Har strulat under en längre tid (flera år) utan åtgärd. Haft felkod i20 som innebär pump blockerad men när jag hält i vatten och startat så har den pumpat ut vattnet och när jag kört om programmet har den funkat. Nu i veckan fick hag felkod i40 som inte fanns med i manualen men verkar ha något med någon tryckvakt att göra. Gjorde som tidigare och det funka att köra klart ett program. Nu i helgen fick jag if0 som verkar ha att göra med både i40 och i20. Fick i40 därefter och pumpen gick (gjorde det tidigare också) fast jag öppnade luckan så jag prova slänga i vatten och det pumpade den ut. Har nu dragit fram maskin och ser att den läckt vatten. Läckageindikeringen verkar inte funkat :(

Är det värt att laga? Känns inte så med tanka på ålder, dom ständiga stoppen i flera år och nu läckage utan varning

Läckaget verkar vara i skarven på den genomskinliga baljan.
Vattenläckage vid genomskinlig balja i baksidan av en maskin, med synliga kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du fortsätta reparera så gör det, men det är ganska skönt med en ny maskin som man slipper ansvara för felen på, åtminstone under garantitiden.

Jag bytte en 6-årig cylinda som mekaniskt var i fint skick men styrkortet som brunnit skulle kosta alltför mycket att byta. Glad diskmaskinreparatör hämtade den.
 
Redigerat:
A
Jag brukar alltid föreslå en reparation ... men din maskin ser ut att ha gjort sitt
 
S
Instämmer med ovanstående, den där har gjort sitt.
 
Bilden ser nog värre ut än det är, det är plåten som ärgat en del och flottören högst upp i bild som blivit skitig, i övrigt är det väldigt rent och snyggt under den. Inser nog nu varför den inte varnat för läckage, tror läckaget varit litet och så flottören geggat fast i läckagebaljan. Är emot allt slit och släng men lutar ändå mot en ny, även om läckaget åtgärdas så lär jag få leva med dessa felkoder i tid och otid och vet aldrig om maskinen kört klart eller får börja om. Håller nu på att kolla på ny och sortera terrängen. Trodde det var tillverkaren som stod för 5års garanti men det verkar vara återförsäljaren, för när det är 5års garanti så skyltas det stort men samma maskin man finnas med och utan beroende på ÅF och då oftast till helt olika priser.
 
A
2012 då elxkoncernen införde 5 års garanti så var det inget snack om var de var köpta.
Men nu har de backat och gäller bara utvalda butiker. All info som var stor och bred på hemsidan försvann...
Det blev väl för dyrt.
 
A
Det ser ut som det är salt som är upphovet till rosten och de vita avlagringarna.
Då det syns högt upp på saltbehållaren, misstänker jag att det är hål i plåten runt påfyllningshålet för salt, finns dät där någon liten svart fläck? Syns från insidan.
 
  • Gilla
merbanan
  • Laddar…
Inte vad jag kan se. Använde salt någon enstaka gång i början innan jag insåg att det inte behövdes.

Närbild av en öppen diskmaskins botten med synlig saltbehållare och avloppssil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av en diskmaskin med synlig saltbehållare och något avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.