ornet skrev:
Jo men det var ju så snyggt (mansardtak ) kom jag på. Riktigt som USA inspererade lador.
Se där. Fåfänga går före förnuft ::)
Ja jag förstår inte varför nästan inga nybyggda stall har mansardtak, är ju helt idealiskt med bärande stolpar (ända upp till taket) på var sida om stallgången, tänk vilket praktiskt höloft det skulle bli.
Höloft med vanliga fackverkstakstolar är ju inget vidare.
 
Neeeej Faan :'(
Där är det ju.
Lackverkstad i ena flygeln
Bilrep med en tvåpelare samt en fyrpelarlyft i mitten
höger flygel trä och metall verkstad
Lägenhet och förråd på andra våningen
Helt oslagbart och vilken design.

Hade jag väntat ett halvår så skulle det bli ett sånt, helt säkert.

Tack för att du förstörde min dag Sarturnus2 ;)

Så jäkla snyggt :D
 
Haagbard skrev:
Är inte rätt benämning på taket på bilden "halvvalmat", alltså "halvvalmat mansardtak" ?

Antar det - vi har ett sånt - och mera på landet i stockholms län kommer du nog inte, vi bor mitt i ett naturreservat... (hus från 1913, så historiska skäl till taktypen finns ju också)

Helvalmat enplans är ju en annan sak - det är väl mera en 80-tals företeelse och amerikansk än svensk ? Helvalmat tvåplans är avgjort stadsmiljö - även om de säkert finns ute på landet också.

Rota runt i trakten och fotografera :)
 
Lyfter denna tråd nu!

Har idag pratat med bygglovshandläggare i Linköping om valmat tak 8km utanför Linköping.
Det går inte för sig trotts att det redan finns två sådana hus i närheten. Det finns även ett gamalt nedlagt gatukök, bensinstation och några till anskrämliga byggnader 2 km därifrån, snacka om lantlig idyl.
På vägen ut till min tomt passerar jag 6 1/2 hus med valmat tak, varav tre är relativt nybyggda.
Skickar iaf. in ritningar med valmat tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.