December 2016 förstörde Telias entreprenör marktegel på min garageuppfart i samband med fiberinstallation. Har felanmält detta med jämna mellanrum o man säger att man skall åtgärda men inget händer. Snart har ett år gått och fakturan för min fiberinstallation förfaller snart, vad gör jag?
 
Bestrid faktruran skriftligen.
 
Ja har övervägt att bestrida, hittills har Telia flyttat fram förfallodagen 3 månader men framförallt börjar man hävda att avtalet säger att det är jag som får processa mot entreprenören (!) vilket känns aningen utsiktslöst då jag inte har några affärer eller påtryckningsmedel med dem!
 
Nej, Telia är din motpart.
 
De tog upp ett liknande problem på TV för ett par år sedan angående Dustin.
Dustin hade sålt en Dell dator som det var problem med, när kunden ringde Dustin så hänvisade de till Dells support.

I programmet framgick det tydligt att det var Dustin som hade sålt datorn till konsumenten, så det var Dustin som skulle fixa problemet, kunden skulle inte behöva ringa till Dells support.
 
hsd
Marcus_L Marcus_L skrev:
De tog upp ett liknande problem på TV för ett par år sedan angående Dustin.
Dustin hade sålt en Dell dator som det var problem med, när kunden ringde Dustin så hänvisade de till Dells support.

I programmet framgick det tydligt att det var Dustin som hade sålt datorn till konsumenten, så det var Dustin som skulle fixa problemet, kunden skulle inte behöva ringa till Dells support.
Ja så ÄR det ,rklamationer alltid där varan/ tjänsten är köpt, men om man talar med tex. Dellsupport så kan felet kanske fixas på en halvtimme i stället för att skicka in produkten och vänta nån vecka
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ja så ÄR det ,rklamationer alltid där varan/ tjänsten är köpt, men om man talar med tex. Dellsupport så kan felet kanske fixas på en halvtimme i stället för att skicka in produkten och vänta nån vecka
Dells support är bra, men det är omständligt, då man måste sitta och hjälpa till med felsökningen av hårdvaran. Min poäng var dock att du inte är skyldig att ta kontakt med tredje part för att felanmäla en trasig vara eller tjänst.

K Källargubben skrev:
men framförallt börjar man hävda att avtalet säger att det är jag som får processa mot entreprenören (!) vilket känns aningen utsiktslöst då jag inte har några affärer eller påtryckningsmedel med dem!
Frågan är om man kan avtala bort sitt ansvar mot en konsument, om avtalet nu säger som Telia hävdar att kunden får processa mot entreprenören. Det vore intressant om du kunde läsa igenom ditt avtal och lägga in paragrafen Telia hänvisar till, och om du inte hittar den, så fråga Telia vilken paragraf i avtalet som stödjer detta påstående. Kontakta sedan konsumentrådgivaren i din kommun och be om råd, det är gratis och i min kommun så svarar de inom 24h.

Det kan nog vara vanskligare om avtalsparten inte är en privatperson, utan t.ex. en bostadsrättsförening eller ett företag.
 
Skall ta och läsa på lite finstilt, återkommer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.