TF83
Tjena!

Vet någon om det finns slamfärgs grundad (faluröd) pärlspont ytterpanel? Och i sådant fall vart?
PO. Hiller Trävaror AB har ju pärlspont som ytterpanel, men jag tror inte dem finns grundmålad?
Kruxet är att vårat planerade utbygge av huset ev kommer dra igång i januari, och då är det inte direkt målarväder :) Och vi har heller ingen möjlighet att kunna stå och måla i nått uppvärmt garage eller dyl tyvärr. För fasaden lär väl inte se fin ut om den inte är grundad innan målarväder kommer igen till våren? Tänker även att noten blir ogrundad om de sätter upp dem helt obehandlade, och det kanske inte är så bra heller?

Mvh
 
Åsa Lund
Pärlspont har man oftast inomhus så jag tror inte den finns i Falu Rödfärg
 
TF83
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Pärlspont har man oftast inomhus så jag tror inte den finns i Falu Rödfärg
Ja nu för tiden är det så men på många sekelskiftes hus, så som vårat så var det vanligt förr att ha en tjockare typ av ytter-pärlspontspanel. Det finns fortfarande att köpa som ytterpanel som sades, men jag har inte hittat någon som är grundmålad dock.

http://www.pohiller.se/images/Sortimentbilder/Ytterpaneler/Mossb UP6 granGrovHyvlad_LR.jpg
 
TF83
Verkar hopplöst att hitta just grundmålat.. Ja antar att svaret är givet..: men jag skickar på en följdfråga istället, hur pass "illa" kan det vara att slå obehandlad panel i vinter och sedan grundmåla och täck måla så fort vädret tillåter i vår? Det gäller slamfärg. Noten på pärlsponten blir ju även då omålad, fast det kanske inte gör något?
 
Åsa Lund
Slamfärg som grund ska spädas med 10% vatten har jag för mig.
Jag hade ABSOLUT grundmålat allt virket innan det sattes upp på fasaden.
 
TF83
Ja, precis som jag tänkte då.. Får försöka lösa "problemet" efter bästa förmåga och leta på någonstans att kunna måla. Tack!
 
Jag har också sett pärlspont som ytterpanel men aldrig i faluröd.
För mig krockar de. Pärlspont som fasad var för mer välbeställda, medans faluröd var för låginkomstagare. Så att måla pärlspont med faluröd känns fel.
Pärlspontspanel i sig är ju hyvlad, och faluröd ska väl målas på råsågad yta.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
TF83
Ymer Ymer skrev:
Jag har också sett pärlspont som ytterpanel men aldrig i faluröd.
För mig krockar de. Pärlspont som fasad var för mer välbeställda, medans faluröd var för låginkomstagare. Så att måla pärlspont med faluröd känns fel.
Pärlspontspanel i sig är ju hyvlad, och faluröd ska väl målas på råsågad yta.
Häromkring finns det i vart fall faluröda pärlsponts klädda hus, pärlsponten säljs ju både med klyvsida för att kunna måla med slamfärg samt hyvlade för att kunna måla med tex linoljefärg. Vi har original panelen kvar sedan 1900 och den är linoljefärgad pärlspont i kulören "faluröd". Även tidigare gård vi hade har faluröd pärlspont, så att färgsättningen är "ovanligt" vill jag inte säga.. Anledningen till slamfärg är för att huset skall tilläggsisoleras med träfiber isolering och timmermannen rekommenderade att köra slamfärg istället för linoljefärg för att konstruktionen skulle kunna andas i största mån. Dock andas ju också linoljefärg till viss del, satt helt omöjligt är det inte att vi kör med sån heller, men grundmålad pärlspont i vilken färg som helst är svår att hitta, så det hjälper inte så mycket..

Av ren nyfikenhet.. vad hade du ansett vart en tidsenlig "passande" färg för en bondgård ifrån 1886 om inte falurött med vita knutar, samt med guldockra på dörr och fönster, lertegel på taket och avvattning i aluzink? Och varför ser detta "billigt ut" bara för att det är pärlspont panel? Det är ju så det sett ut ifrån början :)


http://www.kavelbrosagen.se/wp-content/themes/kavelbro_classic/paneler_original/paneler005.jpg
 
Redigerat:
Det var inte så jag skrev eller menade.
Jag ber om ursäkt att det var otydligt.
 
TF83
Absolut ingen fara alls :) Vart bara nyfiken hur du menade då det häromkring är bra vanligt som sades med denna typ av panel som är faluröd, och eftersom det är olika överallt så kan det ju mycket väl vara som så att det i andra delar färgsattes på helt annat vis, här är det bondvischan så i princip alla kåkar är röd, förutom någon som har gult eller vitt hus :p

Hur som haver så tackar jag för era svar! :) Det får bli att leta rätt på någon stans att måla helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.