Hade en firma som satte in ett nytt kök. Kaklet de satte har nu på väldigt många ställen fått sprickor. Vad jag sett så har firman kaklat på masonitskivor och inte gips vilket troligtvis är förklaringen till dessa sprickor. Kakelväggarna är väldigt ojämna och buktar in och ut på en från början ojämn vägg.

Firman som gjorde detta har gått i konkurs och jag pratade med försäkringsbolaget där vi har utökad husförsäkring. Men det verkar som vi inte kan göra något åt detta alls mer än att riva och bygga upp allt på nytt för egna pengar. Något som vi inte har råd med just nu.

Jag undrar om någon vet något annat sätt att få ersättning för detta?

Mvh.
 
Chansen att få ngn ersättning är nog minimal, så det kan du nog glömma.
Och är det som du säger att kaklet sitter på masonit så är det bara att riva.
Men är det verkligen plattorna som börjat spricka, och inte bara fogarna?
Plattorna spricker inte bara för att dom sitter på masonit.
 
Har ingen erfarenhet av liknande, men borde inte firman ha haft en ansvarsförsäkring? Har du kontaktat det försäkringsbolaget?
 
Massor av spruckna plattor ja. Fogen krackelerar även den på vissa ställen. Väggen buktar som ett böljande hav och plattorna sitter fast = avbrutna kakelplattor.
 
Jag har pratat med byrån som hanterade deras konkurs och företagets försäkringsbolag. Verkar inte finnas något jag kan göra tyvärr. Hade ju varit ett solklart reklamationsärende annars.
 
D Dark Väjder skrev:
Massor av spruckna plattor ja. Fogen krackelerar även den på vissa ställen. Väggen buktar som ett böljande hav och plattorna sitter fast = avbrutna kakelplattor.
Varför betalade du för jobbet om det ser så illa ut och du visste att de satt på masonite? Nu är det lite sent att klaga när de gått i konkurs. Du kan ju skicka ett krav till konkursboet men ha inga höga förhoppningar.

Eftersom det är ett kök så kan du ju enkelt kakla om själv
 
Hade varit bra att se nån bild, ska mycket till för att t.o.m plattorna ska spricka!
Hade det varit på ett golv så förstår jag, men på en köksvägg!?
Man undrar hur dom lyckats med detta....
 
O
Det är kört. Företaget är satt i konkurs, då finns det inte längre kvar alltså ingen att bråka med.
 
Ja som sagt, företaget är i konkurs för att det saknas pengar i det. Dessutom har staten och bankerna förtur när det gäller att dela på det som kan finnas kvar, så därifrån blir det ingen ersättning tyvärr.

Det här är ett ständigt problem som ofta återkommer i t ex Fuskbyggarna, och det är (enligt min mening alldeles för) lätt att konka ett bolag för att slippa ansvar och sen fortsätta med verksamheten i ett nytt bolag. Men det är ju bara min åsikt...
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
nikasp
Svårt att säga utan bilder men behöver det bli så otroligt dyrt att göra om själv (om det inte är svindyrt exklusivt kakel). Riva ner, jämna till väggen, renoveringsgips och sen upp med kakel. Jag har kaklat tre kök och som amatör tar det lite tid men det blir bra om man inte stressar.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.