Håller på och renoverar mitt badrum. Ska ha kakel på väggarna och från början var jag inne på att ha klinker på golvet. Efter att ha läst försäkringsbolagets skaderapporter och lyssnat med vänner som jobbar inom yrket tog jag åt mig av alla goda råd och valde plastmatta på golvet.
Köpte våtrumsmatta och lim till PVC golv. När jag sedan la på lim och strök ut alla luftblåsor visade det sig att limmet inte vill härda. Så min färghandlares råd om lim verkar inte fungera eftersom luften inte kommer åt limmet. Om jag lyfter på mattan Är limmet fortfarande blöt. Det är bara några cm i kanten som härdat.
Vilket lim ska jag använda? Skulle vilja ha lim av kontakt lims typ som får torka ca 30 minuter och sedan när jag lägger in mattan ska jag stryka ut luftblåsor och mattan ska fästa direkt så att mattan inte lossnar när jag viker upp den mot väggen.
Har en Bauhousbutik i stan och gissar att dom har lämpliga limmer. Någon som har ett gott råd?
Gissar att jag fick fel lim " vitlim för PVC tapeter?" eftersom färghandlaren utgick från att underlaget skulle suga upp fukten. Eftersom jag la våtrumsfolie även på golvet kan varken vatten eller fukt ta sig ut. La på våtrumsfolie eftersom jag först tänkte lägga klinker. Måste jag ev riva upp golvet och lägga på ett nytt lager våtrumsgips. Har fö mig att våtrumsgids också är lufttät och inte heller kommer att få limmet att härda.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du ska lägga matta på folie alltså? Dubbla tätskikt är ju ingen dröm direkt.
Detta ska ju funka för häftlimning. [länk]
Och tänk på att limmet ska aktiveras, altså börja bita innan du lägger ner mattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.