaden.

Tänkte inte helt klart där, ts skrev ju att det är en friggebod, hade det varit en större byggnad så kan läget vara helt annorlunda.

Summa summarum, klumpigt formulerat svar av mig, ber om ursäkt för det.

:oops:
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vad ser du för mening med gränser öht med ditt svar? TS kan ju erbjuda sig hjälpa till med flytten som en del i bygge av grannsämja och så att motparten blir medveten om att det inte lönar sig att bre ut sig. Förvånar mig lite att just du ger ett så träbockaktigt svar.

Avsolut jag kan hjälpa han att flytta inga problem har även sagt det till han första gången jag var uppe, men då fick jag svaret, det behövs inte det gör jag på en helg, säg till när du ska börja bygget så löser jag de,! Och var uppe idag och sa att de börjar dra ihop sig för flytt men då vägrade han
 
Tänkte först radera mitt inlägg, valde att ha det kvar som en påminnelse om att det är lätt med tankevurpor och klumpigt formulerade svar.

Hoppas att det går bra för dig ts med grannen, han skall helt klart inte ha sin byggnad på din mark utan någon uppgörelse med dig.

Mvh Klumpig Dalmas.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Tänkte först radera mitt inlägg, valde att ha det kvar som en påminnelse om att det är lätt med tankevurpor och klumpigt formulerade svar.

Hoppas att det går bra för dig ts med grannen, han skall helt klart inte ha sin byggnad på din mark utan någon uppgörelse med dig.

Mvh Klumpig Dalmas.

Haha ingen fara kompis :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Inte behöver du dubbelpudla Pagno vi skriver ju alla lite så ibland men du var så resolut på att TS ska släppa osv som att det inte finns grader och alternativ i fallet.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hur har det gått, har grannen flyttat sin bod?
 
Ser att grannen hänvisar till att den stått där i 10 år. Troligen menar han att det då är "preskriberat". Det som är preskriberat är att kommunen inte kan döma ut viten för det då. Men han måste fortfarande flytta den om du ber honom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.