Hej

Ville vara en godaktig rättens man och blandade in kommunen och blev skjuten i foten.

Behöver bygga nytt avlopp och det enda jag får tillstånd för är sluten tank med bdt lösning men efter att kommunen kom ut på plats säger de att den lilla vägen som leder in på min tomt inte är bred nog.
Okej sa jag då kan jag bredda den så att det passar era byråkratiska behov.

Nej sa kommunen då.
Men jag beviljar ditt strandskydd om du accepterar endast eltoalett med bdt dispans.

Hade jag bara breddat vägen utan att fråga dem så hade jag säkerligen fått sluten tank beviljad.

Jag bygger nytt hus och det är en stor investering och kommunen tvingar oss att sitta på en eltoalett.

Jag hatar byråkrati men gör mitt bästa för att visa tålamod.

Kan någon här ge mig lite synpunkter?
Jag har lämnat in bygglov men inte min enskilda avlopps ansökan.

Jag vill överklaga beslutet att jag inte får bredda väggen genom strandskyddsbeslutet.

Enligt byggare och entrepenörer kommer det bli svårt att bygga nytt hus eftersom en bredare väg behövs för liten lastbil och dyligt.

Detta är larvigt och jag har grannarna och entrepenörerna på min sida.

Vad ska jag göra?
Helst av allt önskar jag att en kunnig byråkrat sätter dessa kommungubbar på plats.

Jag känner mig frustrerad och att jag inte tål byråkrater hjälper föga.

Tacksam för tips eller kontakt till någon som kan sköta ärendet åt mig och se till att jag kan få min slutna tank med bdt...

De har nekat mig allt.

Det känns inte rätt att en byråkrat skall stå i vägen för mitt dröm hus.
Hade det varit amerika hade jag stämt kommunen!
Stämt hsbdläggaren och satt hårt mot hårt! I usa skärper sig folk snabbt när man blandad in advokat men vinner man väl inte mot kommuner.

Tacksam för rådgiving

Frustrerad
Lars
 
Är det bara din väg, eller delar du den med någon bonde? Lantbruk är i princip det enda som trumfar strandskyddet, men delar du vägen med en bonde har hen som sagt rätt att bredda vägen för att komma åt med skogsmaskiner.
 
Hemmakatten
Du kommer inte få bygglovet beviljat så länge det inte finns ett godkänt avlopp eller tillstånd därtill.

Du kan inte överklaga förrän beslutet om bygglov är taget.
 
Att bygga väg inom strandskyddat område är visserligen generellt förbjudet. Men det låter lite hårt att du inte får bredda en befintlig väg. Det kanske kan vara värt att söka dispens för breddning och ev. överklaga ett nekat beslut. En breddad väg borde ju inte inskränka allmänhetens tillgång till stranden, såvida nu inte vägen går direkt på stranden?

Jag antar att du redan läst in dig på vad som gäller för strandskyddsdispens?

Jag tror faktiskt att det kan vara minst lika struligt med myndigheter i USA om du vill bygga inom områden som är skyddade.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Om man nu en gång skall jämföra med USA så är byggandet där på många håll så hårt reglerat och byråkratiserat att då jag har berättat för amerikaner om hur vi gör i Finland och hur ni gör i Sverige har de inte velat tro på att man överhuvudtaget kan ha ett så liberalt samhälle. Det är bara de allra rikaste i USA som har råd att stämma myndigheterna medan vanligt folk är tvungna att lyda varje liten absurd paragraf och de är oändligt många.

Jag är helt säker på att dina myndighetsproblem går att lösa. Jag har fastnat i såna där absurda situationer flera gånger men just för att kraven är uppenbart absurda och myndigheten i fråga vill undvika att deras absurda krav kommer ut i pressen så brukar det gå att omförhandla alltihop om inte förr så när de märker att man inte kommer att lyda vad de än hotar med.
Stå på dig!
I en demokrati är det varje medborgares skyldighet att hjälpa till att hålla ordning och pli på de makthavande och deras underlydande byråkratjävlar!
 
harry73
Hur bred är vägen och vad är minsta bredden för kommunen, och hur mycket vill entreprenören bredda.

Vad har du för markförhållanden. (Sand/ lera?)

Har du dike bredvid vägen som gör att den är för smal?

Hur lång är sträckan

Hur kollade kommunen bredden? Ibland är vägen bredare än den ser ut för att kanten är övervuxen.

Din väg behöver växa organiskt. Antingen genom att återfå sin ursprungliga bredd eller genom nytt väggrus hamnar lite utanför vägen.

Jag skulle i bygget planera så mycket som möjligt för vattentoa med sluten tank (eller kommunal va) Alla ledningar och genomföringar ska vara på plats. Och när vägen är välanvänd och kommunen har andra handläggare kan du testa igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.