J
Jag har en fundering gällande boyta och biyta och vad som räknas till vad. Det finns information om detta på nätet men jag blir osäker på vad som gäller i mitt fall.

Vi köpte en villa för ett halvår sedan. I köpekontraktet står att den totala boarean är 235 kvadrat uppmätt enligt faktiskt uppmätning, norm ss 021053. Biytan är 78 kvadrat.

Det som vi ställer oss frågande till är att de har angivit husets gamla garage som boyta. Garaget nås inifrån huset och utifrån med ytterdörr. Takhöjden är drygt 2 meter. Inga fönster finns och det är stengolv och betongväggar samt rör och ledningar i taket samt på vissa väggar. Rummet upplevs alltså som just ett garage. I objektsbeskrivningen beskrevs rummet som hobbyrum då det står en arbetsbänk och några hyllor i rummet.

I anslutning till rummet på ena sidan ligger källare i souterräng med pannrum, tvättstuga och förråd. På andra sidan ett relativt nybyggt poolrum, ovan marknivå och med fönster.

Min uppskattning är att rummet/garaget är ca 20-25 kvadrat.

Min fråga är om det är korrekt att beskriva rummet som boyta?

Om det räknas som biyta kan man få avslag på priset då? Och hur bör man gå till väga?
 
Tittar man på skatteverkets sida om mätning av boyta, så skall utrymmen med mer än 190cm takhöjd mätas. Men man skall INTE ta med garage som bara kan nås utifrån.

Jag tolkar att garaget har mer än 190 cm takhöjd, och nås innifrån. Därmed boyta enl. skatteverkets definition.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Du har ju tittat på fastigheten och haft möjlighet att mäta själv. Jag kan inte tänka mig att det är något du kan kräva säljaren på.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
harry73
J JNilsdotter skrev:
I köpekontraktet står att den totala boarean är 235 kvadrat uppmätt enligt faktiskt uppmätning, norm ss 021053. Biytan är 78 kvadrat.
Detta kan vara en utfästelse som minskar undersökningsplikten, så då skulle det kunna rikta skadestånd mot säljaren (om det nu är fel).
Men skadeståndet kan man inte bara beräkna mha ett kvadratmeterpris, men ska motsvara skillnaden i pris om det hade varit rätt från början (så andra uppgifter om bo och biyta). Och här tror jag att det är svårt att bevisa att priset hade blivit lägre eftersom alla spekulanter faktiskt var i huset och upplevde hur stort, ljust och högt det var.

Så det är en lång uppförsbacke till skadestånd.
 
B
H hempularen skrev:
Tittar man på skatteverkets sida om mätning av boyta, så skall utrymmen med mer än 190cm takhöjd mätas. Men man skall INTE ta med garage som bara kan nås utifrån.

Jag tolkar att garaget har mer än 190 cm takhöjd, och nås innifrån. Därmed boyta enl. skatteverkets definition.
Jag frågade Skatteverket om ett liknande ärende ganska nyligen. Ytan ska, förutom ovanstående, även vara inredd som bostad för att räknas som boyta. Vad som menas med det kunde jag inte få något glasklart besked om. Vid ändring/ombyggnad görs en individuell bedömning, uppger ägaren vid fastighetstaxeringen att ett f d garage numera är boyta gör Skv oftast ingen djupare undersökning utan använder ägarens uppgifter som underlag.
 
Jag tror också att det påverkas av utrymmets beskaffenhet i övrigt, inte bara takhöjden.
Vi hade tidigare ett vidbyggt dubbelgarage på ca 80 kvm med två portar som dessutom kunde nås direkt genom en dörr inifrån bostaden. I samband med en omfattande om- och tillbyggnad så omvandlades garaget till ca 50 kvm verkstad + 40 kvm förråd + 10 kvm teknikutrymme. (Garageportarna sattes igen så det går inte längre att köra in med bil så det kan inte gärna räknas som garage längre.)

Eftersom vi året efter (2015) skulle lämna in en ny fastighetsdeklaration så ringde jag skattemyndigheten och kollade hur jag skulle göra med f.d. garaget. Svaret jag fick var att eftersom ytan numera används som förråd/verkstad så skulle det anges som biyta och jag har inte fått några vidare frågor på det.

Jag gissar att biytan sänker taxeringsvärdet något jämfört med om det räknas som boyta vilket ju också kan vara en fördel. Ett väl tilltaget hobbyrum skulle jag personligen dessutom se som värdehöjande.
 
Souterrängplan räknas också lite speciellt, så det är knepigt att säga vad som gäller.
 
B Blazermannen skrev:
Jag frågade Skatteverket om ett liknande ärende ganska nyligen. Ytan ska, förutom ovanstående, även vara inredd som bostad för att räknas som boyta. Vad som menas med det kunde jag inte få något glasklart besked om. Vid ändring/ombyggnad görs en individuell bedömning, uppger ägaren vid fastighetstaxeringen att ett f d garage numera är boyta gör Skv oftast ingen djupare undersökning utan använder ägarens uppgifter som underlag.
Du har rätt. Jag har vid ett annat tillfälle läst det jag skrev. Men då var inte uppdelning i boyta, biyta intressant för mig. efter ditt inlägg läste jag lite längre på den sidan hos skatteverket. Garaget är biyta.
 
Är det inte så att det räknas som biyta om man kan gå inomhus. Måste man gå ut för att komma till garaget är det inte biyta.
 
  • Gilla
LCT
  • Laddar…
Garage räknas som biyta, även om det nås innefrån.
Finns det garageport, eller har säljaren gjort om garaget till boyta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.